پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

نحوه تعیین شلاق تعزیری

اشتراک:
خانواده
شلاق تعزیری ماده ۱۶ قانون مجازات اسلامی می‌گوید:« تعزیر، تأدیب و یا عقوبتى است که نوع و مقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حاکم واگذار شده است‏ از قبیل حبس و جزاى نقدى‏ و شلاق که میزان شلاق بایستى از مقدار حد کمتر باشد. و حداقل و حداکثر میزان تعزیر چگونه قابل […]

شلاق تعزیری

ماده ۱۶ قانون مجازات اسلامی می‌گوید:« تعزیر، تأدیب و یا عقوبتى است که نوع و مقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حاکم واگذار شده است‏ از قبیل حبس و جزاى نقدى‏ و شلاق که میزان شلاق بایستى از مقدار حد کمتر باشد. و حداقل و حداکثر میزان تعزیر چگونه قابل محاسبه بوده و شلاق تعزیری حداکثر چقدر می‌تواند باشد؟

نظریات اداره کل امور حقوقى قوه قضاییه
– نظریه ۳۳۷۵/ ۷- ۲۶/ ۶/ ۱۳۷۴: ماده ۱۶ قانون مجازات اسلامى در مقام تعریف تعزیر است نه در مقام اعطاء اختیار به قاضى که به تشخیص خود تعیین مجازات کند. ماده ۱۶ نمی‌تواند مستند قانونى براى تعزیر اشخاص قرار گیرد.
نظریه ۲۴۹۰/ ۷- ۱۳/ ۴/ ۱۳۶۶: در تمام مواردى که در امر کیفرى صحبت از غرامت شده است منظور همان جزاى نقدى و یا جریمه است.

– نظریه ۳۲۷/ ۷- ۱۸/ ۱/ ۱۳۶۳: جزاى مالى اعم است از جزاى نقدى، مثلا حکم به تأدیه شتر یا گاو به عنوان دیه، جزاى مالى است، اما جزاى نقدى نیست زیرا جزاى نقدى منحصر است به وجه نقد.
– نظریه ۲۴۹۰/ ۷- ۱۳/ ۴/ ۱۳۶۶: در تمام مواردى که در امر کیفرى صحبت از غرامت شده است منظور همان جزاى نقدى و یا جریمه است.

– نظریه ۴۱۱۴/ ۷- ۲۰/ ۶/: با توجه به اینکه قانونگذار شلاق تعزیرى را تا ۷۴ ضربه تعیین نموده است معلوم می‌شود که در اقل حدود، حد حر مورد نظر بوده است.
– به تبصره ۱ ماده ۲ قانون آیین دادرسى دادگاه‏‌هاى عمومى و انقلاب در امور کیفرى ۱۳۷۸ مندرج در همین مجموعه رجوع شود.

ایسنا

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین ویآرون گروپ
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
خانواده
بیشتر >
آرون گروپس