رسانهRSSاشتراک:

از پشت پرده مراحل “ساخت تا قاچاق” سنتوری

تحلیل “رجا نیوز” از پشت پرده مراحل “ساخت تا قاچاق” سنتوری موج دوم جنجال سینمای ما – توزیع فیلم سنتوری در شبکه قاچاق فیلم پس از آن صورت گرفت که حدود ۷ ماه از زمانی که دست اندرکاران قصد اکران عمومی آن را داشتند، سپری شد. به گزارش رجانیوز، کارگردان و تهیه کننده این فیلم، […]

تحلیل “رجا نیوز” از پشت پرده مراحل “ساخت تا قاچاق” سنتوری
موج دوم جنجال

سینمای ما – توزیع فیلم سنتوری در شبکه قاچاق فیلم پس از آن صورت گرفت که حدود ۷ ماه از زمانی که دست اندرکاران قصد اکران عمومی آن را داشتند، سپری شد.

به گزارش رجانیوز، کارگردان و تهیه کننده این فیلم، به زیان وارده از عدم اکران سنتوری اشاره کرده و این سؤال را مطرح کرده اند که به چه دلیل از نمایش فیلمی که دارای پروانه ساخت بوده و در جشنواره فجر سال گذشته نیز جایزه دریافت گرفته، ممانعت می کنند.

این در حالیست که نگاهی به سیر دریافت مجوز ساخت برای این فیلم و کمکهای دولتی ارائه شده برای ساخت آن، حلقه هایی از زنجیره سنتوری است که گویا عوامل فیلم به رغم مصاحبه و خبرسازی های متعدد، علاقه ای به بازگو کردن آن ندارند.

“تولدی دیگر” عنوان فیلمنامه ای است که سال ۸۱ از سوی داریوش مهرجویی برای دریافت مجوز ساخت به وزارت فرهنگ و ارشاد دولت وقت ارائه شد اما به دلیل مشکلات فیلمنامه موفق به دریافت مجوز نشد.

با اعمال برخی تغییرات جزیی، فیلم در سال ۸۳، این بار با نام “علی سنتوری” به وزارت فرهنگ می رود اما بار دیگر هیأت صدور پروانه ساخت، ایراداتی را نسبت به برخی صحنه های این فیلم مطرح و بر ویرایش مجدد فیلم تأکید می کنند اما با عدم پذیرش این موضوع از سوی مهرجویی، مجوز فیلمنامه صادر نمی شود.

سال ۸۴ در فاصله تغییر و تحول دولت هشتم و نهم، عوامل فیلم از فرصت استفاده کرده و با برخی چراغ سبزها از داخل مجموعه، موفق به دریافت پروانه ساخت می شوند.

به دنبال دریافت این پروانه، تهیه کننده مبلغ ۷۰ میلیون تومان از بنیاد سینمایی فارابی تحت عنوان وام و حدود ۸۰ میلیون تومان هم از دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب کمک بلاعوض دریافت می کند.

حین ساخت این فیلم، یک نهاد امنیتی در نامه ای به وزارت ارشاد اعلام می کند که قطعاتی از خوانندگی محسن چاوشی در فیلم وجود دارد. با تذکر این مسئله به عوامل فیلم، ادعا می شود که این قطعات حذف شده اما پس از آن معلوم می شود قطعات مزبور حذف نشده و تنها دور نوار برای ایجاد ابهام تند شده است.

رفتار ناشایست بهرام رادان در مراسم اعطاء جوایز جشنواره فجر و درج گزارش هایی از این فیلم در برخی نشریات مبنی بر وجود برخی صحنه های موهن در فیلم، موجب شد صفار هرندی پیش از اکران فیلم شخصاً نسبت به بازبینی آن اقدام کند. پس از این بازبینی و بررسی بیشتر در وزارتخانه، اکران فیلم منوط به حذف صحنه هایی از فیلم گردید. این درخواست از سوی وزارت ارشاد دقیقاً همزمان با پخش فیلم انتقاد برانگیز “نقاب” بود (مرداد ماه سال جاری) که اکران “سنتوری” با همان وضعیت می توانست حجم انتقادات را به مراتب افزایش دهد.

عوامل فیلم در عین حال که حذف صحنه هایی از این فیلم را نپذیرفتند، شروع به شانتاژ و تبلیغات گسترده رسانه ای برای اکران فیلم کرده و رایزنی هایی را نیز با وزارت ارشاد آغاز کردند. در این رفت و آمدها، مهرجویی، فرازمند (تهیه کننده) و شریفی نیا، طی چند جلسه با معاونت سینمایی وزارتخانه به نتیجه مشخصی دست نیافتند و این معاونت نیز مراجعان را به دفتر وزیر احاله داد.

در پی این ماجرا مقرر شد فیلم تا اعمال تغییرات پلمپ گردد اما مبلغی که تحت عنوان وام به آن پرداخته شده است، جزء بدهکاریهای عوامل فیلم مسکوت بماند.

همزمان با پلمپ این فیلم، صداوسیما در اقدامی عجیب، اقدام به پخش و بازخوانی برخی آثار مهرجویی کرد که با تذکر رئیس سازمان، این روند ادامه نیافت.

متعاقباً تهیه کننده و کارگردان فیلم درخواست اکران خارجی فیلم را ارائه دادند که با این درخواست نیز مورد موافقت قرار نگرفت اما عوامل فیلم آن را با زیرنویس انگلیسی در چند جشنواره و محفل سینمایی در امریکا و انگلیس به نمایش گذاشتند. این در حالیست که فیلمی که با مجوز و مساعدت مالی دولت ساخته شده، بدون دریافت مجوز حق هیچگونه اکران داخلی و خارجی را ندارد. نداشتن پروانه نمایش خارج از کشور برای سنتوری، از سوی مدیرکل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

پس از اکران خارجی فیلم، توزیع آن در شبکه قاچاق نیز آغاز شد و عوامل فیلم با اعلام یک شماره حساب از مردم خواستند کمکهای خود را به این شماره واریز کنند.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران هم در ادعایی عجیب این پازل را تکمیل کرد و ادعای خسارت ۵ میلیارد تومانی به تهیه کنندگان سنتوری را مطرح نمود.

اما اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش احتمالی عوامل فیلم در قاچاق آن برای دست اندرکاران آن سنگین تمام شد، به طوری که امروز داریوش مهرجویی در گفتگو با یک روزنامه صبح این اظهارات را رد کرده و گفته بود با هزینه ۶۰۰-۵۰۰ میلیون تومانی صورت گرفته برای ساخت، چرا باید عوامل فیلم چنین کاری انجام دهند؟

وی البته طبق روال گذشته عوامل فیلم، علاقه ای به ارائه توضیح درباره بهره برداریهای جانبی، حدود ۱۵۰ میلیون تومان کمک دولتی، اکران خارجی و مبالغ واریزی به شماره حساب اعلام شده از خود نشان نداد. همچنین رقم ۶۰۰-۵۰۰ میلیون تومانی ساخت در حالی از سوی کارگردان فیلم بیان شده است که هزینه ساخت آن کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

اتهام ارتباط احتمالی عوامل فیلم با شبکه توزیع قاچاق در حالی مطرح شد که خبر دستگیری فردی به نام “حجت- ف” به عنوان سردسته تکثیر قاچاق سنتوری نیز منتشر شد. این خبر اما با واکنش جالب “فرازمند”، تهیه کننده این فیلم همراه شد. “فراز فرازمند” بلافاصله پس از انتشار این خبر در گفتگو با یکی از خبرگزاریها اعلام کرد: «حجت- ف را نه می شناسم و نه نسبتی با او دارم.»

وی در حالی که برای نشان دادن دقت خود در نگهداری فیلم از جابجایی آن با گاوصندوق سخن می گفت و با بیان اینکه نسخه ای از آن در دفتر جشنواره فجر بوده است، تلویحاً وزارت ارشاد را به دست داشتن در قاچاق فیلم متهم می کرد، توضیح نداد چرا دقیقاً همان نسخه ای که با زیرنویس انگلیسی در خارج اکران شده بود، در شبکه قاچاق فیلم دست به دست می شود؟

موج دوم جنجال برای اکران سنتوری که پیش از جشنواره فجر امسال آغاز شده، در حالی همچنان ادامه دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان بر درخواست قبلی خود اصرار دارد. اگرچه این اصرار از سوی معاونت سینمایی وزارتخانه که طبعاً بنا بر وظایف مصرح خود باید مدعی شماره یک باشد، نمود چندانی ندارد و با سکوت سؤال برانگیز مسئولان این حوزه، سیر واکنش ها و اظهارنظرها پیرامون سنتوری در بخش های دیگر دنبال می شود.

منبع خبر : رجا نیوز

نو عروس

هاست ایران

دکتر بتول طاهری

مبلمان اداری

چهل نما
رایانمهربهنودگشت