انتقاد کیهان از سریال پایتخت ۵ | خشنودی بی بی سی از روند سریال!
رسانه سلطنتی انگلیس ( BBC ) نسبت به روند تبلیغ کالاها و گردشگری خارجی
در سری پنجم از مجموعه «پایتخت»، ابراز شگفتی و البته خشنودی کرد! جزئیاتی از انتقاد از سریال پایتخت ۵ را در ادامه بخوانید
انتقاد از سریال پایتخت ۵
بیبیسی در وب سایت خود نوشت: «… در حالی که آیتالله خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی
ایران تولید و حمایت از کالای ایرانی را شعار نوروز سال ۱۳۹۷ قرار داده است،
خط داستانی این سریال روندی معکوس را تبلیغ کرده است. تبلیغ لباسهای ساخت خارج و ورود قاچاق آن به ایران…
نمایشی که در این سریال از زیباییهای شهر ادنای ترکیه به تماشا گذاشته شد،
حتی برخی از منتقدان در شبکههای مجازی را به این سمت سوق داد تا فیلم را اثری تبلیغی برای جاذبههای گردشگری این شهر ترکیهای بدانند…»
سریال «پایتخت »، یکی از معدود مجموعههای رسانه ملی بود که با تکیه بر فرهنگ و آیینهای بومی
و حمایت از ارزشها و باورهای ملی و دینی این سرزمین در سریهای
اول و دوم و به خصوص سری سوم خود، نکات متعددی از ابعاد مختلف سبک زندگی ایرانی/اسلامی را در قالب ملودرامی طنزآمیز
و جذاب بر صفحه تلویزیون برد
اما متاسفانه به دلائلی از جمله فشارها و سرکوب شبه روشنفکری که معمولا
در فضای رسانهای کشور هر ساز مخالف خود را به شدت منکوب میکند در سری چهارم،
سریال «پایتخت» به جز افت شدید ساختاری، به لحاظ محتوایی نیز از آن فضای ملی
و دینی خود فاصله گرفته و به دعواهای خانوادگی و بحثهای بیپایان قومی و قبیلهای و موضوعات سطحی و پیش پا افتاده پرداخته است.
اما در حالی که تصور میشد با ورود سازمان فرهنگی اوج به عرصه تولید این سریال،
سری پنجم آن از کیفیت لااقل محتوایی بهتری برخوردار شود اما متاسفانه همان روند
نزولی و سقوط ساختار و محتوا در این سری حتی با سرعت بیشتری ادامه یافت
و شاید با اغماض تنها برخی لحظات جلوههای ویژه تصویری و میدانی خصوصا در صحنههای بالن سواری، بخش قابل قبول آن باشد!
انتقاد از سریال پایتخت ۵ در رورنامه کیهان
نمی دانیم آیا این دوستان هنوز متوجه نشدند برای یک اثر هنری یا رسانهای اگر
موضوعات ضدملی و غیر ارزشی مطرح کند، یک یا چند کاراکتر و یا موضوع با هویت ملی و ارزشی نمیتواند
کسب وجهه نماید؟! مثلا اینکه در فیلمی روابط غیر شرعی مابین زنان و مردان نامحرم حاکم باشد
و عشقهای آنچنانی شکل بگیرد، حضور دو کاراکتر فرضا رزمنده مدافع حرم در این میان،
نه تنها مشروعیتی به روابط فوق نمیدهد بلکه حتی توهینی به مدافعان حرم تلقی خواهد شد.
در سری پنجم از مجموعه «پایتخت» هم به مضحکه کشاندن گروه تروریستی داعش
در ۱۰-۱۵ درصد پایانی سریال نمیتواند مشروعیتی برای ۸۰-۹۰ درصد دیگر آن تلقی شود
که شامل صحنههای مبتذل، به سخره کشاندن برخی احکام اسلامی و همچنین تبلیغ کالا
و مد و سبک زندگی غربی و از آن فاجعه بارتر، رپرتاژ آگهی چند قسمتی برای گردشگری
در ترکیه میشد!
ضمن اینکه ساختار سریال نیز ضعیفتر از سری قبل، بیشتر ترکیبی
از چند کلیپ با صدای ابراهیم تاتلیس (که چند روز قبل همراه خواننده معلومالحال ترک «آژدا پکان»
به تبلیغ برای نظامیگری اردوغان پرداخته بود) و تصاویر توریستی و نمایشهای روحوضی و قطعات تقلیدی
از سیاه بازیهای قدیمی بوده که محور آنها بر سوء تفاهم و برداشتهای کج قرار میگیرد.
کوتاه کردن برخی صحنههای سریال هم در پخش یا بازپخش (از سوی سازمان اوج و یا دیگران)
نه تنها کمکی به آن نکرده بلکه حکایت همان کور کردن چشمی است که خواستند ابرویش را درست
کنند!
انتقاد از سریال پایتخت ۵ و سازمان اوج
سخنی هم با برادران سازمان اوج در میان است و آن اینکه بازیگر نقش اول سریال پایتخت در مصاحبهای گفته است
از ابتدا با سازمان اوج شرط کردیم که به هیچوجه در متن و محتوای آن دخالتی نکند!
یعنی فقط به دریافت هزینه سریال از سازمان اوج چشم داشتهاند و سؤال این است
که وقتی قرار است سازمان اوج در متن و محتوا دخالتی نداشته باشد با چه مجوز شرعی
و قانونی هزینه سنگین تهیه این سریال را از بودجه بیتالمال پرداخته است؟!
بیشتر بدانید: بخشی از اتهامات و انتقاد از سریال پایتخت ۵
سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم را از پربینندهترین سریالهای تلویزیون
بعد از انقلاب میخوانند. سریالی که به دلیل اقبال عمومی مخاطبانِ تلویزیون کارش
به دنبالهسازیهای پشت سر هم رسیده؛ تا حدی که امسال پنجمین سری این سریال روی آنتن رفته است…
پنجمین سری «پایتخت» فضا و داستانی تا حدی شبیه به چهارسری قبل را دستمایه
فیلمنامه خود قرار داده و این بار نیز بسان سریهای قبل با سفر به یک منطقه جدید
(این بار ترکیه) داستانش را پیش میبرد؛ که البته سفر به ترکیه بهخصوص در یکسری
از رسانههای سیاسیِ خاص، انتقاداتی را باعث شده و این گروه، «پایتخت» را با این بهانه
که دارد یک منطقه توریستی خارج از کشور را تبلیغ میکند، زیر اخیه بردهاند.
تفاوت این سری با قسمتهای قبل اما در این است که «پایتخت» در پنجمین
دوره روی آنتن رفتنش با حاشیههای ریز و درشتی مواجه شده است…
حواشی سریال پایتخت ۵
این نخستین حاشیه «پایتخت» امسال بود؛ البته اگر بدبینیهای -البته طبیعی- بیشماری
را که پیش از آماده شدن سریال، درباره انجام محتوم همکاری با موسسات ایدئولوژیک سفارشدهنده
به وجود آمده و ابراز شده بود، جزو این حواشی حساب نکنیم. این نخستین حاشیه هم،
زمانی ایجاد شد که در بازپخش قسمت سوم سریال، صحنهای که در آن ارسطو با شادی میرقصد،
حذف و این قضیه باعث بروز واکنشهای فراوانی در شبکههای اجتماعی شد. محسن تنابنده هم در اینستاگرام از صداوسیما خواست به مردم احترام بگذارد.
حاشیه دوم زمانی ایجاد شد که در قسمت چهارم سریال نام امیرحسین قاسمی
که در سه قسمت قبلی بهعنوان نویسنده درج شده بود، حذف شد. این قضیه واکنش امیرحسین قاسمی را موجب شد
که در اینستاگرام نوشت: «حذف اسم من از تیتراژ!!! بنا به مصلحت فقط تا پایان پخش سریال پایتخت
سکوت میکنم.» خیلیها این موضوع را به انتقادهای قاسمی ربط دادند
. اما ظاهرا اصل جریان چیز دیگری بود؛ چنان که الهام غفوری، تهیهکننده سریال «پایتخت» گفت
: «آقای قاسمی تنها در نگارش سه قسمت ابتدایی سریال به خواست محسن تنابنده
بهعنوان کمک به گروه نویسندگان اضافه شد و با حضور خشایار الوند عملا همکاری ما با این دوست جوان به پایان رسید.»
نگین میرزایی در سریال پایتخت ۵
وقتی در یکی از بخشهای مربوط به ترکیه بازیگری به نام نگین میرزایی به تصویر کشیده شد
؛ معلوم بود که این اتفاق حاشیهها و جنجالهایی را در فضای مجازی بهپا خواهد کرد
. بههرحال این چهره بارها و بارها در شبکه جم دیده شده بود و چهره آشنایی برای مردم بود
. البته محسن تنابنده خیلی زود به این حواشی واکنش نشان داد و گفت که «شناختی نسبت
به پیشینه کاری این خانم نداشتیم و نمیدانستیم در شبکه جم کار میکرده است.
این خانم بازیگر، صدام حسین نبوده که خیلی قیافهاش آشنا باشد و ما او را بشناسیم تا از او در سریال استفاده نکنیم…»
این یکی از کودکانهترین انتقاد از سریال پایتخت ۵ بود که به عمل آمد که البته عاملان این انتقادات بیشتر
سایتهای ارزشی بودند. مثلا در سایت تابناک در یادداشتی مفصل نوشته شد: «سریال «پایتخت»،
که پیشتر با حمایت از یوز و پلنگ ایرانی خودش را در دل مردم ایران جا کرد، هم اکنون برای ترکیه،
تابلویی تبلیغاتی به بلندای فاصله چند صد کیلومتری شهر آدانا تا استانبول بلند کرده است.»
در بخشی دیگر هم آمده بود: «اصرار بازیگران مرد سریال بر پوشیدن شلوارک، تیشرت
و پیراهن و گریمهای عجیبتر روی صورت و مو در کنار دیالوگهای قابل تأملی
که در بخشهای مختلف سریال نمایش داده میشود، این پیام را القا میکند که میتوانید با سفر به این شهر، اوقات لذتبخش و سراسر شادی را تجربه کنید…»
روزنامه کیهان و خبر آنلاین