برای میت چه سورهای بخوانیم؟
اگر شما هم این روزهای نورانی مایلید برای عزیزان خود در آن دنیا هدیه بفرستید و آنها را در این شب ها و روزهای ماه مبارک رمضان از خیرات بهره مند سازید بهترین سوره ها را می توان برای انها خواند سوره هایی که آنها را به صورت هدیه در ثوابشان شریک می سازیم. بهترین سوره برای میت را در پرشین وی بخوانید.
سوره برای میت
سوال: اگر به نیت چند میت، فقط یک سوره بخوانیم؟ آیا ثوابش برای آنها تقسیم میشود؟ یا هر میت از
ثواب یک سوره کامل، بهرهمند میشود؟هرچند امر ثواب اعمال و اذکار به دست خداوند تبارک و تعالی است، ولی ان
شاء الله ثواب تلاوت سوره کامل به هر یک از اموات خواهد رسید؛ لذا شایسته است در هنگام تلاوت قرآن
و سایر اعمال خیر برای اموات، دیگر مومنین را نیز در نیت قرار داده و شریک در ثواب نماییم.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
ثواب تلاوت سوره به صورت کامل به تمام اموات می
رسد.
حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
ان شاء الله ثواب به همه اموات منظور نظرخواهد رسید.
حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
ثواب خواندن سوره به همه آنها خواهد رسید.
سوال: برای میت چه سورهای بخوانیم خوب است؟جواب: هر سورهای از قرآن خوانده شود ثواب دارد و نسبت به خواندن
سورهی حمد و توحید و تبارک، یس و قدر سفارش شده است.(مفاتیح الجنان، ص۹۳۹ الی ۹۴۲).
سوال: حُنوط کردن میت یعنی چه؟ و آیا این عمل واجب است؟
جواب: بعد از غسل واجب است میت را
حنوط کنند، یعنی به پیشانی و کف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او کافور بمالند.(توضیح
المسائل دوازده مرجع، م۵۸۵).
سوال : آیا دفن کردن شخص کافر در قبرستان مسلمانان جایز است؟ در صورت عکس مسأله چطور؟
جواب: دفن مسلمان،
در قبرستان کفار و دفن کافر در قبرستان مسلمانان جایز نیست.(توضیح المسائل دوازده مرجع، م۶۲۰).
سوال : اگر در راه، دور از محل مسکونی، به میتی برخورد کردیم و نمیدانستیم که آیا این میت مسلمان
است یا نه، آیا میتوانیم او را در قبرستان مسلمین دفن کنیم؟
جواب: اگر در بلاد اسلامی است، محکوم به
احکام اسلام است و در قبرستان مسلمین دفن میشود.(استفتائات امام خمینی (ره) ج۱، ص۸۷، س۲۲۲).
چند استفتاء از آیه الله خامنه ای دام ظله:
سوال: چرا میّت را شب دفن نمىکنند؟ آیا دفن میّت در شب حرام است؟
جواب: دفن میّت در شب اشکال
ندارد.
سوال: آیا براى انسان جایز است که پدر یا مادر و یا یکى از بستگان خود را در کفنى که
براى خودش خریده است، کفن کند؟
جواب: اشکال ندارد.
سوال: امروزه در روستاها متعارف است که اموات را در منزل مسکونى غسل مىدهند.گاهى میّت وصى نداشته و چند فرزند
صغیر دارد.نظر مبارک راجع به این موارد چیست؟
جواب: تصرّفات مورد نیاز براى تجهیز میّت از قبیل غسل و کفن
و دفن، به مقدار متعارف، متوقف بر اذن ولى صغیر نیست و اشکال از جهت وجود فرزندان صغیر ایجاد نمىشود.
سوال: استخوان مردهاى که حدود چهل یا پنجاه سال از دفن آن مىگذرد و مقبره او از بین رفته و
تبدیل به میدان عمومى گردیده است، در اثر کندن نهرى در آن میدان ظاهر شده است.آیا لمس کردن استخوانها براى
دیدن آنها اشکال دارد؟ آیا استخوانها نجس هستند؟
بهترین سوره برای میت
جواب: استخوان میّت مسلمانى که غسل داده شده است، نجس نیست؛ ولى
دفن مجدّد آن زیر خاک واجب است.
سوال: آیا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است یا هر یک از زن
و مرد مىتواند امور میت دیگر را انجام دهد؟
جواب: همجنس بودن با میّت فقط در غسل دادن او شرط
است و در صورتى که غسل دادن میّت به وسیله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسیله غیر همجنس
صحیح نیست و غسل میّت باطل است.ولى در تکفین و تدفین همجنس بودن شرط نیست.
کیفیت غسل میت و احکام آن
مساله ۱ ـ اگر جایی از بدن میت نجس شود، باید پیش از آنکه آنجا را غسل بدهند آب
بکشند، و احتیاط مستحب آن است که تمام بدن میت پیش از شروع به غسل پاک باشد.
مساله ۲ ـ واجب است میت را سه غسل بدهند: اول: به آبی که با سدر مخلوط باشد.
دوم: به آبی که با کافور مخلوط باشد. سوم: با آب خالص. و چنانچه طریقه ای که گفته شد مراعات نشود، باید کاری کرد که غسلها به ترتیب انجام گیرد.
مساله ۳ ـ غسل میت مثل غسل جنابت است، و احتیاط واجب آن است که به طریقۀ غسل
ترتیبی میت را غسل دهند، نه ارتماسی؛ به اینکه میت را در آب فرو برند و بیرون آورند و
یک غسل حساب کنند، ولی اگر هر یک از سه قسمت بدن را جدا جدا در آب فرو برند و مراعات ترتیب را بنمایند اشکالی ندارد.
مساله ۴ ـ سدر و کافور باید به اندازه ای کم نباشد که نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده
است و به اندازه ای هم زیاد نباشد که آب را مضاف نماید و به آن آب نگویند.
مساله ۵ ـ اگر سدر و کافور یا یکی از اینها پیدا نشود، باید به جای هر کدام که ممکن نیست
میت را با آب خالص غسل بدهند، و واجب است نیت بدلیّت بنمایند، و همچنین واجب است
مراعات ترتیب به وسیلۀ نیت؛ یعنی اگر مثلاً سدر پیدا نشود، دفعۀ اوّل که میت را با
آب خالص غسل می دهند نیت کنند که این عوض غسل با آب سدر است.
مساله ۶ ـ کسی که میت را غسل می دهد باید مسلمان دوازده امامی باشد، و بنابر احتیاط واجب باید بالغ هم باشد.
تبیان ـ امام خمینی