رسانهRSSاشتراک:

برنامه‌های نوروزی و سریال‌ها از نگاه سه منتقد

مرز بین تعلیق و خرد کردن اعصاب مخاطب… برنامه‌های نوروزی و سریال‌ها از نگاه سه منتقد؛ «از تلویزیون نباید انتظار فوق العاده داشت؟!» با پایان برنامه‌های نوروزی خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با سه تن از منتقدان درباره‌ی برنامه‌های نوروزی سیما به گفت‌وگو پرداخته است که به اعتقاد ‌هادی معیری‌نژاد طنز کمتری در […]

مرز بین تعلیق و خرد کردن اعصاب مخاطب…

برنامه‌های نوروزی و سریال‌ها از نگاه سه منتقد؛

«از تلویزیون نباید انتظار فوق العاده داشت؟!»

با پایان برنامه‌های نوروزی خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با سه تن از منتقدان درباره‌ی برنامه‌های نوروزی سیما به گفت‌وگو پرداخته است که به اعتقاد ‌هادی معیری‌نژاد طنز کمتری در برنامه‌های نوروزی سال جاری نسبت به سال‌های قبلی وجود داشته است.

هم‌چنین محمدتقی فهیم بر این باور است که سریال‌های نوروزی امسال نسبت به فیلم‌های سینمایی مخاطب بیشتری را به خود جذب کردند و کیوان کثیریان هم علت این امر را برخوردار نبودن فیلم‌های سینمایی از سطح کیفی ثابت دانسته ‌است.

****

هادی معیری‌نژاد درباره‌ی برنامه‌های نوروزی سیما در سال ۸۷ به ایسنا می‌گوید: «پیامک ازدیار باقی» ادامه‌ دهنده کارهای قبلی سیروس مقدم محسوب می‌شد؛ چرا که تعلیق داستان به قیمت بازی با اعصاب مخاطب تمام شد و به عنوان نمونه پلان‌های مربوط به حضور «منصور» با بازی محمدرضا شریفی‌نیا در قبر، اعصاب مخاطب را بهم می‌ریخت.

وی می‌افزاید: مقدم باید مرز بین تعلیق و خرد کردن اعصاب مخاطب را پیدا کند؛ چرا که درغیر این صورت سریال آینده او نیز بر سلامت روانی بیننده تاثیر منفی می‌گذارد.

این منتقد بابیان این که پدیده‌ی چند زنی یکی دیگر از وجوه مشترک «پیامک ازدیار باقی» با سایر ساخته‌های سیروس مقدم است، اظهار می‌کند: بر این مساله نه تنها در سریال‌های مقدم، بلکه در سایر مجموعه‌ها تاکید می‌شود که علت پرداخت زیاد به آن را باید بررسی کرد.

این روزنامه نگار درباره‌ی سریال «مرد هزار چهره»، معتقد است: این سریال سالم ترین مجموعه‌ی نوروزی سیما بود. «مرد هزار چهره» ادامه‌ی کارهای مدیری محسوب می‌شد و به نقد زیر پوستی اقشار مختلف اجتماع می‌پرداخت.

وی می‌افزاید: در «شب‌های برره» شاهد جمع شدن خلقیات زشت ایرانی بودیم؛ در«مردهزار چهره» نیز برخی از این کاستی‌های اخلاقی همچون ناتوانی در نه گفتن به تصویر کشیده شد و در کل از این سریال به عنوان یک مجموعه نوروزی قابل قبول می‌توان یاد کرد.

معیری نژاد با بیان این که قسمت‌های کمی‌از «نشانی» را دیدم، اظهار می‌کند: بازیگران این سریال بازی‌های خوبی ارایه دادند.

به اعتقاد این روزنامه نگار علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای ساخت سریال‌ها، طنز کمی در مجموعه‌های نوروزی وجود داشت و فیلم‌های کمدی کمتری پخش شد؛ همچنین همانند سال‌های گذشته برخی از فیلم‌های کمدی کلاسیک انتخاب شده و در برنامه‌هایی چون طنز پردازان روی آنتن رفت.

وی با اشاره به فیلم‌هایی سینمایی پخش شده می‌گوید: در نوروز سال جاری شاهد پخش چند فیلم سینمایی ضعیف ایرانی چون «سوغات فرنگ»، «شاخه گلی برای عروس» و غیره بودیم؛ اما تلویزیون که مدعی تلاش برای ارتقای سطح سلیقه‌ی مخاطب و تعالی ذهن او است، نباید این گونه فیلم‌ها را پخش کند؛ چرا که این سینمایی‌ها سطح سلیقه‌ی مخاطب را به شدت پایین می‌آورد.

****

محمد تقی فهیم درباره‌ی برنامه‌های نوروزی سیما اظهار می‌کند: سریال‌های تلویزیون در نوروز سال جاری برخلاف سال‌های قبل با استقبال بیشتری نسبت به فیلم‌های سینمایی رو به رو شدند؛ این امر نشان دهنده‌ی آن است که اگر کارهای خوبی در ایران ساخته شود، مردم آن‌ها را به آثار خارجی ترجیح می‌دهند.

به اعتقاد وی به علت فاصله گرفتن نوروز سال جاری از مناسبت‌های مجزا، مسوولان تلویزیون برنامه‌ریزی دقیق تری را انجام داده بودند؛ به گونه‌ای که همانند چند سال اخیر، در نوروز جذب مخاطب اهمیت داشت.

این منتقد، «مرد هزار چهره» را موفق تر از سایر سریال‌های نوروزی ذکر و اظهار می‌کند: مدیری با

نوآوری در آخرین ساخته‌ی خود با استقبال مخاطب مواجه شد؛ از سوی دیگر در «مرد هزار چهره» کمتر شاهد سطحی نگری‌های موجود در داستان سریال‌های قبلی او بودیم.

فهیم می‌افزاید:‌ در مقایسه با سایر سریال‌های نوروزی، «مرد هزاره چهره» تلفیقی از کمدی موقعیت قوی با طنز کلامی‌خوب بود.

وی در ادامه می‌گوید: در «مرد هزار چهره» به گرایش‌های مختلف اجتماعی به خوبی و به طور غیر مستقیم پرداخته و حتی به سطوح بالای مدیریتی اشاراتی شده بود.

این منتقد در ادامه با بیان این که تم اصلی و حتی برخی سوژه‌های فرعی «پیامک از دیار باقی» کلیشه‌ای بود به ایسنا اظهار می‌کند: این سریال همانند «مسافری از هند» سرمایه داری رابه تصویر می‌کشید که برای فرار از دست طلبکاران، خود را به مردن می‌زند.

به اعتقاد وی «نشانی» موضوعی تکراری داشت و فیلم نامه‌ی آن از هم گسیخته و بی هدف بود؛ اما از نظر تکنیکی این سریال از قوتهایی برخوردار بود به ویژه بازیگران آن به خوبی از عهده‌ی ایفای نقش‌های خود برآمده بودند.

این منتقد درباره‌ی «قرارگاه مسکونی» می‌گوید: این سریال فاقد ضرباهنگ مناسب و کشدار بود؛ اما از تنوع لوکیشن برخوردار بود.

به اعتقاد فهیم تنها جذابیت این سریال، نوستالژی پادگان برای مردها بود؛ هر چند که ممکن است ساخت سریال در چنین فضایی موجب جذب نشدن مخاطبان زن شود.

****

کیوان کثیریان هم معتقد است: برنامه‌های نوروزی هر سال تکرار می‌شوند و فیلم‌های سینمایی از نظر کیفی در سطح ثابتی قرار دارند.

وی در عین حال می‌گوید: در نوروز سال جاری چند فیلم مطرح سال ۲۰۰۷ مانند «خون به پا می‌شود» و «جایی برای پیرمردها نیست» پخش شد. همچنین چند فیلم پرطرفدار ایرانی مانند «اخراجی‌ها» هم روی آنتن رفت.

این منتقد با اشاره به برنامه‌هایی که به صورت روتین هر ساله در نوروز پخش می‌شوند، می‌گوید: «مردان آهنین» از جمله این برنامه‌هاست که نیاز به ایجاد تنوع و ساخت خلاقانه‌تر دارد.

وی درباره‌ی سریال‌های نوروزی می‌گوید: «پیامک از دیار باقی» مجموعه‌ی بهتری بود؛ چرا که قصه عامه پسندی داشت و معمولا سریال‌هایی که پیام‌های اخلاقی سر راست دارند می‌توانند ارتباط خوبی را با مخاطب برقرار کنند؛ البته «پیامک از دیار باقی» فیلم نامه‌ی خوبی داشت که هر قسمت از آن از جذابیت‌هایی برخورار بود.

این منتقد می‌گوید: انتخاب بازیگر امر مهمی‌ برای یک سریال تلویزیونی است که تعداد بازیگران مطرح «پیامک از دیار باقی» از مجموعه‌های دیگر نوروزی بیشتر بود.

به اعتقاد وی «‌مرد هزار چهره» سریال متفاوتی در کارنامه‌ی مدیری محسوب می‌شود؛ البته سبک و سیاق این کارگردان در آن به چشم می‌خورد.

این منتقد درباره‌ی «قرار گاه مسکونی» اظهار می‌کند: با توجه به گذشت یک سال ازآماده‌ی پخش بودن این سریال، «قرارگاه مسکونی» حال وهوای طنز‌های آیتمی ‌چند سال قبل را داشت.

وی معتقد است: موضوع «نشانی» تکراری و همانند سریال «زیرزمین» بود، ولی در کل مجموعه‌ی قابل قبولی محسوب می‌شود.

کثیریان در پایان می‌گوید: از تلویزیون نباید انتظار فوق العاده داشت، چرا که این رسانه باید آنتن را با توجه به مناسبت‌ها پر کند.

منبع : ایسنا

نو عروس

هاست ایران

دکتر بتول طاهری

مبلمان اداری

چهل نما
رایانمهربهنودگشت