پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

دلیل اینکه خدا حق الناس را نمی بخشد چیست ؟

اشتراک:
عدم بخشش حق الناس احکام و مسائل شرعی
اینقدر حق الناس موضوع مهمی است که در قران و در اسلام بسیار تاکید شده است . حتی خدا حق الناس را بر حق الله مقدم میداند .بخشش حق الناس از سوی خدا را دراین بخش ببینید.

بارها کلمه ی حق الناس را شنیده اید ومیدانید که معنی ان چیست . یعنی حق دیگر انسان ها که ممکن است بر گردن ما باشد و ما باید ان را رعایت کنیم .از جمله گناهانی که خداوند هیچ وقت ان را نمیبخشد تا اینکه جبران ان را بکنید حق الناس است . در مورد عدم بخشش حق الناس مطالب ما را در پرشین وی ببینید.

عدم بخشش حق الناس

حق الناس از نظر اسلام با عدالت و حکمت الهی رابطه ای تنگاه تنگ دارد و دارای گستره وسیعی می‌باشد.به عبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود دارد و می‌توان گفت که بابی از ابواب فقهاسلامی نیست،…حق الناس از نظر اسلام با عدالت و حکمت الهی رابطه ای تنگاه تنگ دارد و دارای گستره وسیعی می‌باشد.بهعبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود دارد و می‌توان گفت که بابی از ابواب فقه اسلامی نیست، مگراینکه مسایل فراوانی در زمینه حق الناس وجود دارد.

عدم بخشش حق الناسآمرزش گناهان

حق الناس

حق الناس در منابع و متون اسلامی، چه در قرآن و چه در روایات معصومین ـ علیهم السّلام ـ وکتب فقهی جایگاه خاصی دارد.اقامه قسط و عدل و برقراری عدالت اجتماعی و ادای حقوق الناس یکی از عمده‌ترین اهدافبعثت پیامبران است.در اینجا چون صاحب حق مردم اند ، رعایت و نادیده گرفتن آن ارتباط مستقیمی با بحث عدالت خداوند دارد.خداوندی که یکی از صفاتش عادل بودن است و دینی که یکی از اصولش عدل است .

چگونه ممکن است حقوق انسانهابرایش کم اهمیت باشد.در دین اسلام حق انسانها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهمتر لحاظ شود بطوری کهخداوند ممکن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسانهای دیگر نخواهد گذشت.البته بایدتوجه داشت که حق الناس حق الله هم هست، زیرا هیچ کس جز خدا اصالتا و ذاتا حقی ندارد وحقوق مردم از جانب خدا تعیین شده و تضییع آن مخالفت با حکم و حق الهی تعیین شده در حق دیگران است.

عدم بخشش حق الناس در قیامت

«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (سوره حدید، آیه ۲۵ ) : مارسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانی و میزان شناسایی حق از باطل نازل کردم تا مردم قیام به عدالت کنند (و احقاق حقوق و بسط عدل و داد به طور خود جوش از درونجامعه بشری آشکار شود).

این نشان از آن دارد که احترام به حقوق دیگران و ادای آن یکی از اساسی‌ترین اهداف ادیان آسمانی است.قرآنکریم در آیات بسیاری مۆمنان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و…دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است.در اینجا تنها به دو نمونه از این آیات اشاره می‌نماییم.«یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید اموال یکدیگر را از طرق نامشروعو غلط و باطل نخورید» (نساء، ۲۹ ) ؛ یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.

آمرزش گناهانبخشش حق الناس از سوی خدا

در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مۆمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز درآن مجاز نیست.بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسیخورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نمایدقرآن کریم، به هنگام نکوهش از قوم یهود و ذکر اعمال زشت آنان می‌فرماید: «…وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ…» (همان، ۱۶۱ ) : آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می‌کردند.(ناگفته پیداست که مراد ازاکل و خوردن، در این آیه کنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن ویا سکونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است).

بنابراین، هرگونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوی، رشوه، خرید و فروش اجناسی که فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد،خرید و فروش وسایل فساد و گناه، در تحت این قانون کلی قرار دارند.در کتب روایی نیز توجه فراوانی به حق الناس شده است.به طوری که اگر تمام روایات مربوطه جمع بندی شود،چندین جلد کتاب خواهد شد.امّا در اینجا به چند نمونه از روایات اشاره می‌شود.

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُترکُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی که بخشودهنمی‌شود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌کنند».(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵ )و در روایت دیگریآن حضرت حتی ادای حق الناس را از حق الله مهم‌تر دانسته و می‌فرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمهً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله کانَ ذلک مۆدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوقخود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد».(محمدی ری شهری،میزان الحکمه، ج ۲، ص ۴۸۰ )حق الناس

حدود و موارد حق الناس

باید گفت بر اساس آیات و روایات اسلامی، مردم ومۆمنان دارای سه نوع حق و احترام می‌باشند.

۱- احترام به مال مردم

در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مۆمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز درآن مجاز نیست.بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.

۲- احترام به جان مردم

جان مسلمان از نظر اسلام حرمت خاصی دارد بنابراین هیچ کس نمی‌تواند به جان مسلمان، لطمه‌ای از قبیل ضرب وجرح وارد آورد یا با دادن غذای فاسد و مسموم و یا اعتیاد به مواد مخدر و یا هر چیزدیگری، سلامتی کسی را به خطر اندازد.بنابراین احترام به جان و بدن و سلامتی افراد، تا آن حدّ مورد اهمیتو مۆاخذه است که حتی خداوند هم از آن صرف نظر نمی‌کند! امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: خداوندمی‌فرماید: «به عزّت و جلال خودم سوگند، از ظلم هیچ ظالمی نخواهم گذشت، اگر چه به اندازه دست بر دستزدنی باشد، ‌یا با فشار دادن دستی از روی ستم، محقق شده باشد».(علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۶، ص ۲۹)

علاوه بر احترام و حرمت جسم و بدن دیگران، انسان نمی‌تواند با ترساندن و اندوهگین ساختن، آزردن و خلاصههر گونه ضربه به اعصاب و روان دیگران موجبات ناراحتی آنان را فراهم نماید، ‌درغیر این صورت باید همه ضربه‌هاو خسارت‌های وارده را جبران نماید.و اگر چنین نکند، در دنیا و آخرت کیفر کردار ناروای خویش را خواهد دید.

۳- حفظ آبروی دیگران و احترام به آن

عرض و آبروی افراد هم، دارای حرمت و مصونیت فوق العاده‌ای است و از موارد حق الناس به شمار می‌آید.بنابراینانسان نمی‌تواند به وسیله غیبت، تهمت، افشاگری و هرگونه رفتار دیگری، به آبرو و حیثیت دیگری ضربه و آسیبی واردنماید، زیرا در غیر این صورت مرتکب ظلم بزرگی در حق او شده که باید به جبران آن بپردازد.چنان کهامام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «مَن کسَرَ مۆمِناً فَعلَیْه جَبْرُهُ؛ هر کس حیثیت مۆمنی را بشکند، بر اوواجب است که آن را جبران نماید.» (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۲۲، ص ۳۵۱ )

اگر خدا از حق محض خود بگذرد از لطف اوست ، اما در مورد حق الناس پای دیگری در میان است و اگر اونگذرد ، بدون احقاق حق عدالت اجرا نشده است

تبیان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس