پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

حکم ایروبیک با موسیقی

اشتراک:
حکم ایروبیک با موسیقی احکام و مسائل شرعی
موسیقی این روزها اهمیت زیادی در زندگی ما دارد. افراد زیادی هستند که علاقه مندند با موسیقی کار و فعالیت روزانه شان را دنبال کنند و در سالن های ورزشی معمولا موسیقی پخش می شود.

شنیدن برخی موسیقی ها در دین ما حرام است. آهنگ هایی که مخصوص مجالس لهو است می تواند برای مغز و آرامش انسان مضر باشد. در برخی سالن های ورزشی از برخی موسیقی ها استفاده می شود که افراد با ریتم ان ورزش کنند. حکم ایروبیک با موسیقی را در پرشین وی ببینید.

حکم ایروبیک با موسیقی

گوش کردن به موسیقی مطرب و مهی, جو مناسب مجالس لهو حرام است اگر چه در شخص خاصی هم اثر فوری نداشته باشد.

لازم به تذکر است که گناه هر چند کوچک باشد تأثیر خود را بر روی جسم و روح آنان می گذارد و موجب سیاهی در قلب می شود, همان گونه که امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند قلب انسان مانند آینه ای است که گناه مانند نقطه سیاهی بر روی آن ظاهر می شود و به تدریج با افزایش گناه همه دل سیاه می شود بنابر این نباید منتظر اثر فوری در همه گناهان بود این آثار تدریجاً موجب دور شدن از معنویت و سلب توفیق نسبت به کارهای نیک می گردد.خداوند همه ما را در ترک گناه موفق فرماید.(حکم شرعی برگرفته از ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, س۱۱۵۵)

احکام موسیقیاحکام موسیقی

در این مقاله از پرسش و پاسخهای مربوط به احکام موسیقی چند نمونه انتخاب کردیم که تقدیم شما عزیزان می کنیم:

با توجه به این که اساس ورزش ایروبیک موسیقی است نظر علما و مراجع تقلید درباره ورزش ایروبیک چیست؟ دفتر حضرت آیه الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):به‌طور کلّى اگر همراه با موسیقى لهوى متناسب با مجالس گناه و ‏معصیت باشد و یا بگونه‌اى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتب مفسده‌ای باشد، جایز نیست.‏

دفتر حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):اگر آهنگ آن مناسب مجالس لهو و لعب باشد عمداً گوش ندهد.

دفتر حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):چنانچه این ورزش مشتمل بر رقص و یا موسیقی باشد، حرام است.

گوش دادن به صدای زن اجنبیگوش دادن به صدای زن اجنبی

پاسخ حضرت آیه الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):اگر این ورزش به همراه موسیقی های حرام نباشد و مفسده ای هم نداشته باشد، جایز است.اما اگر این ورزش مستلزم انجام فعل حرامی باشد؛ مثل عدم رعایت حجاب و یا استفاده از موسیقی های محرک قوای شهوانی و یا خود ورزش و حرکات بدن در آن، احیاناً محرک شهوت باشد، حرام خواهد بود.موسیقی حرام، موسیقی ای است که شهوت جنسی انسان را تحریک کند.این موسیقی عموماً مناسب مجالس لهو و لعب می باشد.

سۆال: آیا گیتار جزء آلات موسیقی مطرب است و آیا آموزش آن اشکالی دارد؟ آموزش موسیقی مناسب مجالس لهو حرام است و اگر گیتار جزء آلات مخصوصه موسیقی لهوی باشد و یا برای استفاده در موسیقی لهوی خریداری می شود معامله آن باطل است.(ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, س۱۱۶۳ و ۱۱۵۰)

سۆال: نوارهایی که باعث شادی معمولی انسان می شود چه حکمی دارد؟ گوش دادن به موسیقی مطرب و مناسب مجالس لهو حرام است و مطرب آن است که انسان را از حالت طبیعی خارج کرده به شادی یا غم غیر ارادی وادار سازد.(برگرفته از ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری, س۱۱۳۲)

گوش دادن به صدای زن اجنبی

سۆال: نظر حضرت آیه الله خامنه ای در مورد گوش دادن به صدای زن اجنبی در حالی که موسیقی غیر لهوی بخواند چیست؟

اگر صدای زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتب نگردد اشکال ندارد.(اجوبه الاستفتائات, ج۲, ص۲۵ ـ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری
, س۱۱۴۶)

سۆال: آیا گوش کردن به نوار ترانه به طوری که در جسم و روح و فکر انسان تأثیر نداشته باشد چه حکمی دارد؟

گوش کردن به موسیقی مطرب و مهی, جو مناسب مجالس لهو حرام است اگر چه در شخص خاصی هم اثر فوری نداشته باشد.لازم به تذکر است که گناه هر چند کوچک باشد تأثیر خود را بر روی جسم و روح آنان می گذارد و موجب سیاهی در قلب می شود, همان گونه که امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند قلب انسان مانند آینه ای است که گناه مانند نقطه سیاهی بر روی آن ظاهر می شود و به تدریج با افزایش گناه همه دل سیاه می شود بنابر این نباید منتظر اثر فوری در همه گناهان بود این آثار تدریجاً موجب دور شدن از معنویت و سلب توفیق نسبت به کارهای نیک می گردد.خداوند همه ما را در ترک گناه موفق فرماید.(حکم شرعی برگرفته از ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, س۱۱۵۵)

جهانی ها

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس