جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

تاریخ سالگرد شهادت امام صادق (ع) در سال ۹۶

اشتراک:
فرهنگ و هنر و شعر
امام جعفر صادق علیه‌السلام امام ششم شیعیان است که در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجرى قمری، (برابر با پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۶) به شهادت رسیدند.

تاریخ سالگرد شهادت امام صادق

تاریخ سالگرد شهادت امام صادق , امام صادق (علیه السلام) ششمین امام شیعیان است.
ایشان مرد بزرگ علم و عمل بوده‌اند که شاگردان برجسته‌ای از دامان ایشان برای ترویج اسلام
پرورش یافته و باعث شد فرهنگ ناب تشیع به جهانیان عرضه گردد. با “ستاره” همراه شوید
تا نگاهی مختصر به زندگینامه و تاریخ شهادت این امام بزرگوار داشته باشیم.

ابوعبدالله جعفر بن محمد صادق معروف به امام صادق یا امام جعفر صادق امام ششم شیعیان
دوازده امامی و امام پنجم شیعیان اسماعیلی بعد از پدرش محمد باقر و قبل از پسرش
موسی کاظم می‌باشد که در تاریخ ۱۷ ربیع‌الاول ۸۳ هجری قمری (۷۰۲-۷۰۳ میلادی) در مدینه بدنیا آمد. او از جانب پدر از نسل علی‌بن‌ ابیطالب و از جانب مادرش ام‌فروه از نسل ابوبکر می‌باشد. او در سن ۳۱ سالگی پس از مرگ پدرش به امامت رسید. امامت او همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی‌امیه و سال‌های آغازین حکومت بنی‌عباس بود.

تاریخ سالگرد شهادت امام صادق

تاریخ سالگرد شهادت امام صادق

به علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، وی فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد. از سوی دیگر نیز عصر وی زمان جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون در جهان اسلام بود. زمینه فعالیت به گونه‌ای برای وی فراهم بود که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه‌ها از جعفر صادق نقل گردیده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری خوانده می‌شود. فقه شیعه نیز عمدتا بر روایات به‌جای مانده از او مبتنی‌ست، به همین جهت مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری نیز می‌نامند.

جعفر صادق بیش از ۴۰۰۰ هزار شاگرد داشته‌ است. مالک‌بن انس، پیشوای یکی از مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت، مدتی شاگرد جعفر صادق بود.

او درباره عظمت و شخصیت علمی و اخلاقی صادق چنین می‌گوید: “من فقیه‌تر و داناتر از جعفر بن محمد ندیده‌ام. او داناترین فرد این امت است. به خدا سوگند! چشمان من ندید فردی را که از جهت زهد، علم، فضیلت، عبادت و ورع برتر از جعفر بن محمد باشد.”

امام صادق (ع) در طول چهارده سال اولیه زندگی شاهد امامت پدربزرگش زین‌العابدین و کناره‌گیری او از صحنه درگیری‌های سیاسی بود. با وجود پیروان اندک امام سجاد (ع)، امام صادق (ع) همچنین می‌دید مردم و فقهای مدینه چه احترامی برایش قائل بودند.

زندگی خانوادگی ایشان

امام جعفر صادق (ع) با فاطمه که از نسل حسن‌ بن علی بود، ازدواج کرد. از او دو پسر به نام‌های اسماعیل بن جعفر و عبدالله افطح متولد شدند. به دنبال مرگ فاطمه، صادق برده‌ای به نام حمیده خریداری کرده، او را آزاد کرد و مسائل دینی را به او آموخته سپس با او ازدواج کرد. حمیده برایش دو پسر به نام‌های موسی کاظم (امام هفتم شیعیان دوازده امامی) و محمد دیباج به دنیا آورد. حمیده مورد احترام شیعیان مخصوصا زنانی است که او را به خاطر درایت و دانایی‌اش می‌ستایند. جعفر صادق زنان را به حضورش می‌فرستاد تا عقاید اسلامی را از او یاد بگیرند. معروف است از آن امام که در حقش گفته است که حمیده مثل طلای ناب از هر ناخالصی پاک است.

تاریخ شهادت امام صادق (ع) در سال

امام جعفر صادق علیه‌السلام در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجرى قمری، (برابر با پنج شنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۶) به دستور منصور عباسى لعنه‌الله به وسیله انگور زهرآلود مسموم و به شهادت رسیدند. مدفن مطهر آن حضرت در قبرستان بقیع و در جوار ائمه بقیع قرار دارد. البته تا اوایل قرن بیستم قبرش محل زیارت زائران بود، تا اینکه در سال ۱۹۲۶ وهابی‌ها پس از فتح مدینه ساختمان همه قبور متبرکه به جز قبر پیامبر را با خاک یکسان کردند.

 

برخی از سخنان برگزیده امام جعفر صادق (ع)

باهوش‌ترین مردم، خوش‌اخلاق‌ترین آنها هستند.

کسی که به موضوعی که درباره‌اش نمی‌داند حمله می‌کند دماغ خودش را بریده است.

کسی که مانع بخشش می‌شود به خدا اطمینان ندارد.

علما امانت داران پیغمبر هستند تا زمانی که به دیدار حاکمان نرفته‌اند.

آزادترین آزاد کسی است که گرفتار حرص نیست.

هیچ چیز بهتر از سکوت نیست. هیچ دشمنی بدتر از جهل نیست. هیج بیماری‌ای خطرناک‌تر از دروغ‌گویی نیست.

حسادت ایمان را می‌خورد همان‌طور که آتش چوب را می‌خورد.

تاریخ سالگرد شهادت امام صادق

تاریخ سالگرد شهادت امام صادق

سه چیز محبت می‌آورد: دین، فروتنی و بخشش… سه چیز نفرت می‌آورد: ریا، خودپسندی و ستم.

اگر بداخلاق بداند که به خودش زخم می‌زند در رفتارش مدارا پیشه می‌کند.

کسی که از خدا بترسد، خدا کاری می‌کند همه چیز از او بترسد. کسی که از خدا نترسد، خدا کاری می‌کند که از همه چیز بترسد.

خداوند عزوجل فرموده است: مردم عائله من هستند، پس محبوب‌ترین آن‌ها نزد من کسی است که با آنان مهربان‌تر و در راه برآوردن نیازهایشان کوشاتر باشد.

یکی از محبوب‌ترین کارها نزد خداوند عزوجل شاد کردن مومن است: (یعنی) برطرف کردن گرسنگی‌اش یا زدودن اندوهش، یا پرداختن قرضش.

اندیشیدن زیاد در حکمت، خرد را بارور می­‌سازد.

ستاره

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس