جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

آثار یاس از استجابت دعا

اشتراک:
یأس از استجابت دعا احکام و مسائل شرعی
اگر در زندگی انسان روح دعا کردن حاکم نباشد، اگر انسان با دعا سر و کار نداشته باشد، دست عنایت خدای متعال از او برداشته می شود با ما همراه باشید تا درباره امید و ناامید بودن نسبت به دعاهایمان بیشتر بخوانید.

همواره گفته اند بزرگترین گناه یاس است. زمانی که بنده ببیند حاجت برآورده نشده، به حالت  یأس مبتلا می‏ شود، و ممکن است از پروردگارش ناامید می‏شود و به اینحالت  یأس از استجابت دعا می گویند . برای آثار اعراض از دعا کردن و  ناامیدی از اجابت دعا ، با پرشین وی همراه باشید.

یأس از استجابت دعا

اگر در زندگی انسان روح دعا کردن حاکم نباشد، اگر انسان با دعا سر وکار نداشته باشد، دست عنایت خدای متعال از او برداشته می شود و کسی که خدا به او توجه نکندو عنایتی به او نداشته باشد، روزگارش تیره تر از شب تار است و سقوط او حتمی است.خداوند متعال در چندین آیه از قرآن کریم، انسانی که اعراض از دعا دارد را تهدید می‌کند و می‌فرماید اگرکسی دعا نکند، به جهنّم خواهد رفت و در جهنّم خوار و ذلیل خواهد شد:

دعا«وَ قالَ ربُّکُمُ ادعُونِی اَستَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ»یعنیکسانی که از عبادت خدا رویگردان هستند و کسانی که حال دعا ندارند، اعراض از صحبت کردن و دعا وارتباط با خدا دارند، در قیامت در حالی که خوار و ذلیل هستند، وارد جهنّم می شوند.این مطلب خیلی مهم است، همان طور که دعا کردن پاداش دنیوی و اخروی دارد، اعراض از دعا نیز عقابخداوند را در پی خواهد داشت.

یأس از استجابت دعادعا کردن

استجابت دعا

در آیۀ دیگر می فرماید:«قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»یعنی اگر دعای شما نبود، خداوند به شما توجه و اعتنایی نداشت.اگر در زندگی انسان روح دعا کردن حاکم نباشد، اگر انسان با دعا سر و کار نداشته باشد، دست عنایتخدای متعال از او برداشته می شود و کسی که خدا به او توجه نکند و عنایتی به او نداشتهباشد، روزگارش تیره تر از شب تار است و سقوط او حتمی است.

لذا پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» در حال سجده و در حال تضرّع و زاری مرتب میفرمودند: «إلهی لاتَکِلنی الی نَفسی طَرفَه عَینٍ أبدا»،خدایا به اندازۀ چشم به هم زدنی من را به حال خود وا گذار نکن.آیۀ دیگری که تهدید بسیار مهمی برای یأس از رحمت خداوند به شمار می رود، می فرماید: «وَ لاتَایئَسوا مِن روح الله إنَّهُ لایَایئَسُ مِن روح الله الا القَومِ الکافرون»یعنی از رحمتبی انتهای خدا ناامید نباشید، که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا ناامید نمی شود.بنابراین بنده نباید از رحمت بی مقدار خدا و استجابت دعا مأیوس باشد.همیشه باید با حالت امیدواری دعا کند.انسان بایدبداند که دعا کردن خیلی پاداش و نتیجه دارد.یأس و ناامیدی از رحمت خدا گناهش در سر حد کفر است.

آداب و شرایط دعا آثار دعا کردن

آثار دعا کردن

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده که: «دعا کن و مگو کار، گذشته است (و آنچه مقرر شده همان می شود) همانا نزد خداوند عزوجل مقام و منزلتی است که جز با درخواست به دست نمی آید. (میزان الحکمه/ج۴/ص۱۶۴)همانطور که می بینی، در این روایات تنها بحث از فضیلت و عبادت بودن دعا و ارزش خود دعاست و هیچ بحثی از گرفتن حاجت و نگرفتن آن به میان نیامده است، تا ما ارزش حقیقی دعا را درک کرده و با شوق و رغبت به سوی آن بشتابیم.

لذا توجه به این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که بنده در هر شرایطی دعا را رها نکند. البته در هر حال باید روح تسلیم در برابر خواست خداوند متعال داشته باشد و با سپردن مصلحت امور خود به خداوند، از دعا و خواهش دست برندارد؛ زیرا با دعا کردن برکات زیادی نصیب او خواهد شد.زندگی انسان در گرو داشتن امید در زندگی است. امید، به زندگی انسان معنا، جهت، صفا، شور و حرارت می‌بخشد.خدایی که خالق و صانع بندگان است و قبل از اینکه از او چیزی بخواهند تمام آنچه که سعادت آنها را تأمین می کند و انواع نعمتها را در اختیار بندگانش قرار داده، چگونه ممکن است وقتی او را صدا می زنند به آنها اعتنایی نکند؟

ایران  –  تبیان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس