جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

قلبی را که با گناهان کشته ایم چگونه زنده کنیم؟

اشتراک:
عوامل مردن قلب دل احکام و مسائل شرعی
در رویایت و قران و سخرانی ها منظور از قلب همان روح است . و گشایش قلب هم رضایت خداوند است . و زمانی که از خدا غافل شویم روح و یا قلب انسانهم کدر و تاریک میشود .

قلب یا دل حالات نفسی است که تمام وقایع بد و خوب و زشت و زیبا و دروغ و راست را دریافت میکند .جایگاه مقدس قلب جایگاه معرفت الهی است . یکسری ویژگی های ادراکی و شناختی برای قلب اثبات شده است . دل و روح مانند جسم انسان حالات مختلفى دارد . هملنطور که میدانید  قلب آدمی مرکز عقل ورزی است، عوامل مردن قلب دل را در پرشین وی ببینید.

عوامل مردن قلب دل

قلبی را که با کثرت گناه مرده است یکی از مسائلی که امروزه باید به آن اهتمام بسیاری داشت ونباید نسبت به آن بی‎توجه بود، جایگاه «قرآن کریم» در زندگی است.اهل‌بیت (ع) پیوسته عدم غفلت از قرآن کریم را به محبان و شیعیان متذکر شده‎اند، طوری که ورود به عالم قرآن را موجب رشد و تعالی و احیای قلوب شمرده‎اند و حتی برای بهره‌مندی ما از معارف قرآن راهکارهایی اساسی ارائه و تلاوت حداقل ۵۰ آیه در روزرا سفارش کرده‎اند که این نشان از اهمیت توجه و ورود به فضای قرآن و بهره‌مندی از آن است.

عوامل مردن قلب دل حیات و مرگ دل ها

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی چنین می‌فرمایند: «…لاتَغفُل عَن قِراءَهِ القُرآنِ ـ إذا أصبحت و إذا أمسیت ـ فَاِنَّ القُرآنَ یُحیِى القَلبَ المیت وَ یَنهى عَنِ الفَحشاءِو َالمُنکَرِ، از قرائت قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل مرده را زنده مى‎کند و از فحشا و زشتىباز مى‎دارد.(البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ،ص۱۹)پیامبر اکرم(ص) در این حدیث به احیای قلوب اشاره دارند، امری که حیاتواقعی محبان و شیعیان به آن وابسته است، به عبارت دیگر، قرآن مهم‎ترین نقش را در حرکت به سوی سبک  زندگی قرآنی و حیات قلب آدمی دارد.

حیات و مرگ دل هامردن دل و احیای آن

ایشان در حدیثی دیگر می‌فرمایند: چهار چیز دل را مى‌میراند که یکی از آنها « گناه روى گناه» است.(الخصال :ص ۲۲۸ ح ۶۵ عن مسعده بن صدقه عن الإمام الصادق عن أبیه علیهماالسلام)پس مشخص می‌شود که قلوب آدمیدر مواقعی بنا به دلایلی می‎میرد، لذا نیاز است درصدد احیای آن بود که پیامبر اکرم(ص) در این حدیث مهم‎‌ترینو راهبردی‎ترین راهکار را برای خروج از مردن قلب و احیای آن به ما تعلیم داده‎اند.پس بیاییم با محور قرار دادن قرآن، سبک زندگی اسلامی را در تمام ابعاد زندگیمان نمایان و حیات دائمی را برای خود تضمین کنیم.

تسنیم

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس