مذهبیRSSاشتراک:

واقعا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟

واقعا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟
کمک به نیازمندان یعنی کسانی که به هر دلیل در برآوردن نیازهای اولیه ‌ی زندگی خود درمانده ‌اند حتی اگر کافر حربی هم باشد تا چه رسد به مسلمانان غزه و لبنان و عراق و…از دستورات روشن و مکرر قرآن کریم است. توصیه به دستگیری از نیازمندان و کمک به نیازمندان وظیفه ی هر مسلمانی […]

کمک به نیازمندان یعنی کسانی که به هر دلیل در برآوردن نیازهای اولیه ‌ی زندگی خود درمانده ‌اند حتی اگر
کافر حربی هم باشد تا چه رسد به مسلمانان غزه و لبنان و عراق و…
از دستورات روشن و مکرر قرآن کریم است.

توصیه به دستگیری از نیازمندان و کمک به نیازمندان وظیفه ی هر مسلمانی است.

در آیاتی از قرآن کریم کمک به نیازمندان یکی از وظایف مسلمان شمرده شده است که این کار برای کسانی
که توانایی آن را دارند (به هر مقدار) وظیفه ‌ای است واجب و نه مستحب.

قرآن کریم در آیات ۱۵ به بعد سوره ذاریات که ویژگی های مردم اهل تقوا را بیان می ‌کند بعد
از اینکه می ‌فرماید: متقین کسانی هستند که اهل مناجات سحرگاهی با خداوند متعال ‌اند (وَ بِالْأَسحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُون) درباره
ی ایشان می ‌فرماید:

«وَ فىِ أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائلِ وَ المَحْرُوم»[۱] : بخشی از دارائیشان را به نیازمندان و محرومان
از روزی[۲] اختصاص می ‌دهند.

و نیز درباره ی نمازگزاران واقعی می فرماید : آنها کسانی اند که همواره بر نمازشان مداوم و پایدارند و
بخش مشخصی از دارائی هایشان را به درخواست کننده [نیازمند‏] و محروم [از معیشت] اختصاص داده اند: «…
الْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَلىَ‏ صَلَاتِهمْ دَائمُونَ * وَ الَّذِینَ فىِ أَمْوَالِهمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ * لِّلسَّائلِ وَ الْمَحْرُوم»[۳]

وقتی که
از مجرمین در جهنم سوال می ‌شود چه کردید که جهنمی شدید؟

« قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ * وَ
لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ…
»[۱۱] پاسخ مى‏دهند: ما از نمازگزاران نبودیم و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمى‏دادیم.

ممکن است گفته شود منظور از این بخش مشخص از دارایی، همان خمس و زکات واجب باشد که بر

مسلمانان

واجب
است و اگر کسی آن را پرداخت کند دیگر بیش از آن بر او واجب نیست و افزون بر آن
برای او می شود مستحب که اگر خواست و کمک کرد ثوابی برده است و اگر نخواست و کمک نکرد
گناهی نکرده است.

اما این سخن درست نیست و منظور آیه نمی تواند خمس و زکات واجب و مصطلح در احکام فقهی باشد؛
چرا که این آیات در مکه نازل شد و در آن زمان سخنی از خمس و زکات مصطلح نبود و
وجوب این دو، سال ها بعد در مدینه اعلام شد.[۴] بنابراین مراد از این حق معلوم، کمک هایی است که
هر مسلمان باید متناسب با وضعیت مالی خود به نیازمندان و درماندگان تقدیم کند.

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

«فَالْحَقُّ الْمَعْلُومُ مِنْ غَیْرِ الزَّکَاهِ وَ هُوَ شَیْ‏ءٌ یَفْرِضُهُ الرَّجُلُ عَلَى نَفْسِهِ فِی مَالِهِ یَجِبُ عَلَیْهِ
أَنْ یَفْرِضَهُ عَلَى قَدْرِ طَاقَتِهِ وَ سَعَهِ مَالِه‏»[۵]

«حقّ معلوم غیر از زکات واجب مصطلح است و آن مال یا
کمکى است که شخص بر خود لازم مى‏دارد که نسبت به نیازمندان و محرومان انجام دهد؛ و واجب است که
اندازه ‌ی آن را در خور توانایى و گشایش زندگى خویش تعیین کند.»

مراد از این حق معلوم، کمک هایی
است که هر مسلمان باید متناسب با وضعیت مالی خود به نیازمندان و درماندگان تقدیم کند.

علامه طباطبایی(ره) درباره ‌ی اینکه آیه می فرماید: «فِی أموَالِهِم حَقٌّ: در اموال اهل تقوا حقی است» با اینکه این
حق در دارائی تمام انسان های دارا و توانا وجود دارد می نویسد:

«براى این بوده که بفهماند متقین با
صفایى که در فطرتشان هست این معنا را درک کرده و خود مى‏فهمند که سائل و محروم، حقى در اموال
آنان دارد برای همین نسبت به پرداخت آن جدی هستند تا رحمت الهی را گسترش داده و نیکوکارى را بر
امیال نفسانى خود مقدم بدارند.»[۶]

بنابراین با اینکه هر انسانی وظیفه دارد بخشی از درآمد و دارایی خود را به
انسان های نیازمند اختصاص دهد؛ اما این خداباوران هستند که این معنا را درک کرده و در انجام این وظیفه
که امروز کمک به نیازمندان غزه است تلاش جدی دارند.

کمک به کافر نیازمند

در فرهنگ قرآن کریم که سیره ی اهل بیت(علیهم السلام) نیز منطبق بر آن است حتی اگر کسی مسلمان هم
نبود و رسماً کافر بود و دشمن اسلام و در عین حال به امکانات اولیه ی زندگی مانند آب و
غذا و دارو نیاز داشت؛ کرامت انسانی و فرهنگ والای اسلامی حکم می کند که به او نیز کمک شود.

این نکته مهم از ماجرای مشهور سوره «هل اتی» به دست می آید؛

آنجا که اهل بیت رسول خدا(صلی الله
علیه و آله)؛ یعنی امیرالمومنین، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام) روزه می گیرند و غذای افطار خود را به
سه انسان نیازمند تقدیم می کنند.این سه، بنابر تصریح قرآنکریم یکی مسکین است و دیگری یتیم و نفر آخر هم
اسیر: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»آ‌[۷]

نکته در نفر سوم یعنی اسیر است.با توجه به
نبردهای آن دوره که میان سپاه اسلام و کفر صورت می گرفته است بی تردید آن «اسیر» یکی از همان
کافرانی بوده که به قصد نابودی اسلام به روی مسلمان شمشیر کشیده و اسیر مسلمانان شده بود.

اما وقتی نوبت به نیازمندی و احتیاج به امکانات اولیه ی زندگی مانند غذا می ‌رسد اهل بیت(علیه السلام) او
را استثناء نکرده و با وجود نیازی که خود به آن غذا داشتند ، با اهدای غذای خود به آن
کافر او را در رفع این احتیاج اولیه یاری می رسانند.

معیاری مهم در یاری رساندن به دشمنان

این نکته را نیز باید در نظر داشت که کمک به دشمن اگر موجب تقویت او علیه اسلام و مسلمین
شود ممنوع است؛ بنابراین اگر بیم چنین خطری از جانب او نمی ‌رود ، حکم همان است که بیان شد.

«خدا شما را از نیکى کردن و عدالت نسبت به کسانى که در کار دین با شما نجنگیدند و شما
را از دیارتان بیرون نکردند باز نمى‏دارد…
»[۸]

برای همین، کمک به دیگر مذاهب، دیگر ادیان و یا حتی کسانی که خدا را هم قبول ندارند نه
تنهای جای تعجب و گله ندارد؛ بلکه موافق با آموزه ‌های قرآنو فرهنگ والای اهل بیت(علیهم السلام) است؛ تعجب از
کسانی است که سنگ اسلام و قرآنرا به سینه می‌زنند و کمک به نیازمندان و محرومان غزه را به جرم
سنی بودن و شام و عراق را به جرم پیروی از اهل بیت (علیهم السلام) حرام می دانند!

کمک به
دیگر مذاهب، دیگر ادیان و یا حتی کسانی که خدا را هم قبول ندارند نه تنهای جای تعجب و گله
ندارد؛ بلکه موافق با آموزه ‌های قرآنو فرهنگ والای اهل بیت(علیهم السلام) است.

کمک به نیازمندان در اوج نیازمندی خود

از همین آیات استفاده می ‌شود که در کمک رسانی به نیازمندان، نبود نیاز داخلی، شرط نیست.برخی بر این پندارند
که کمک به دیگران وقتی رواست که خود انسان احتیاجی به آن مال اهدایی نداشته باشد که اگر داشت کمک
به دیگران جایز نخواهد بود.

سرگذشتی که قرآنکریم با تأیید آن، از اهل بیت(علیهم السلام) نقل می کند و ما هم آن را بیان کردیم
و نیز آیاتی مانند آیه «۹/حشر»[۹] بر این نکته تأکید فراوان دارد که تنها ملاک برای کمک به نیازمندان، وجود
توان یاری رسانی در کمک کننده است به هر مقدار ممکن و دیگر شرط نیست که آیا خود انسان به
آن احتیاج دارد یا نه؟

چراغی که به خانه رواست …

این ضرب المثل هم به مانند برخی از ضرب المثل های رایج در بین مردم؛
مانند «گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» و «یک شب هزار شب نمی شه» با مبانی قرآنی سر ستیز
دارد؛ چرا که اگر چنین سخنی حق باشد و این چراغ به خانه روا و بر مسجد حرام باشد پس
معنای ایثار و از خود گذشتگی که از کمالات انسانی است و از ویژگی ‌های جدا کننده انسان از حیوان
است چه می شود؟

آن سخن در فرهنگ و ادبیات ایثار و از خود گذشتگی این گونه بیان می ‌شود:
چراغی که به خانه رواست به مسجدی که نیاز دارد واجب است.

بنابراین در کمک به نیازمندان غزه و دیگر نیازمندان جای این پرسش نیست که آیا در داخل کشور نیازمندی هست
یا نه؟ که اگر نبود صدقه ای به آنان حواله کنیم؛ بلکه شرط یاری این است که اگر آن طرف
نیازمند بود (که هست) و ما نیز توان یاری داشتیم (که بحمدالله داریم) به قدر وسع و توانمان به آنها
کمک کنیم و این آموزه ی قرآناست و امثال آن ضرب المثل که برای برخی از وحی منزل هم بالاتر
شده ، با فرهنگ قرآنو اهل بیت(علیهم السلام) بیگانه است.

چراغی که به خانه رواست به مسجدی که نیاز دارد واجب است.

توبیخ کسانی که از یاری نیازمندان سربازمی ‌زنند «الَّذینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّهَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ
بِعَذابٍ أَلیمٍ»[۱۰]: کسانى را که طلا و نقره مى‏اندوزند و آن را در راه خدا هزینه نمى‏کنند، به عذاب دردناکى
مژده ده.

و یا در آیاتی دیگر یکی از دلایل جهنمی شدن مردم را رسیدگی نکردن به امور نیازمندان و بی ‌تفاوت
بودن نسبت به نیازهای اولیه ‌ی آنها برمی شمرد.

وقتی که از مجرمین در جهنم سوال می ‌شود چه کردید که جهنمی شدید؟

« قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ
* وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ…
»[۱۱] پاسخ مى‏دهند: ما از نمازگزاران نبودیم و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمى‏دادیم.

پی نوشت:

۱(dot) ذاریات/۱۹

۲(dot) «سائل» یعنی کسى که از انسان چیزى بخواهد و نزد انسان اظهار فقر کند؛
ولى «محروم» به معناى کسى است که از رزق محروم است و کوشش او به جایى نمى‏رسد.المیزان، ج۱۸، ص۳۷۰

۳٫
معارج/۲۲-۲۵

۴(dot) وجوب زکات در آیه ۶۰ توبه و خمس در آیه ۴۱ انفال اعلام شد.

۵(dot) کافی، ج۳، ص۳۹۸، ح۸

۶(dot) المیزان، ج۱۸، ص۳۶۹

۷(dot) انسان/۸

۸(dot) ممتحنه/۸-۹

۹(dot) « وَ یُوْثِرُونَ عَلىَ
أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کاَنَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ…
» : و دیگران را بر خویش ترجیح مى‏دهند هر چند خود نیازمند باشند.و آنان که از بخل خویش در
امان مانده باشند رستگارانند.

۱۰٫توبه/۳۴

۱۱٫مدثر/۴۳-۴۴

تبیان

    مطالب مرتبط:
تلگرام پرشین وی

عروسی ساز

آیسان پرواز

نو عروس

رایانمهر

آیسان پرواز

چهل نما
طلاق | عده طلاق چند روز است؟طلاق | عده طلاق چند روز است؟
امیدواریم که برای هیچ ازدواجی که شکل می گیرد و با شادی آغاز می شود پایانی مثل طلاق اتفاق نیوفتد، چرا که طلاق آسیب های زیادی بر زوجین، خانواده ها و بر جامعه خواهد گذاشت، ولی با این حال بهتر است قبل از اقدام به طلاق درباره احکام مربوط به آن بیشتر بدانید تا خدای ناکرده دچار مشکلات بزرگتری نشوید.
به آسانی و فوری پولدار شوید ! بدون نیاز به صرف زمان و هزینه
جدیدترین مدل های دکوراسیون برای خانه ، آشپزخانه ، پذیرایی ، اتاق خواب
تورهای متنوع باکو با پرواز هفتگی ایران ایر !!
اگر می خواهید همسر خود را سوپرایز کنید !
چند پیشنهاد ویژه برای خوشحال کردن آنکه دلش مال توست !
چیدمان شیک و طراحی فوق العاده اتاق کودک + تصاویر
مجلل ترین و باشکوه ترین عروسی های ایرانی !!!
توصیف های زیبای ائمه اطهار(ع) از حضرت ابوالفضل
اعمال مشترکه ماه شعبان ماه پیامبر اسلام
چطور حق الناس مالی و غیر مالی را جبران کنیم؟
طبق آیات و روایات چگونه با مردم رفتار کنیم؟
آیا می توان سوره دیگه ای به جای حمد در نماز خواند؟
آشنایی با خواص دعای شرف الشمس در روز ۱۹ فروردین
فلسفه حکم در خصوص نذر زن بدون اجازه شوهر
عبور از پل صراط برای این افراد ممنوع است
اعمال ایام البیض رجب
چند حدیث از ائمه معصومین در مورد روز پدر
چرا امام علی (ع) در خانه کعبه متولد شد؟
هفت سین قرآنی هفت آیه‌ای از قرآن است که با سلام شروع شده
احکام شرعی صله رحم از زبان مراجع تقلید
اعمال و آداب تحویل سال نو
احکام نماز میت چیست؟
یا آثار و برکات خواندن آیه الکرسی آشنا شوید
آیا می توان به صورت تلفنی استخاره کرد؟
روایتی در خصوص جایگاه زنان در اسلام
علت نامگذاری حضرت فاطمه (س) به زهرا چیست؟
آیات و روایات درباره منزلت و مقام مادر در اسلام در آستانه روز مادر
طریقه و زمان خواندن نماز شب اول قبر (نماز لیله الدفن)
فضیلت و خواص سوره مطففین
پاسخ مقام معظم رهبری درباره مصرف و احکام آب
چه کنیم تا برای نماز صبح بیدار شویم؟
آیا اموات در عالم برزخ از احوال خانواده خود اطلاع دارند؟
ماجرای فضاپیمای نمرود و ترور خداوند
ماجرای شتر سرخی که از دل سنگ پدید آمد
مستحبات و مکروهات قنوت نماز
علت و چگونگی شهادت حضرت فاطمه (س)
کدام دو پیامبر با هم پسرخاله هستند؟
احکام مناسبتی ایام فاطمیه
ماجرای پهلو گرفتن کشتی نوح بر قله کوه جودی
شیک ترین و جدیدترین مدل های لباس عروس , سفره عقد , آرایش عروس و ...
تورهای لحظه آخری آنتالیا, تایلند, مالزی ,دبی , کیش , مشهد
با پارتیشن اداری چگونه محیط کار دوستانه خلق کنیم ؟
بهترین محصولات مراقبت از پوست تالگو مخصوص خانمها و آقایون
چیدمان میز ناهارخوری با اصول و قواعد پذیرایی شیک و مدرن ! + تصاویر

آیسان پرواز

طلاق | عده طلاق چند روز است؟
طلاق | عده طلاق چند روز است؟
توصیف های زیبای ائمه اطهار(ع) از حضرت ابوالفضل
توصیف های زیبای ائمه اطهار(ع) از حضرت ابوالفضل
اعمال مشترکه ماه شعبان ماه پیامبر اسلام
اعمال مشترکه ماه شعبان ماه پیامبر اسلام
چطور حق الناس مالی و غیر مالی را جبران کنیم؟
چطور حق الناس مالی و غیر مالی را جبران کنیم؟
طبق آیات و روایات چگونه با مردم رفتار کنیم؟
طبق آیات و روایات چگونه با مردم رفتار کنیم؟
آیا می توان سوره دیگه ای به جای حمد در نماز خواند؟
آیا می توان سوره دیگه ای به جای حمد در نماز خواند؟
آشنایی با خواص دعای شرف الشمس در روز ۱۹ فروردین
آشنایی با خواص دعای شرف الشمس در روز ۱۹ فروردین
فلسفه حکم در خصوص نذر زن بدون اجازه شوهر
فلسفه حکم در خصوص نذر زن بدون اجازه شوهر
رایانمهرامیران پرواز
چهل نما