جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

توجیه کردن گناهان !

اشتراک:
توجیه کردن گناه احکام و مسائل شرعی
دلیل تراشی و توجیح کردن گناه از خود گناه بدتر است . کوچک شمردن گناه بسیار اشکال دارد و فرد برای اسوده کردن خود دست به چنین کاری میزند که در نهایت خطرات بزرگ توجیه کردن گناهان را به جان خریده است و هیچ سودی ندارد.

از نشانه هایی که نشان میدهد شیطان در وجود فرد نفوذ کرده و فرد تابع حرف ها و وسوسه های او شده توجیه کردن گناه فرد است . هر کس در زندگی خودگناهی را مرتکب شده است و میتوانید با اظهار پشیمانی و توبه کردن گناه خود را پاک کند . ولی برخی با غروری که دارند به جای توبه به توجیح کردن گناهان خود میپردازند .عمل بدتر از گناه  را در پرشین وی ببینید.

توجیه کردن گناه

به لحاظ شرعی بی حجابی و دزدی هر دو منکر هستند و نسبت به جلوگیری از هر دو امر حرام باید در حد توان اقدام نمود.بر هر یک از ما واجب است تا اولا خود را از
حرام بازداشته و ثانیا نسبت به دیگران از فریضه امر به معروف و نهی از منکر با وجود شرایط ومراتبش غافل نشویم.اینکه در خیلی مواقع بی حجابی های جامعه با اختلاس مقایسه می شوند و با پررنگ کردن اختلاس و دزدیاز مال بیت المال، گناه بی حجابی کمرنگ می شود حرف اشتباهی است؛ زیرا هر دو گناه بزرگی هستند و
نباید اثر گناهان را کم بدانیم.

اختلاس و بی حجابی

وجود آیات و روایات فراوانی که در خصوص حجاب وجود دارد، به خوبی حاکی از اهمیت و ارزش آن دربین اوامر و فرامین الهی است.علی رغم تأکید و وجود آیات و روایات در این خصوص شاهد هستیم آنچنان که باید و شایسته است بعضی اشخاص خود را ملزم به آن ندانسته و در انظار عمومی با پوشش غیر اسلامی، به حالتی متأسفانه بی حیایی حاضر می شوند.

اول چیزی که برای بی حیا کردن مردم و جامعه پنبه ی آن زده می شود، حجاب است.اصلی که امروزدر جامعه ما متاسفانه مهجور باقی مانده است.تمام فرایض الهی در قرآن کریم عمدتا اشاره شده است.ما در جامعه هنوزباور نکرده ایم حجاب اصل ضروری دین و فریضه است.لذا خیلی در این لباس می آید حرف های عجیبی میزنند که “چه کار به این موی زن ها دارید شما جلوی اختلاس ها را بگیرید.”

هر دو تای اینها مهم و اهم است.امروز مفاسد مالی به ریشه اعتقادی ضربه می زند و در این شکی نیست اما نکتهی قابل توجه این است که مبارزه خدا، مبارزه با فساد است و واجب خدا، واجب است و نمی توانیک واجب را فدای واجب دیگر کرد…واجبی که با کمرنگ کردن آن، ناهنجاری سنگینی (بی حجابی) برای جامعه به بار آورده است که بازتاب های خسارت باری به دنبال دارد…

سوال مهمی که در این خصوص مطرح می باشد این است که علت و منشأ این ناهنجاری دینی و اجتماعی چیست؟

۱-عدم آگاهی و شناخت کافی از آموزه های دینی یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل بروز ناهنجاری های اجتماعی از جمله بی حجابی در جامعه دینی، عدم
درک صحیح از مفاهیم دینی و اسلامی و عدم باور و اعتقاد قلبی به محفوظات دینی استتوجه به داشته ها و ایمان قلبی و برگشتن و تأمل کردن در محفوظات دینی موضوعی است که اگر مورد توجه و اهمیتقرار نگیرد خروجی آن بی اعتنایی، و دهن کجی به وظایف دینی خواهد بود؛ به همین جهت خداوند متعال مومنینرا خطاب قرار داده و آنها را به تجدید نظر در رفتارهای خود دعوت می نماید:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ؛ [سوره نساء، آیه ۱۳۶] اى کسانى که ایمان آوردهاید! به خدا و پیامبرش، و کتابى که بر او نازل کرده، ایمان (واقعى) بیاورید».مفسران قرآن ذیل این آیه شریف نکات بسیار زیبایی را بیان کرده اند از جمله اینکه در تفسیر نمونه بیانشده است: « قطع نظر از شأن نزول آیه، این احتمال در تفسیر آیه وجود دارد که روى سخن بهتمام مؤمنان باشد،

مؤمنانى که ظاهراً اسلام را پذیرفته اند اما هنوز در اعماق جان آنها نفوذ نکرده است، اینجااست که از آنها دعوت می شود که از صمیم دل و در درون جان مؤمن شوند»، [۱] ایمان واقرار واقعی به اسلام زمانی به درجه کمال خود می رسد که علاوه بر شناخت و باور قلبی در وادی عمل نیز مشهود باشد.به طور مثال کسی که به وحدانیت خداوند متعال و حقانیت دستورات او اقرار دارد، در وادیعمل نباید بهانه گیر بوده و به راحتی حجاب خود را بر زمین نهد.

امام علی (علیه السلام) در خصوص رابطه جهل و ارتکاب افعال مذموم این چنین می فرماید: « لَا یَجْتَرِئُ عَلَىاللَّهِ إِلَّا جَاهِلٌ شَقِی ؛[۲] گستاخی و جرأت بر (نافرمانی) خداوند را جز جاهل شقی روا نمی دارد».

توجیه کردن گناهگناه شناسی

۲- بی توجهی به قبح و بزرگی گناههرگاه مردمى در برابر زشت کاری هایى که در میانشان صورت مى گیرد دم فرو بندند و آن را تغییرندهند، زود باشد که خداوند عزّ و جلّ کیفر خود را شامل همه آنان سازداز جمله عوامل مؤثر درترویج ناهنجاری بی حجابی در جامعه، بی توجهی به بزرگی این گناه است با بررسی و تأمل در علت و
منشأ بی حجابی به روشنی بدست می آید، در نظر این افراد رعایت حجاب موضوعی کم اهمیت و غیر ضروریجلوه نموده است.گاهاً دیده می شود این افراد با طرح قیاس های غیر منطقی و باطل به دنبال تبرئه خودبوده تا اینکه کار قبیح خود را توجیح نمایند.

به طور مثال با بیان و نشان دادن معضلات اجتماعی همچون اختلاس های میلیاردی، مشکلات فراوان معیشتی و اقتصادی، بیکاری جوانان و سایر مباحث بی ارتباط با مقوله حجاب، بزرگی و قبح گناه خود را فراموش می نمایند(dot) ایندر حالی است که خطای دیگران و وجود سایر معضلات به هر اندازه که بزرگ باشد، هیچ گاه مجوز گناه به ظاهر کوچک ما نخواهد بود.از طرفی در فرهنگ روایات کوچک شمردن گناه موجب دور شدن از مغفرت الهی معرفیشده است.

۳- فردی و غیر اجتماعی دانستن حجاببعضی از افراد به زعم اینکه نگه داشتن حجاب موضوعی شخصی و فردی ست، از رعایت آن در اجتماع سرباز می زنند.این دسته افراد این چنین تصور می کنند که تمام قوانین اسلامی دستوراتی فردی هستند، که اشخاص دررعایت آنها مختار می باشند.این در حالی است که بسیاری از این قوانین در حوزه اجتماع کارایی خاص داشته؛ بههمین جهت نمی توانند به بهانه ی عدم اجبار در دین آنها را زیر پا گذاشته و از رعایت آنخود داری نمایند.به طور روشن تر، از آنجا که بی حجابی تأثیر مستقیمی بر آشفتگی، و تهیج احساسات نفسانی افراددارد، بی توجهی در این خصوص می تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

گناه شناسیتوجیه و دلیل تراشی برای گناه

دلایل قرآنی اجتماعی بودن حجاب

۱-وجوب امر به معروف و نهی از منکر

رعایت نکردن حجاب تا زمانی که در حیطه خصوصی و شخصی باشد، مشمول امر به معروف و نهی از منکرنمی شود. ولی هنگامی که بی حجابی جنبه علنی و اجتماعی به خود می گیرد و شخص در صدد تظاهربه گناه می گردد، بر سایر افراد واجب است که از آن نهی نموده و از شیوع این چنین گناهیدر اجتماع جلوگیری نمایند.امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «ما أقَرَّ قَومٌ بِالمُنکَرِ بَینَ أظهُرِهِم لا یُغیِّرونَهُ إلاّ أوشَکَ أنیَعُمَّهُمُ اللّه عَزَّ و جلَّ بِعِقابٍ مِن عِندِهِ .

۴]: هرگاه مردمى در برابر زشت کاری هایى که در میانشان صورتمى گیرد دم فرو بندند و آن را تغییر ندهند، زود باشد که خداوند عزّ و جلّ کیفر خود راشامل همه آنان سازد».این روایت گویای این است که اگر موضوع حجاب حکمی شخصی بوده، لزومی نداشت کسی از آن نهی نماید وخطا کار را توبیخ نماید.

۲-ممنوعیت ضرر به دیگران

امام صادق (علیه السلام) از قول رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)فرمودند : گناه پنهانی که شخص آن را در خلوت انجام می دهد فقط به خود او ضرر می زند
ولی گناه علنی موقعی که مورد تنفر و سرزنش جامعه قرار نگیرد ضرر عمومی داردهرچند بعضی افراد به دنبال بی ارتباط دانستن موضوع بی حجابی با شیوع بزهکاری های اجتماعی هستند؛ ولی آنچه مسلم و قطعی به نظر میرسد این است که، به هر اندازه جامعه، از فرهنگ حجاب و عفاف باز ماند، رفتارهای پرخطری همچون زیاده طلبی های شهوانی در بین افراد جامعه بیشتر می شود.

جوانی که در ارتباطات اجتماعی خود با ظاهر زیبا و آرایش شده ی دختران عشوه گر مواجه می شود حتیاگر ایمان قوی داشته باشد در معرض خطر بزرگ هوای نفس است کما اینکه حضرت یوسف (علیه السلام) نیز خودرا مبری از آن ندانسته است.«وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌرَحیمٌ؛[ سوره یوسف، آیه۵۳] من هرگز خودم را تبرئه نمى کنم، که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر مى کندمگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است».

تولید این چنین آسیب اجتماعی و ضرر رساندن به آرامش روحی جوانان از نظر آموزه های دینی مردود است وکسی نباید مولد این چنین ضرری در جامعه باشد.امام صادق (علیه السلام) از قول رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند : گناه پنهانی کهشخص آن را در خلوت انجام می دهد فقط به خود او ضرر می زند ولی گناه علنی موقعی که مورد تنفر و سرزنش جامعه قرار نگیرد ضرر عمومی دارد.[۵]

۳-وجوب حفظ شعائر و حدود الهی

بر اساس آموزه های اسلامی بر عموم مسلمانان، حفظ ونگهداری مرزهای دینی و اسلامی واجب است.با دقت و تأمل در منابع اسلامی به خوبی با احکام و دستوراتی ددین و شرعیت اسلامی برخورد می کنیم که به هیچ وجه باری تعالی اجازه نابودی این حدود را نمی دهد.درفرهنگ اسلامی و ارتباطات اجتماعی، تن آرایی و بی حجابی لگد مال کردن مرز و حدود حجاب است.وجود آیات متعدددر خصوص حجاب نشان از اهمیت حفظ این حریم الهی دارد، همچنان که خداوند متعال می فرماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛ [سوره احزاب، آیه ۵۳] و اگر از زنان پیامبر چیزىخواستید، از پشت پرده بخواهید.این کار، هم براى دلهاى شما و هم براى دلهاى آنها پاک دارنده تر است».

گاهاً دیده می شود این افراد با طرح قیاس های غیر منطقی و باطل به دنبال تبرئه خود بوده تااینکه کار قبیح خود را توجیح نمایند.به طور مثال با بیان و نشان دادن معضلات اجتماعی همچون اختلاس های میلیاردی، مشکلات فراوان معیشتی و اقتصادی، بیکاری جوانان و سایر مباحث بی ارتباط با مقوله حجاب، بزرگی و قبح گناه خود را فراموش می نمایند. ایندر حالی است که خطای دیگران و وجود سایر معضلات به هر اندازه که بزرگ باشد، هیچ گاه مجوز گناهبه ظاهر کوچک ما نخواهد بود.از طرفی در فرهنگ روایات کوچک شمردن گناه موجب دور شدن از مغفرت الهی معرفی شده است.

تبیان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس