پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

این اعمال باعث زیبایی انسان می شود

اشتراک:
این اعمال باعث زیبایی انسان می شود احکام و مسائل شرعی
زیبا شدن انسان از امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد: «ما بال المتهجدین باللیل من أحسن النّاس وجها؟» چرا شب زنده داران از همه مردم خوش سیماترند؟ حضرت فرمودند:…  شب زنده داری از دیدگاه اسلام زیبایی بر زیبایی مادّی و زیبایی معنوی تقسیم می شود، و تأکید بیشتری در کسب زیبایی معنوی شده است؛ […]

زیبا شدن انسان

از امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد: «ما بال المتهجدین باللیل من أحسن النّاس وجها؟»
چرا شب زنده داران از همه مردم خوش سیماترند؟ حضرت فرمودند:…

 شب زنده داری

از دیدگاه اسلام زیبایی بر زیبایی مادّی و زیبایی معنوی تقسیم می شود، و تأکید بیشتری در کسب زیبایی معنوی
شده است؛ هر چند بر کسب زیبایی مادی هم تشویق شده است، اما نکته ای که باید توجه نمود این
است که، زیبایی معنوی چهره، به وسیله امور معنوی – مانند نماز- به دست آمده و زیبایی مادی و ظاهری چهره نیز به صورت طبیعی به وسیله امور مادی به دست می آید.

مفهوم زیبایی

از امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد: «ما بال المتهجدین باللیل من أحسن النّاس وجها؟» چرا شب زنده داران
از همه مردم خوش سیماترند؟ فرمود: «لأنّهم خلو باللّه فکساهم اللّه من نوره» چون با خداوند خلوت می کنند، خدا
نیز جامه ای از نور خویش بر آنان می پوشاند

در قرآن کریم و احادیث، از مفهوم «زیبا و زیبایی»،
به «حُسن» و «جمال و جمیل» تعبیر شده است؛ و «حُسن»، یعنی، زیبائى و نیکوئى و یا هر چیزی که
شادی آور و خوش آیند باشد.[داور پناه، ابوالفضل ، أنوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج ۶، ص ۴۱۲- ۴۱۳] حسن
و جمال به یک معنا هستند؛ [التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۲ ، ص ۱۰۹؛ المفردات فی غریب القرآن، ص
۲۰۲] اما «جمال و جمیل» به معنای زیبایی کثیر و زیاد است.

[قاموس قرآن، ج ۲، ص ۵۲؛ المفردات فی غریب القرآن، ص ۲۰۲] و این کلمه ها در قرآن کریم، به
صورت های مختلف (مانند مصدر و اسم) به کار برده شده و زیبایی به این معنا مورد مدح و ستایش
قرار گرفته است.

زیبایی معنوی

قبل از این که به زیبایی ظاهری و مادی (مانند زیبایی در چهره) بپردازیم، لازم است که در مورد زیبایی
معنوی و باطنی و چگونگی ایجاد این زیبایی در خود، از منظر سخنان پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و
آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) استفاده کنیم؛ در این جا به برخی از این روایات اشاره می شود:

۱٫امام
علی (علیه السلام): «زیبایی انسان، در بردباری او است».[تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، ص ۲۸۵، ح ۶۳۹۲] زیرا بردباری،
آن آرامشی که به روح انسان می دهد، اخلاق و رفتار انسان را در برابر مشکلات و بلاها زیبا و
نیکو می کند.

۲٫امام علی (علیه السلام): «زیبایی مؤمن، به تقوا و ورع او است» [غررالحکم، ص ۲۶۹، ح ۵۸۶۲]

۳٫امام حسن عسکری
(علیه السلام): «زیبایی عقل، زیبایی باطنی (معنوی) انسان است».[مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۵، ح ۳۷]

۴٫
امام علی (علیه السلام): «…
نماز، نورانیت صورت است…
» [شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، ص ۷۲]

۵٫امام صادق (علیه السلام): «نماز شب، صورت را نورانی می کند» [حرّ
عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۵۱- ۱۵۲، ح ۱۰۲۷۸]

رسول گرامی اسلام صلی الله و علیه
و آله می فرماید: «من کثره صلاته باالیل حسن وجهه بالنّهار»؛(نهج الفصاحه، ص ۵۸۰) هر که نماز شب زیاد بخواند
هنگام روز زیبا و خوش سیما گردد.

از امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد: «ما بال المتهجدین باللیل من أحسن النّاس وجها؟» چرا شب زنده داران
از همه مردم خوش سیماترند؟ (روشن است که مقصود از «نیکو چهره تر» نه خوشگلی است که مثلا چشم و
ابرویشان چگونه است، بلکه یعنی یک چهره تو دل بروِ نورانی جذابی دارند)

فرمود: «لأنّهم خلو باللّه فکساهم اللّه من
نوره»؛ (بحار، ج ۸۷، ص ۱۵۹) چون با خداوند خلوت می کنند، خدا نیز جامه ای از نور خویش بر
آنان می پوشاند.و روایات دیگری که در مورد اعمال و کارهایی که موجب نورانیت و زیبایی معنوی انسان می شود،
وارد شده است.

زیبایی مادی

اى زن دوست دارى طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت: آرى.حضرت فرمود: هر گاه غذا تناول مى
کنى، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بکش؛ زیرا طعام وقتى در شکم و معده زیاد شد طراوت
و نشاط صورت را مى برد

در احادیث، علاوه بر زیبایی معنوی، به زیبایی ظاهری و مادی هم اهمیت داده
شده که از راه های مادی به دست می آید.از منظر روایات، در زیبایی مادی چهره عوامل مختلفی مؤثر است.در
زیر به برخی از روایاتی که درباره زیبایی ظاهری و مادی و چیزهایی که چهره انسان را زشت می کند،
وارد شده، اشاره می شود:

۱٫امام صادق (علیه السلام): «گرفتن مو از بینی، باعث زیبایی چهره است.» [کلینی، محمد بن
یعقوب، الکافی، ج ۶، ص ۴۸۸]

۲٫امام علی (علیه السلام) فرمودند: پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) فرمودند:
«برادرم عیسى (علیه السلام) به شهرى عبور نمود که در آن مرد و زنى فریاد مى کردند، حضرت به آنها
فرمود: شما را چه مى شود و چرا فریاد مى کنید؟

آن مرد عرض کرد: اى پیامبر خدا، این
همسر من است و هیچ بدى هم ندارد بلکه زنى است صالحه ولى در عین حال دوست دارم از او
جدا شوم.حضرت عیسى (علیه السلام) فرمود: به هر حال بگو چه نقصى در او است که مى خواهى از وى
جدا شوى؟ آن مرد عرضه داشت:

بدون این که پیر شده باشد صورتش شکسته و فرسوده شده.حضرت به آن زن
فرمود: اى زن دوست دارى طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت: آرى.

حضرت فرمود: هر گاه غذا تناول مى کنى، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بکش؛ زیرا طعام وقتى
در شکم و معده زیاد شد طراوت و نشاط صورت را مى برد.زن به این دستور عمل نمود، طراوت صورتش
دوباره بازگشت» [شیخ صدوق، علل الشرایع، ترجمه ذهنی تهرانی، سید محمد جواد، ج ۲، ص ۵۹۰- ۵۹۱]

۳٫امام صادق (علیه
السلام): حناء بوى بد را از بین مى برد، چهره را شاداب و با طراوت مى کند، دهان را خوشبو
مى

سازد، فرزندان آدمى را زیبا و خوش سیما مى کند.

 [الکافی، ج ۶، ص ۴۸۴: «الْحِنَّاءُ یَذْهَبُ بِالسَّهَکِ وَ یَزِیدُ فِی مَاءِ الْوَجْهِ وَ یُطَیِّبُ النَّکْهَهَ وَ یُحَسِّنُ الْوَلَدَ»]

۴٫در روایتی از امام موسی کاظم (علیه السلام) آمده است که شستن سر با گِل سرشور، چهره را زشت می
کند.[صدوق، علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۹۲]

۵٫امام صادق (علیه السلام):« گلابى چهره را زیبا کند» [بحارالانوار، ج ۶۳، ص
۱۷۰: «السَّفَرْجَلُ یُحَسِّنُ الْوَجْه».]

۶٫در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که، گیاه کاسنی، چهره را زیبا می
کند.[بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۰۸٫]و روایات دیگری که درباره زیبایی مادّی چهره وارد شده است.

تبیان

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس