جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

فیلم‌ها و حاشیه‌های روز چهارم جشنواره فجر ۳۶

اشتراک:
روز چهارم جشنواره فجر 36 چهره ها
در نشست خبری فیلم لاتاری خبرنگاری از سید محمود رضوی تهیه‎کننده لاتاری پرسید: اگر قالیباف رئیس جمهور می‌شد شما همچنان این فیلم را با این سیاه‌نمایی می‌ساختید؟

روز چهارم جشنواره فجر ۳۶

روز چهارم جشنواره فجر ۳۶ , روز چهارم جشنواره فجر در سینمای رسانه با نمایش ۲ فیلم بلند داستانی
و ۱ فیلم مستند همراه بود. فیلم‌های “چهارراه استانبول” مصطفی کیایی و “لاتاری” حسین مهدویان و فیلم‌ مستند “بانو قدس ایران” به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی.

چهارراه استانبول

“چهار راه استانبول” ششمین ساخته سینمایى کیایى بعد از فیلم هاى “بعد از ظهر سگى سگى”،
“ضد گلوله”، “خط ویژه”، “عصر یخبندان” و “بارکد” است و مانند ساخته هاى قبلى این کارگردان
اثرى پر بازیگر محسوب مى شود. کیایی گفته بود: قصه من قصه پلاسکو نیست، اما با واقعه آتش سوزی پلاسکو گره می خورد.

فیلم به لحاظ فیلمنامه فرازو نشیب زیاد دارد و به لحظ حسی که به مخاطب می دهد چندگانه است،
یعنی هم می خواهد شوخ باشد، هم تراژیک، هم معمایی و هم بیانیه های سیاسی و اخلاقی و …
اساسا حادثه پلاسکو و ربط آن به فیلم باعث تمام این اتفاقات است، در جایی می خواهد
ادای دین به آتشنشانها باشد و در جای دیگر می خواهد مشکلات معیشتی مردم و ضربه به
تولید ملی را مطرح کند، همگی اینها وقتی به شکلی ناهمگون و ناهماهنگ کنار هم قرار می گیرند، تماشاچی را دچار سردرگمی می کند و گل درشت شعاری می شود. وقتی بناست فیلمت را به یک فاجعه تاریخی ربط دهی باید حق مطلب ادا شود وگرنه فاجعه ای در فیلم هم رخ می دهد.

دو شخصیت اصلی مرد فیلم بهرام رادان و محسن کیایی دقیقا انگار همان کراکترهای “بارکد” (فیلم قبلی کیایی) هستند.
سحر دولتشاهی بازی متفاوتی ارائه می دهد که قابل قبول است.احتمالا در اکران توفیق پیدا می کند.
امتیاز ۱٫۵ از ۵

تصاویر روز چهارم جشنواره فجر ۳۶

لاتاری

محمدحسین مهدویان امسال برای سومین سال پیاپی بعد از فیلم های “ایستاده در غبار”و “ماجرای نیمروز” که هردو با موفقیت فوق العاده ای رو به رو ‌شدند به جشنواره فجر آمده است. لاتاری برخلاف فیلم‌های قبلی اجتماعی است و قصه فیلم در زمان معاصر می گذرد.

لاتاری شروع بسیار خوبی دارد و ۵۰ دقیقه ابتدای فیلم بسیار پویا و درگیرانه است اما از نیمه فیلم به بعد افت می کند و در پایان تبدیل می شود به یک فیلم شعار زده، ضد چند کشور همسایه و … این قصه که مهدویان برای فیلم سومش انتخاب کرده می توانست پیام و هشدار جدی به جامعه باشد اما در این شکل روایت بیشتر به یک نوع خط و نشان کشیدن برای دیگران تلقی می شود، تا فیلمی اجتماعی.

فیلم در اکران موفق خواهد بود چون همه چیز دارد: صحنه آواز و موسیقی روی تصاویر موتور سواری ساعد سهیلی (فیلمفارسی وار)، دیالکتیک و تضاد دیدگاه بین رزمنده های سابق (حاتمی کیا وار )،معرفت و رفاقت های ناب به اضافه انتقام و قتل(کیمیایی وار)
اگر در فیلمهای قبلی مهدویان برای فرم روایت از دوربین روی دست استفاده می کرد، به دلیل زمان قصه ها (دهه پنجاه و شصت) این فرم حس گزارش گونه به مخاطب می داد که در راستای کمک به بازسازی آن دوران بود، در لاتاری این فرم فیلمبرداری فقط یک نوع سلیقه شخصی است و به روایت فیلم هیچ که کمکی نکرده، حتی ضرر هم زده است.

در فیلم لاتاری از بازی درخشان ساعد سهیلی غافل نمانیم. اگر نگویم حق او جایزه است ولی کاندید شدن برای بازیگری واقعا حق اوست.
امتیاز: ۲از ۵

حاشیه های روز چهارم جشنواره فجر ۳۶

درباره فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» باید گفت با وجود اینکه پیش از این در تیرزها و تبلیغات فیلم
در حادثه پلاسکو تاکید زیادی شده بود اما در فیلم، ابعاد این فاجعه به درستی به تصویر کشیده نشد
تا جایی که انتقاد خبرنگاران را نیز در نشست خبری فیلم در پی داشت.

مصطفی کیایی کارگردان این فیلم در پاسخ عنوان کرد: من درامی را طراحی کرده بودم که در
نقطه ای به حادثه پلاسکو گره می خورد و ما با توجه به نیاز داستان به حادثه پلاسکو ورود کردیم. پس اگر مخاطبی انتظار دارد که فیلمی درباره واقعه پلاسکو ببیند انتظارش برآورده نمی شود.

همچنین در بخشی از این نشست رعنا آزادی ور یکی از بازیگران فیلم از اینکه تعدادی از عوامل و بازیگران «چهار راه استانبول» نتوانستند روی سن حاضر شوند گلایه و از آنها عذرخواهی کرد.

در نشست خبری فیلم لاتاری خبرنگاری از سید محمود رضوی تهیه‎کننده لاتاری پرسید:
اگر قالیباف رئیس جمهور می‌شد شما همچنان این فیلم را با این سیاه‌نمایی می‌ساختید؟
برای پاسخ به این سوال هادی حجازی‌فر میکروفون را گرفت و گفت:

ساخت لاتاری مدیون سماجت‌های آقای رضوی است. ما می‌بینیم در سینماهای مردمی می‌گویند
مهدویان تو فرزند زمانه‌ای اما این رضوی فلان است. رضوی تنها ایرادش این است که اصلاح‌طلب نیست.
سید محود رضوی هم این‌طور پاسخ داد: اگر قالیباف رئیس جمهور بود من این فیلنامه را ۱۰ روزه مجوز می‌گرفتم.

مروری بر روز چهارم جشنواره فجر ۳۶

مهدویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از شخصیت های فیلم در سکانس پایانی
رفتاری خلاف قانون و خودسرانه دارد و امنیت ملی را به خطر می اندازد، گفت:
جایی که قانون کارآمد نیست ممکن است کارهای فراقانونی شکل بگیرد. این فیلم یک هشدار است و کم و بیش می بینیم این اتفاق در کشور هم رخ می دهد.

حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم نیز درباره پرسشی مبنی بر اینکه در این فیلم نیروهای امنیتی
به بهانه دفاع از ناموس دست به عملیات تروریستی خودسرانه می زنند و این مساله خلاف شعار ملی ماست،
بیان کرد: اگر قرار بود بابت ایفای نقشی، بازیگران را بازخواست کنند جان وین تا به حال باید ۱۴ بار اعدام می شد.

روز چهارم جشنواره فجر 36

احسان کرمی و آزاده نامداری

روز چهارم جشنواره فجر 36

هدی زین العابدین

روز چهارم جشنواره فجر 36

نازنین بیاتی در اکران فیلم سرو زیر آب

روز چهارم جشنواره فجر 36

مهراوه شریفی نیا

روز چهارم جشنواره فجر 36

مهدى پاکدل

روز چهارم جشنواره فجر 36

ساعد سهیلی

فیلم‌ها و حاشیه‌های روز چهارم جشنواره فجر 36

مصطفی کیایی و همسرش

روز چهارم جشنواره فجر 36ماهورالوند

روز چهارم جشنواره فجر 36

ماهورالوند

روز چهارم جشنواره فجر 36لیلی رشیدی
روز چهارم جشنواره فجر 36فرشته کریمی و باران کوثری

روز چهارم جشنواره فجر 36

شیلا خداداد و مهران احمدی

روز چهارم جشنواره فجر 36

روز چهارم جشنواره فجر 36

شبنم فرشادجو

روز چهارم جشنواره فجر 36

سحر دولتشاهی

روز چهارم جشنواره فجر 36

ستاره اسکندری

روز چهارم جشنواره فجر 36

ساعد سهیلی

روز چهارم جشنواره فجر 36زیبا کرمعلی بازیگر فیلم سینمایی لاتاری در نشست خبری این فیلم در کاخ جشنواره

روز چهارم جشنواره فجر 36

باران کوثری،امیر جدیدی و سحر دولتشاهی

روز چهارم جشنواره فجر 36

باران کوثری، هدی زین العابدین و سحر دولتشاهی در اکران فیلم عرق سرد

روز چهارم جشنواره فجر 36

باران کوثری

روز چهارم جشنواره فجر 36

شیلا خداداد

عصر ایران

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس