شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

بیوگرافی کامل نادر فلاح (بازیگر و کارگردان سینما)

اشتراک:
نادر فلاح بیوگرافی افراد مشهور
نادر فلاح بازیگر و کارگردان ایرانی متولد سال 1352 می باشد . او در کرمان متولد شده است . فلاح فعالیت خود را از سال 1368 آغاز کرد و اولین فعالیت های او بازی در نمایش و حضور در تئاتر بود.

اولین فیلم سینمایی نادر فلاح چند کیلو خرما برای مراسم تدفین بود. فیلمی که باعث معروفیت او شد,
چند متر مکعب عشق بود که برای بازی در آن موفق به دریافت جایزه هم شد . بد نیست بدانید فلاح,
دارای لیسانس بازیگری نمایش و فوق لیسانس کارگردانی نمایش می باشد . از جمله فیلم های او می توان ,
درخونگاه , همچنان که می‌مردم, اگزما و… را نام برد .

نادر فلاح

نادر فلاح (زاده شهریور ۱۳۵۲ در کرمان)، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون اهل ایران است.فلاح فعالیت‌های ,
نمایشی خود را از سال ۱۳۶۸ در کرمان با بازی در نمایش‌های «دو به دل»، «شاه بازی خیال بازی»،
«پرده راز»، «همای و همایون» و «آخرین برومند» آغاز کرد.

نادر فلاحبیوگرافی نادر فلاح

فلاح با فیلم چند کیلو خرما برای مراسم تدفین به صورت جدی وارد عرصه سینما شد. وی با فیلم چند متر مکعب عشق,
بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با بازی قابل توجه خودش توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن ,
خانه سینما را دریافت کند و نامزد جایزه جشن حافظ و جشنواره فیلم شهر شود.

فلاح در سال ۱۳۹۵ با دو فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد جایزه بهترین بازیگر ,
نقش مکمل مرد شد. وی دارای تحصیلات لیسانس ادبیات نمایشی (۱۳۷۸) از دانشکده هنر و معماری ,
دانشگاه آزاد اسلامی تهران و فوق لیسانس کارگردانی نمایش (۱۳۹۰) از دانشکده هنر و معماری ,
دانشگاه آزاد اسلامی تهران است.

فیلم‌شناسی
سینمایی

درخونگاه (۱۳۹۶)
همچنان که می‌مردم (۱۳۹۵)
اگزما (۱۳۹۵)
انزوا (۱۳۹۵)
دریاچه ماهی (۱۳۹۵)
بی‌سایه (۱۳۹۵)
سد معبر (۱۳۹۵)
مالیخولیا (۱۳۹۵)
اژدها وارد می‌شود! (۱۳۹۴)

و…

نادر فلاحنقش متفاوت نادر فلاح

مجموعه تلویزیونی

عقیق
سرزمین کهن
ششمین نفر
بوی خوش زندگی

و…

مجموعه نمایش خانگی

ابله

کارگردانی

افق در آوای پرندگان زرد
دو به دل

تئاتر
کارگردانی

کارگردان مشترک نمایش «دو به دل» برگزیده جشنواره تئاتر استان کرمان و جشنواره منطقه‌ای زاهدان، اجرا شده ,
در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سال ۱۳۸۹، تالار محراب تهران

کارگردان مشترک نمایش «افق در آوای پرندگان زرد» بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سال ۱۳۹۰، تالار حافظ تهران

نادر فلاحنادر فلاح با گریمی متفاوت

جوایز نادر فلاح

جوایز

نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵
دیپلم افتخار و تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانه سینما ۱۳۹۴
نامزد تندیس حافظ بهترین بازیگران مرد جشن دنیای تصویر ۱۳۹۴
لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر بهترین بازیگر مرد جشنواره تئاتر فجر ۱۳۹۳
جایزه بهترین بازیگر جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ۱۳۹۲
جایزه بهترین بازیگر جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه ۲۰۰۴
جایزه کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان کرمان و جشنواره منطقه‌ای زاهدان
جایزه اول بازیگری استان کرمان

بیشتر بدانید نادر فلاح: در حق من ظلم شد

سال‌ها از ورودتان به سینما می‌گذرد، اما همیشه بیننده شما را با نقش‌های کوتاه ولی تأثیرگذار به یاد می‌آورد؛
مثل فیلم «بی‌پولی»، «طبقه حساس»، «لانتوری»، «اژدها وارد می‌شود» و….

پذیرفتن این نقش به دلیل آن است که از شخصیت‌های حاشیه‌ای خسته شدید یا پیشنهادها این مسیر,
را پیش روی شما گشوده است؟

نادر فلاحفیلم های نادر فلاح

هر بازیگری پس از مدتی به کارنامه بازیگری‌اش نگاهی می‌اندازد و سعی می‌کند برای خود برنامه‌ریزی,
داشته باشد. راستش را بخواهید در نقش‌های کوتاهی که بازی کردم، خیلی وقت‌ها در حقم ظلم شد؛

مثلا می‌دیدیم در یک فیلم اندازه نقشم به‌اندازه یک بازیگر دیگر است، اما در پوستر فیلم نامم را نمی‌نوشتند,
یا حتی در تیتراژ به من اجحاف شده است. به تأیید شما، نقش‌هایی که من در سینما داشته‌ام,
هرچند کوتاه اما در ذهن مخاطب می‌ماند،

صحبت های نادر فلاح درباره نقش هایش

با وجود این از طرف کسانی که در زمان اکران فیلم باید روی آن کار می‌کردند، بازی من نادیده گرفته می‌شد؛
بنابراین تصمیم گرفتم از نقش‌های حاشیه‌ای بگذرم و نقش‌های اصلی یا مکمل‌های پررنگ‌تر را بازی کنم.

از طرفی بعد از این‌همه سال دیگر فکر می‌کنم توانایی‌هایم را به سینما نشان داده‌ام و صرفا نباید در نقش‌های ,
حاشیه‌ای بمانم. البته اگر نقش کوچک ویژه‌ای پیشنهاد شود باز هم خواهم پذیرفت.

نقش جواد سرپرست، اصلی‌ترین نقشی است که تا به‌ حال در مدیای سینما و تلویزیون داشته‌اید.
از پذیرش این نقش و پیوستن به سریال «عقیق» بگویید.

بهرنگ توفیقی و سعید نعمت‌الله به من لطف داشتند و بدون هیچ پیش‌زمینه و همکاری قبلی من را برای همکاری ,
در این پروژه دعوت کردند. من واقعا دنبال شرایطی بودم که بتوانم در تلویزیون نقش اصلی یک کار را ایفا کنم؛

چون در تلویزیون بازیگران خیلی بیشتر از سینما در بین مردم جامعه شناخته می‌شوند. پس از خواندن فیلمنامه,
متوجه شخصیت پیچیده و دراماتیک جواد سرپرست شدم و بسیار علاقه‌مند به حضور در این کار بودم.

ادبیات سعید نعمت‌الله در فیلمنامه‌نویسی متفاوت است و ویژگی‌هایی دارد که برای برخی خوشایند است,
و افرادی هم آن را نمی‌پسندند و معتقدند از واقعیت‌های کلامی به دور است.

نادر فلاحنادر فلاح در کنار همسر و فرزندانش

برای شما که اولین تجربه همکاری با او را داشتید پذیرش این نوع دیالوگ‌نویسی چطور بود؟

سعید نعمت‌الله زبان سختی دارد؛ البته سخت نه به این معنا که درکش سخت باشد، بلکه اغلب کارهایی که,
ساخته می‌شوند، آن‌قدر زبان‌شان ساده و روزمره است که مواجهه با زبان سعید نعمت‌الله ,
کمی سخت به نظر می‌رسد؛

تجربه همکاری نادر فلاح باسعید نعمت الله

مثل مواجهه با زبان بهرام بیضایی در آثار او. اوایل کار در پروژه کمی دشوار بود، اما بعد از مدتی تمرین راحت شد,
و راه افتادیم. حالا واقعا نوع کلام، آهنگش و ترکیب‌بندی دستور زبان در دیالوگ‌هایی که برای نقش‌ها ,
می‌نویسند و واژه‌های منحصربه‌فردی که هریک از شخصیت‌ها دارند برایم بسیار لذت‌بخش شده است.

بازی در آثاری با نوشته‌های سعید نعمت‌الله مثل این است که یک بازیگر می‌خواهد نمایشنامه‌ای از شکسپیر را,
کار کند؛ او دیگر نمی‌تواند از کلام روزمره استفاده کند؛ چون نمایشنامه شکل دستوری، واژه‌ها و نوع ,
بیان مخصوص به خودش را دارد.

نادر فلاحنادر فلاح در اکران انزوا

طبق شنیده‌ها سعید نعمت‌الله در کنار نویسندگی مجموعه‌های تلویزیونی، در هدایت بازیگران,
و کارگردانی هم در کنار بهرنگ توفیقی حضور دارد و به نوعی کارگردان دوم سریال محسوب می‌شود.

حضور دو کارگردان و برآورده کردن خواسته‌ها و اعمال نظرات‌شان برایتان چالش ایجاد نمی‌کرد؟

مسئله کارگردانی برای سعید نعمت‌الله و بهرنگ توفیقی به دلیل سال‌ها همکاری، کاملا حل شده است ,
و به‌راحتی با هم کار می‌کنند. مسئولیت اصلی کارگردانی بر عهده بهرنگ توفیقی است و آقای نعمت‌الله ,
چون به متن مسلط هستند،

بر لحظاتی از بازیگری و اتفاق‌ها و فضاهایی که بازیگران باید خلق کنند نظارت می‌کنند. بازیگران و سایر عوامل هم,
با این موضوع به‌راحتی کنار آمده‌اند و هیچ مشکلی با آن ندارند و بدون کوچک‌ترین چالشی کار پیش می‌رود.

با توجه به این‌که تحصیلات شمــا کــارشنــاسـی ارشــد کارگردانی تئــاتــر است، تمــایل نــداشتید ,
گــاهی پیشنهادهایی ارائه کنید؟ آورده‌ای از خودتان هم برای نقش داشتید؟

پیشنهادهای نادر فلاح به کارگردانان در حین بازی

نادر فلاحفیلم های نادر فلاح

راهنمایی‌های کارگردان و نویسنده بسیار بجا و درست است، اما اگر در جایی مسئله‌ای به ذهن‌مان برسد،
پیشنهاد می‌دهیم که بعضی از پیشنهادها پذیرفته و بعضی از آن‌ها با استدلال رد می‌شود. شاید بهتر است,
این را بگویم که الان سه ماه است بدون هیچ مشکل و با آرامش خیال سر فیلمبرداری این سریال,
می‌رویم و کار به‌خوبی پیش می‌رود.

در بیشتر نقش‌هایی که تا به حال داشته‌اید، رگه‌هایی از یک شخصیت منفی دیده می‌شد که,
با گذشت زمان و باز شدن گره‌های داستانی، بیننده متوجه می‌شود نقش‌تان منفی نبوده؛

مثل آخرین کاری که روی پرده دارید یعنی «خانه دختر»، اما شخصیت جواد سرپرست در سریال ,
«عقیق» کاملا منفی است و این ممکن است به‌عنوان نقش اصلی در پیشانی کارنامه شما بماند,
و از این به بعد همیشه به شما همین نوع نقش‌ها پیشنهاد شود.

منفی بودن یا مثبت بودن یک شخصیت، اصطلاحی است که من اصلا با آن موافق نیستم. آدم‌ها برای هر عملی,
که انجام می‌دهند، دلایلی دارند. هیچ‌کس در جهان نیست که کاری را بدون دلیل انجام دهد.

درست و غلط بودن دلایل هر کس هم بعدها و هنگام قضاوت شدن، مشخص می‌شود. اساس درام هم این است ,
که دو طرف برای خودشان دلایلی دارند و چون هر دو ایمان دارند که کار درستی انجام می‌دهند، درام شکل می‌گیرد؛
وگرنه در صورتی که دلایل محکمی برای کارشان نداشته باشند، درام دچار نقطه ضعف می‌شود و قصه پیش نمی‌رود.

یعنی بیننده در ادامه به شخصیت جواد سرپرست حق می‌دهد؟

نادر فلاحنادر فلاح در خماری

صحبت های نادر فلاح درباره نقشش در خانه دختر

جواد سرپرست هم دلایل خودش را دارد که تا پایان سریال خواهیم دید و بیننده متوجه می‌شود چرا این رفتارها از او ,
سر می‌زند. به‌هرحال خود من هم به‌عنوان کسی که با شخصیت زندگی کرده است، رفتارهایش را نمی‌پذیرم ,
و دوست ندارم، اما او هم مثل تمام آدم‌ها برای رفتارهایش دلیل دارد و با دلایلش پیش می‌رود.

کاش مردم هم بدانند همه این نقش‌ها فقط فیلمنامه‌هایی است که برای ما نوشته می‌شود و شخصیت واقعی ما ,
شبیه نقش‌هایمان نیست و در کوچه و خیابان که ما را می‌بینند عکس‌العمل‌های غریب از خود نشان ندهند.

نادر فلاحنادر فلاح در مالیخولیا
نادر فلاحنادر فلاح در اگزما
نادر فلاحنادر فلاح در بی سایه
نادر فلاحدریافت جایزه توسط نادر فلاح
نادر فلاحنادر فلاح در سد معبر

ویکی پدیا , روزنامه آسمان آبی

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس