رسانهRSSاشتراک:

گلزار فقط روی بالا رفتن دستمزد خودش تاثیر داشته

گلزار فقط روی بالا رفتن دستمزد خودش تاثیر داشته نه دیگران حرف‌های فریدون جیرانی درباره بالا رفتن دستمزد ستارگان سینما سینمای ما – این روزها مساله دستمزد بازیگران و بالا‌رفتن هزینه تولید فیلم در سینمای ایران بحث روز است. حرف‌های فریدون جیرانی که از کارگردانان مطرح سینمای ایران است و در فیلم‌هایش همیشه از بازیگر […]

گلزار فقط روی بالا رفتن دستمزد خودش تاثیر داشته نه دیگران
حرف‌های فریدون جیرانی درباره بالا رفتن دستمزد ستارگان سینما
سینمای ما – این روزها مساله دستمزد بازیگران و بالا‌رفتن هزینه تولید فیلم در سینمای ایران بحث روز است. حرف‌های فریدون جیرانی که از کارگردانان مطرح سینمای ایران است و در فیلم‌هایش همیشه از بازیگر حرفه‌ای و ستاره استفاده کرده، در این باره شنیدنی است:

چقدر با بالا‌رفتن دستمزد بازیگران سینما موافق هستید؟

وقتی تهیه‌کننده‌ای قرار است فیلمی بسازد که به واسطه چهره و حضور بازیگر سود سرشار ببرد، این حق بازیگر است که دستمزد بالا‌یی از تهیه‌کننده طلب کند. مساله دستمزد بازیگران سینما هم بحث چندان جدیدی نیست.

از زمان شناختن و مطرح‌شدن ستاره‌ها در سینما، همیشه درباره آن بحث و اظهارنظر شده است. چه زمانی که فردین ستاره سینمای دهه ۴۰ ایران دستمزدی معادل ۳۰۰ هزار تومان می‌گرفت (البته این دستمزد را فقط برای دو فیلم گرفت و در دیگر فیلم‌ها ۲۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گرفت) چه در حال حاضر که صحبت از دستمزدهای چندمیلیونی بازیگرانی مثل محمدرضا گلزار و هدیه تهرانی است. در آن زمان هم کارگردانان و دیگر عوامل فنی یک پروژه دستمزدهای بسیار پایینی داشتند. فرضا کارگردان برای ساخت یک فیلم فقط دو یا پنج هزار تومان دستمزد می‌گرفت، در حالی که بازیگران دستمزد ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی می‌گرفتند، اما مساله این است که فردین با کارگردانی کار نمی‌کرد که دستمزد ۱۰۰ هزار تومانی بگیرد. زمانی که فردین از محبوبیت افتاد و دیگر مانند سابق ستاره نبود، حاضر شد در فیلم مسعود کیمیایی که کارگردانی بزرگ و با دستمزد بالا‌ بود، کار کند.

علت این افزایش دستمزد را در چه می‌دانید؟

وقتی قرار است تهیه‌کننده فیلمی بسازد که داستان و روایت، کارگردان حرفه‌ای و عوامل فنی کار کشته در آن اهمیت ندارد و قرار است تمام بار فیلم بر دوش بازیگر و چهره باشد، تهیه‌کننده نمی‌تواند انتظار داشته باشد که بازیگر پول کمی طلب کند. وظیفه تهیه کننده این است که پول چیزی که فیلمش بر آن متکی است، یعنی چهره و ستاره را بدهد. بازیگر هم حق دارد بگوید این مقدار دستمزد می‌خواهم و این اصلا‌ توقع بی‌جایی نیست.

این بازتاب همان جریانی است که ما را به سینمای فیلم فارسی دهه ۴۰ برمی‌گرداند یا سینمای اواخر دهه ۳۰ که بازیگران در آن احقاق حقوق کردند و گفتند چهره ما فیلم را می‌سازد، چهره ما است که باعث فروش فیلم می‌شود، وگرنه این فیلم، اثری نیست که تماشاگر را به سینما بکشاند. البته ستاره ها تا حدودی هم درست می‌گویند، چون اگر چهره او نباشد که فیلم ۱۰۰ میلیون هم نمی‌فروشد، پس تهیه‌کننده باید برای چیزی که باعث درآمد و سودش می‌شود، پول خوبی بپردازد.

یعنی اگر کارگردان خوب و حرفه‌ای باشد، این اتفاق نمی‌افتد و بازیگر دستمزد بالا‌ طلب نمی‌کند؟

این اتفاق در مقابل کارگردان حرفه‌ای سینما کم می‌افتد.

پس چرا بهرام بیضایی که یک دوره‌ای، بازیگران حاضر بودند به‌خاطر او مجانی هم بازی کنند، با او سر دستمزد به اختلا‌ف می‌رسند و از بازی انصراف می‌دهند؟

قضیه بیضایی را باید جزو استثنائات گذاشت. قاعده‌اش این است که این اتفاق در مورد کارگردانان حرفه‌ای نمی‌افتد.

فقط بیضایی نیست، خیلی از کارگردانان دیگر هستند.

مثلا‌ کی؟

خود شما، یا فرضا حاتمی‌کیا… به هر حال شما کارگردانان حرفه‌ای این سینما هستید. کدام بازیگر حاضر است از دستمزد خودش بگذرد…

هیچ کس، اما دستمزدی که از من یا حاتمی‌کیا می‌گیرند، دستمزد واقعی‌شان است؛ نه دستمزدهایی که رقم آنها در سینمای ایران طبیعی نیست.

بالا‌رفتن میزان تولید فیلم به‌ویژه در تلویزیون و ساخت تله فیلم را در بالا‌رفتن دستمزد بازیگران موثر می‌دانید؟

بالا‌رفتن تولید فیلم در تلویزیون روی دستمزد بازیگران دو و سه سینما تاثیر گذاشته و چندان ربطی به دستمزد ستاره‌ها ندارد.

به هر حال حجم کار بیشتر شده و بازیگران درآمد بیشتری پیدا کرده‌اند…

الا‌ن شما یک بازیگر نقش دو پیدا نمی‌کنید که بیکار باشد. در حال حاضر همین بازیگران با کمتر از ۱۰ میلیون حاضر نیستند بازی کنند.

بنابراین وقتی لیلا‌ حاتمی و علی مصفا با هم در یک سریال بازی می‌کنند. ۱۵۰ میلیون گرفتند؟

در یک ماه ۱۵۰ میلیون تومان نگرفتند. قرارداد ماهیانه بستند.

به هر حال برای یک سریال چنین دستمزدی از تلویزیون گرفته‌اند.

من هم شنیده‌ام.

پس شما از موافقان بالا‌رفتن دستمزد بازیگران هستید؟

من موافق نیستم، اما این بلا‌یی است که خود تهیه‌کنندگان مسبب آن بودند، پس نمی‌توانند به آن معترض باشند.

چون در ساخت یک فیلم از همه چیز زدند و فقط متکی شدند به یک چهره…

دقیقا. در قبل از انقلا‌ب چرا فردین ۳۰۰ تومان دستمزد می‌گرفت، برای اینکه در کنار فردین یک ظهوری بود. کارگردان هم نداشت، در فیلمنامه هم دخالت می‌کرد و هرجور می‌خواست دیالوگ‌ها را عوض می‌کرد…

پس خود ستاره‌ها هم در بالا‌بردن دستمزدها نقش داشتند؟

فردین در قبل از انقلا‌ب در این قضیه بسیار نقش داشت…

و در حال حاضر محمدرضا گلزار این نقش را به‌عهده گرفته است؟

گلزار در بالا‌بردن دستمزد خودش فقط نقش داشته نه دستمزد دیگر بازیگران . اما فردین اقتصاد سینمای قبل از انقلا‌ب را متحول کرد…

حتی سالن‌سازی را رونق داد…

بله. در جنوب شهر، سالن‌های متعدد ساخته می‌شد تا فیلم‌های فردین در آن نمایش پیدا کند. ما در سال ۱۳۳۰ در تربت حیدریه زندگی می‌کردیم که دو سینما داشت که فیلم فارسی هم در آن کم نمایش داده می‌شد، ولی از سال ۴۴ به بعد فیلم فرنگی بساطش جمع شد. یعنی حتی یک فیلم فرنگی هم دیگر اکران نشد. برای اینکه فیلم‌های فارسی اینقدر زیاد بود که فرصت نمی‌شد فیلم فرنگی نمایش پیدا کند. فیلم فرنگی از بازار شهرستان‌ها رفت.

به هر حال ستاره و ستاره‌سازی وابسته به سینمای صنعتی است. سینمای صنعتی مرتب درحال تولیدکردن فیلم است تا گردش مالی داشته باشد. مثلا‌ چهره‌ای مثل بیک ایمان‌وردی اگر سینما صنعتی نباشد که بازیگر نمی‌شود، چه برسد به اینکه ستاره شود.

صددرصد بی‌تاثیر نیست. اگرچه هنوز سینمای ما آنچنان صنعتی نیست

منبع خبر : اعتماد ملی

نو عروس

هاست ایران

دکتر بتول طاهری

مبلمان اداری

چهل نما
رایانمهربهنودگشت