پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

خواندن این سوره های قرآن در ابتدا و انتهای روز مستحب است

اشتراک:
ثواب خواندن قرآن احکام و مسائل شرعی
خواندان و تلاوت این کتاب الهی، فضائل، آثار و فواید دنیایی و آخرتی فراوانی وجود دارد .تلاوت قرآن یکی از عبادت‌هایی است که حضرات معصومین (ع) بدان پایبند بوده‌اند، و بر آن تأکید می‌کردند.

قرآن کریم کتاب ارزشمندی است که آیات آن راهگشای بشر در زندگی دنیا و آخرت است.انسان در زندگی گاه دچار گناه و لغزش های کوچک و بزرگ می شود که برخی از آنان کفاره دارد، تلاوت قرآن کفاره گناهان است.قران خواندن مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برای مومنان است .ثواب خواندن قرآن را در پرشین وی ببینید.

ثواب خواندن قرآن

خواندن قرآن در هر زمانی از شبانه روز باعث آرامش و ثواب می شود اما امامان معصوم ساعات خاصی از شبانه روز را بیشتر توصیه کرده و آن زمانها را بهترین زمان ممکن برای کسب ثواب
بیشتر می دانند.

فضیلت خواندن قرآن در ساعات مخصوص شبانه روز و ثواب خواندن قرآن

قرآن کریم مهمّ ترین حجّت خداوند بر بندگان و ترنّم آوای ایمان در گوش جان انسان ها است.انس با قرآنکریم و تلاوت آن اثرات ثمربخش بر زندگی انسان دارد.به طوری که در گفتار معصومین ـ علیهم السّلام ـ وآیات قرآن کریم به قرائت و تلاوت بسیار، توصیّه شده است.« و َرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلا » و « فَاقْرَءُوامَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ »رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ خطاب به ابوذر فرمود: «بر تو بادتلاوت قرآن و بسیار یاد خدا کردن، زیرا موجب بلند آوازگی تو در آسمان و نورانیّت تو در زمین است.»حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «هر کس با تلاوت قرآن انس بگیرد، دوری دوستان او را هراسان نکند.»

استحباب سوره های مختلف در زمان های گوناگون:

اگر چه درهای رحمت الهی همواره به سوی بندگانی که صادقانه و مخلصانه او را می خوانند، باز است وهمیشه می شود با تلاوت قرآن کریم با خدا ارتباط برقرار کرد، امّا امامان معصوم به بعضی از زمان هاو مکان ها عنایت بیشتری داشته اند.و کسب ثواب و فیض بیشتر را در آن زمین و زمان خاص یادآوریکرده اند.از جمله این اوقات می توان به ماه مبارک رمضان، شب های قدر، روز عرفه، روزهای عید فطر، قربان،غدیر، شب های جمعه و…اشاره کرد.

همان طور که گفته شد، تأکید معصومین ـ علیهم السّلام ـ انس گرفتن و همنشینی با زلال وحی است.لکن برخیاز سوره ها برای قرائت در نمازهای واجب و نافله، برخی در اواخر شب، دسته ای دیگر به هنگام طلوعفجر و قسم دیگر در تمام ساعات شبانه روز توصیّه شده است.

ثواب خواندن قرآنآثار دنیوی و اخروی

سوره های مناسب انتهای شب:

سوره ی انعام:

از ابن عباس روایت شده است که هر کس سوره ی انعام را هر شب بخواند، روزقیامت از ایمن شدگان می باشد و روی آتش به چشم خود نمی بیند.

سوره ی یوسف:

هر کس سوره ی یوسف را هر شب بخواند، خداوند عزّوجلّ او را محشور فرماید، در حالی که جمال او مانند جمال یوسف باشد و فزع روز قیامت به او اصابت نمی کند.

سوره ی اسراء:

شیخ صدوق از حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت نموده که ایشان فرموده اند: هر کس در هر شب جمعه سوره ی اسراء را بخواند؛ نمی میرد تا آن که حضرت قائم ـ علیه السّلام ـ را درک نماید واز اصحاب آن حضرت باشد.

سوره ی کهف:

هر کس هر شب جمعه، سوره ی کهف را بخواند نمی میرد، مگر شهید و خداوند اورا با شهدا مبعوث می فرماید.

سوره ی فرقان:

در روایت آمده است که حضرت ابی الحسن ـ علیه السّلام ـ به اسحق بن عمار فرمود:قرائت سوره ی فرقان را رها مکن، به درستی که هر کس هر شب این سوره را بخواند خداوند اورا ابداً عذاب نمی فرماید و از او حساب نمی کشد.

سوره ی لقمان:

شیخ صدوق از امام باقر ـ علیه السّلام ـ روایت نموده: هر کس سوره ی لقمان راهر شب بخواند خداوند ملائکه ای را موکّل می فرماید تا او را در آن شب از ابلیس و لشکریانشحفظ نماید تا آن که صبح نماید.

گفتگو با خداوندتاثیرات و فواید خواندن قرآن

سوره ی سجده:

حسین بن ابی العلاء، از حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت نموده که فرموده اند:هر کس در هر شب جمعه، سوره ی سجده را بخواند، خداوند کتاب او را به دست راستش می دهد
و او را از آن چه در آن بوده محاسبه نمی فرماید.

سوره ی ذاریات:

داوود بن فرقد از مولایمان امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت نموده کسی که سوره ی ذاریات را در شب بخواند، خداوند معیشت او را اصلاح کند و روزی واسع بر او آورده و نور برایاو در قبرش قرار دهد.

سوره ی حجرات:

حسین بن ابی العلاء از امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت نموده که فرموده اند: کسی که سوره ی حجرات در هر شب بخواند از زوّار حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ میباشد.

سوره ی واقعه:

از زید شحّام روایت شده است که امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: هر کس درهر شب پیش از خواب سوره ی واقعه را قرائت کند محشور می شود در حالی که چهره اش چون ماه شب چهارده تابان باشد.

سوره ی مؤمن:

از ابی الصّباح کنانی روایت شده است: امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: هر کس درهر شب سوره ی مؤمن را قرائت کند، خداوند گناهان گذشته ی او را و آن چه در جوانی مرتکبشده و آن چه در پیری، همه را بیامرزد، و کلمه تقوی و خداترسی را ملازم و همدم او گرداند،و آخرتش را بهتر از دنیایش قرار دهد.

سوره های مناسب ابتدای روز:

توحید:

از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ روایت شده است کسی که در عقب نماز صبح یازده مرتبه سوره ی قل هو الله احد بخواند، در آن روز گناهی او را اصابت نمی کند.اگر چه شیطان (برای اجبار نمودن او به گناه) خود را خوار نماید.

علق:

سلیمان بن خالد از امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت نموده کسی که در روز «اقرا باسم ربک»بخواند و سپس در آن روز از دنیا برود شهید از دنیا می رود.

انسان:

عمرو بن جبیر عزرمی از پدرش از امام باقر ـ علیه السّلام ـ روایت نموده که فرمودند: هر کس سوره ی «هل اتی علی الانسان» را در هر صبح پنجشنبه بخواند خداوند او را با حور العین تزویج میکند.

حشر:

از حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت شده است که فرمودند: هر کس هنگام صبحسه مرتبه بگوید « اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» و سه آیه آخر سوره حشر را بخواند خداوند هفتاد هزارملک را موکل می فرماید، برای او دعا نمایند.

یس:

از حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت است که فرمود: به درستی برای هر چیزی قلبی میباشد و قلب قرآن «یس» است.پس کسی که در هنگام روز (اوّل روز) سوره ی یس را بخواند، در آنروز از محفوظین و مرزوقین خواهد بود.

اندیشه قم

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس