پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

از مریم(س) مقدس بانوی اهورایی و نماد نجابت چه می دانید؟

اشتراک:
مریم مقدس احکام و مسائل شرعی
سال نوی میلادی کم کم از راه می رسد که قرین است با تولد حضرت مسیح فرزند حضرت مریم. درباره زندگی و پاکدامنی حضرت مریم مقدس در ادامه بخوانید.

حضرت مریم بانویی پاکدامن و نجیب است که هر انچه در تاریخ از او یاد شده است پذباره طهارت و عبودیت او بوده است. در استانه سال جدید میلادی و میلاد مسیح پسری که بدون پدر و با معجزه الهی پا به این دنیا گذاشت تصمیم داریم درباره زندگی مادر مقدسش اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم. درباره مریم مقدس در پرشین وی بخوانید.

مریم مقدس (س) که بود؟

قبای تابناک مریم(س) گویای طهارت و پاکی ذاتی آن بانوی بنی اسرائیل است.او در خانواده ای چشم به دنیا گشود
که دارای مقام شامخ نبوت بود و مورد تکریم و احترام مردم زمان خویش بودند.و در قرآن کریم به طهارت
و شایستگی خانواده مریم تصریح شده است آنجا که مردم خطاب به او می گویند:«یا اخت هارون ماکان ابوک امرا
سوء و ماکانت امک بغیا».(مریم/ ۲۸)

ای خواهر هارون پدر تو انسان بدی نبود و مادرت هم بدکاره نبود.

یعنی خانواده تو در میان مردم با نام و عمل نیک شناخته شده اند و از آنها گناه و فحشاء
مشاهده نشده است.

پدر بزگوار مریم «یوقیم » نام داشت که او را «ادکیم » نیز می خواند و به زبان عربی «عمران
» می گفتند به نقل از بیشتر مورخان او یکی از پیامبران بنی اسرائیل بود همانند زکریا، شوهر خاله مریم،
که از انبیاء بود.دهخدا در فرهنگ لغت نامه خود می نویسد:

(مادر عیسی، دختر عمران و از نسل داووداست و
بر طبق قرآن کریم مادر او پیش از ولادت کودک نذر کرده بود که او را به صومعه به خدمت
بگمارد سپس زکریا تکفل او را عهده دار شد و چون به ۱۸ سالگی رسید روح القدس بر او ظاهر
شد و مریم را به عیسی باردار ساخت).

بنابراین مریم از نسل داوود است و در خانه ای برجسته و برگزیده به دنیا آمد.درباره تاریخ تولد حضرت
مریم در برخی از کتب می نویسند:

ولادت مریم مقدس

«ولادت مریم(ع) ۵۵۷۰ سال بعد از هبوط آدم(ع) بوده و تولد حضرت مسیح
با توجه به تواریخ دول و ملل روی زمین در آن زمان ۵۵۸۵ سال بعد از هبوط حضرت آدم(ع) بوده
است ».

پس با توجه به اینکه سال تولد حضرت مسیح در انجیل «لوقا» و «متی » حدود سه سال قبل از
میلاد ذکر شده است، و بنابه نقل صاحب ناسخ التواریخ فاصله تولد حضرت مریم و حضرت عیسی(ع) ۱۵ سال بوده
است و حضرت مریم از سن ۱۳ سالگی به عیسی باردار شده است: می توان تاریخ تولد مریم، پاکبانوی نیایش
را شانزده سال قبل از میلاد تخمین زد.

اگر چه بین سخن دهخدا که بارداری مریم را در سن ۱۸ سالگی ذکر می کند با سخن صاحب ناسخ
التواریخ اختلاف زیادی وجود دارد ولی با اندکی مطالعه در تاریخ آن زمان به نظر می رسد قول دوم که
بارداری او در سن ۱۳ سالگی باشد قوی تر است.

مریم مقدسمریم مقدس

مریم در شهر «ناصره » به دنیا آمده و در صومعه بنا به نذر مادر بزرگوارش حنه به خدمت مشغول
بود و همواره به عبادت و نیایش با خدای متعال می پرداخت.

نذر مادر مریم مقدس

اگر چه اناجیل تحریف شده اند و در مورد اعتقادات مسیحیت تضادها و خرافات زیادی در کتب مسیحی دیده می
شود ولی در مورد کیفیت تولد حضرت مریم در بیشتر کتب جریان ویژه ای نقل شده است که در مضمون
یکسان هستند اگر چه تعابیر متفاوتی دارند.

ذکر این نکته ضروری است که هو ۴ انجیل که امروزه در دست جوامع مسیحی وجود دارد پس از مرگ
(یا عروج) حضرت مسیح نوشته شده است و آن دوران را دوره رسالت می گفتند در کتاب تاریخ تمدن نوشته
هنری لوکاس آمده است که:

(دوره رسالت یا دوره حواریون با پایان زندگی عیسی آغاز شد چون حواریون کار «رسولان
» را می کردند و تعالیم عیسی را در بسیاری از بخشهای امپراطوری روم پراکنده می ساختند).

مریم مقدسمریم مقدس

از این رو در کتاب «قاموس مقدس » آمده است که:

(به هیچ وجه مریم باکره بیش از پنج
مرتبه در کتاب مقدس جدید مذکور نیست).

در حالی که در قرآن کریم نام «مریم » ۳۴ بار تکرار شده است و سوره ای به نام
او وجود دارد که جزئیات تولد حضرت مریم و حضرت مسیح در آن ذکر شده است.

در سفری تبلیغی که یک راهبه مسیحی(مبلغه) به گونه ای اتفاقی همسفر شده بودم با او در مورد شخصیت حضرت
مریم در قرآن صحبت کردم و او می گفت: ما خودمان تا این حد اطلاع از زندگانی مادر مقدس نداریم
چگونه کتاب قرآن به این زیبایی زندگینامه مریم را نوشته است؟!!

سخن این است که با توجه به تحریفات عهدین
تاریخ تولد حضرت مریم را اناجیل کنونی شاید صحیح ذکر کرده باشند.اکنون به چگونگی تولد حضرت مریم(س)، تندیس نیایش، می
پردازیم.

تولد مریم، دعای مستجاب

حنا(آنا)، مادر مریم و همسر عمران، یکی از شخصیتهای برجسته بنی اسرائیل، واز طرفی خواهر اشیاع، همسر زکریا، بود که
به گفته تاریخ و اخبار اسلامی هیچ یک صاحب فرزند نشده بودند.روزی «حنا» زیر درختی نشسته بود پرنده ای را
دید که به جوجه های خود غذا می داد مشاهده این محبت مادرانه آتش عشق فرزند را در دل او
شعله ور ساخت و از صمیم دل از درگاه خدا تقاضای فرزند کرد و چیزی نگذشت که دعای خالصانه وی
به اجابت رسید و باردارشد.

آنچه بیش از هر چیز، در داستان فوق مورد توجه است شخصیت معنوی مادر مریم است که در زندگی ناامید
نشده و درخواست از خالق می کند زمانیکه انقطاع برای انسان حاصل می شود به یقین مقدمات اتصال به منبع
فیاض فراهم خواهد شد، از سوی دیگر توجه عمیق به مسایل پیرامون خود نگرش به آفاق و آیات آفاق چیزی
است که همواره مورد نظر ادیان الهی بوده است و این توجه عمیق در وجود «حنا» مشهود است در واقع
او با دیدن پرندگان و غذا دادن پرنده مادر به جوجه ها، قدرت بی انتهای الهی را می بیند و
از چنین خدای قدیر با توجه به باورهای خویش طلب فرزند می کند و خدا نیز دعای او را به
اجابت می رساند.

بارداری مادر مریم مقدس

در دوران بارداری حنا در مورد آینده فرزندش فکر می کند و چون او را با «دعا» از خدا خواسته
است برای خدمتگزاری خانه خدا نذر می کند و می گوید: «رب انی نذرت لک ما فی بطنی محررا فتقبل
منی انک انت السمیع العلیم » (آل عمران/۳۵)

(همسر عمران گفت) پروردگارا آنچه در شکم خود دارم نذر تو می
کنم (کردم) تا آزاد شده تو باشد پس از من بپذیر که تو شنوای دانایی.«محرر» در لغت به معنای «آزاد
ساختن » است و در اصطلاح آن زمان به فرزندانی گفته می شد که برای خدمت در معبد تعیین می
شدند تا نظافت و خدمات معبد را بعهده گیرند و هنگام فراغت مشغول نیایش شوند و آنها را محرر می
گفتند چون از هرگونه خدمت به پدر و مادر آزاد بودند.

مادر پس از تولد و نامگذاری مولود او را به کنیسه(معبد) برده و خطاب به علمای یهود گفت:

[این کودک
هدیه بیت المقدس است، سرپرستی او را یک نفر از شما به عهده بگیرد.در میان آنها گفتگو شد و هر
کسی می خواست افتخار کفالت و سرپرستی او را به عهده داشته باشد.طی مراسم خاصی زکریا به عنوان کفیل و
عهده دار وی انتخاب شد.]

آنچه از میان تفسیرهای گوناگون به دست می آید این است که حتی کفالت زکریا
برای مریم و جریان قرعه کشی را در قرآن به خداوند متعال نسبت داده است زیرا «کفل » با تشدید
آمده است.

و وقتی این ماده به صورت ثلاثی مزید باشد(باب تفعیل) به معنای انتخاب کفیل برای دیگری است و به معنای
«کفالت کسی را به عهده گرفتن » پس معنای «کفلها زکریا» این است که خداوند زکریا را به عنوان کفالت
مریم انتخاب کرد.

مریم(س) تحت تربیت معنوی و روحانی زکریا، پیامبر بنی اسرائیل به رشد و بالندگی رسید.او در خانه خدا، بیت المقدس،
همراه با پیامبر خدا، زکریا، بود و جوانه های عبودیت در گلستان وجودش می رویید.

رویش عبودیت مریم مقدس

در آیه شریفه قرآن آمده است: «کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا.(آل عمران/۳۷).

هرگاه زکریا وارد محراب عبادت مریم می شد نزد او روزی (خاص) می دید.

به نظر می آید مریم دائما در حال عبادت بوده است و جایگاه همیشگی او محراب بوده و این دوام
در عبادت به گونه ای است که او را در زمره «قانتین » به شمار می آورند آنجایی که در
قرآن می فرماید: «و کانت من القانتین » (تحریم/۱۲)

گفتنی است که قنوت به معنای مصطلح امروز نیست بلکه در
کتب لغت به معنای ذکر دائم آورده شده است «قنوت » دوام طاعت است و «راغب » آن را دوام
طاعت مع الخضوع معنا کرده است.در مجمع البیان هم فرموده: اصل آن به معنی دوام است سپس به معنی طاعت،
نماز، طول قیام، دعا و سکوت می آید.»

حوزه ـ تبیان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس