پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

دست کشیدن به صورت پس از دعا

اشتراک:
کشیدن دست‌ بر صورت بعد از دعا احکام و مسائل شرعی
اعمال هنگام دعا کردن در میان مردم رایج است و برخی دیگر از حکمت آن اطلاعی ندارند. یکی از این اعمال دست کشیدن به صورت بعد از دعا است با ما همراه باشید .

دعا یکی از روش های بسیار زیبایی است که توسط اهل بیت(ع) به انسان آموخته شده است و می توان آن را نوعی سلاح مومن دانست کشیدن دست‌ بر صورت بعد از دعابسیار  تاکید شده است با ما در پرشین وی همراه باشید .

کشیدن دست‌ بر صورت بعد از دعا

طبق روایات و سنت معصومین(ع) مستحب است وقتی انسان دست به دعا برمی‌دارد آن را بر سر و صورت خودبکشد.نقل است امام سجاد(ع) وقتی چیزی که به سائل مرحمت می‌‌فرمود، گاهی دست مبارک را می‌بویید و می‌گفت: این دست به دست الهی رسیده است.بعضی از اعمالی که در میان مردم رایج است و عده بی‌شماری به انجام آنها اهتمام می‌ورزند بعضاً به تصور
اینکه آن عمل صحیح است انجام می‌دهند اما در حالی که از شیوه درست آن غافل هستند، از این رو بر آن شدیم تا مواردی را که شیوع بیشتری در جامعه دارد از کتاب «عمل‌های اشتباه، پاسخ‌های صحیح» اثر حجت‌الاسلام علی سنجرانی برای علاقه‌مندان ذکر کنیم.

پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: «و ارفعوا الیه ایدیکم بالدعاء فی اوقات صلواتکم، فانّها افضل الساعات، ینظر الله عزوجل‌فیها بالرحمه إلی عباده» هنگام نماز دست‌ها را به دعابلند کنید که بهترین لحظاتی که خدا با رحمت به بندگانش می‌نگرد این لحظات است.وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روایات و سنت معصومین (ع) مستحب است آن را بر سر و صورت
خود بکشد، برای اینکه لطف خدا به این دست پاسخ داده است دستی که به سوی خدا دراز شود یقیناًخالی بر نمی‌‌گردد و دستی که عطای الهی را دریافت کرد،

کشیدن دست‌ بر صورت بعد از دعا قویترین دعا

دعا کردن

گرامی است بنابراین خوب است آن را به صورتیا به سر بکشد گاهی امام سجاد (ع) چیزی که به سائل مرحمت می‌‌فرمودند، دست مبارک را می‌بویید و می‌گفت:این دست به دست الهی رسیده؛ چون خدا فرمود: «هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ» آنان که این شامهرا دارند، می‌توانند با بو کردن دست، نشانه دست الهی را استشمام کنند و جزو همین حکمت‌هاست آنچه گفته می‌شود:بوی بهشت از فاصله هزار سال استشمام می‌شود، گروهی آن را حس می‌کنند و عده‌ای محرومند.

بنده دستش را به سوی خداوند عزیز جبار دراز نمی کند مگر اینکه خداوند حیا می کند که آن دست را خالی بر گرداند و در آن از فضل و رحمتش هر قدر بنده بخواهد قرار می دهد به همین جهت هرگاه کسی از شما دعا کرد، دستش را بر نگرداند مگر اینکه آن را به صورت و سر خود بکشد.(لکافی ج۲ ص۴۷۱ – الفقیه ج۱ ص۳۲۵)البته این استحباب مربوط به غیر فرائض است و در قنوت نماز واجب، کشیدن دست به صورت پس از دعا توصیه نشده است.چنان که امام زمان در توقیعی فرمودند:

 دعا کردنحکمت دست کشیدن به صورت

آداب دعاکردن

کشیدن دست ها به صورت و سر پس از دعا کردن، در نمازهای واجب جایز نیست.(الاحتجاج یک جلدی ص۴۸۶ – وسائل الشیعه ج۶ ص۲۹۳)نماز خواندنآیت الله جوادی آملی نیز در بیانی در این باره می فرماید:وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روایات و سنت معصومین (ع) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بکشد؛ برای اینکه لطف خدا به این دست پاسخ داده است. دستی که به سوی خدا دراز شود، یقیناً خالی برنمی‏ گردد و دستی که عطای الهی را دریافت کرد، گرامی است، لذا خوب است آن را به صورت یا به سر بکشد.

هنگامی که نماز را خواندی، دست خود را در موضع سجودت بگذار، بعد از آن بگو:«بِسْمِ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ -صلّی الله علیه و آله- اشْفِنِی یَا شَافِی لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُکَ شِفَاءً لَا یُغَادِرُ سُقْماً شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ»؛ به نام خدا. محمد رسول خدا است. درود خدا بر او و آل او باد. مرا شفا ده، ای شفادهنده! نیست شفایی، مگر شفای تو. شفایی که وا نگذارد بیماری را، شفایی از هر درد و بیماری.(الکافی، ج ۲، ص ۵۶۷)

نور پرتال  –  کارگر آنلاین

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس