جزئیات جدید حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه!
طرح حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه چندی پیش مطرح شد ولی تا به امروز به صورت رسمی اجرا نشده است . این طرح مخالفان زیادی هم داشت که بی اعتمادی در ازدواج از علل مخالفت با این طرح بود . زهرا ساعی نماینده مجلس درباره حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه گفت که این موضوع در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.
حذف طلاق از شناسنامه
زهرا ساعی؛ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه، اظهار داشت:
این موضوع در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده در قالب طرحی در صحن علنی بررسی شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: ثبت عنوان طلاق در شناسنامه برای بانوان در بسیاری از فضاها به ویژه عرصههای اجتماعی آسیبزا شده و مراجعات و مطالبات زیادی از بانوان
برای حذف عنوان طلاق از شناسنامه وجود دارد.
وی ادامه داد: در برخی موارد دیدگاه ها و نگاه از سوی برخی آقایان به زنان مطلقه مناسب نبوده
و به نظر میرسد با حذف طلاق از شناسنامه زنان این معضل مدیریت و زنان با آرامش روانی بیشتری بتوانند فعالیت کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه حذف عنوان طلاق از شناسنامه زنان مطلقه منطقی است،
تصریح کرد: برای تامین امنیت روانی زنان بهتر است این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
ساعی با یادآوری نشست اخیر دکتر لاریجانی با فراکسیون خانواده مجلس، گفت: در این نشست
حذف عنوان طلاق از شناسنامه زنان مطلقه مطرح شد و با بحث و گفتوگوهای
صورت گرفته مورد استقبال رئیس مجلس نیز قرار گرفت.
توضیح نماینده مجلس درباره حذف طلاق از شناسنامه
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم، افزود: البته حذف عنوان طلاق از شناسنامه
ممکن است برخی موضوعات مانند اعتماد عمومی را تحتالشعاع قرار داده و بیاعتمادی را در جامعه رواج دهد.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه جامعه به بلوغ فکری و ذهنی در مورد حفظ صداقت
رسیده است، گفت: هر چند طلاق از شناسنامه پاک می شود اما مخفی نمیماند؛ برای جلوگیری
از بیاعتمادی در جامعه ضروری است طرح حذف طلاق از شناسنامه به گونهای مدنظر قرار گیرد
که موجب بیاعتمادی نشده و به ازدواج صدمه نزند.
بیشتر بدانید:زنانی که بدون اطلاع سه طلاقه میشوند!
باورش سخت است که هنوز در کشورمان زنانی بدون حکم دادگاه و فقط براساس گفته شوهرانشان طلاق داده میشوند.
در نحوه اجرای سهطلاقه بین مذاهب اسلامی تفاوتهایی وجود دارد. براساس فقه شیعه، سهطلاقهکردن
زنان در سه مرحله و سه زمان با حضور شهود عادل انجام میشود و مردان نمیتوانند همسر خود را در یک نوبت سهطلاقه کنند.
اما در فقه اهل سنت، سهطلاقهکردن در یک مجلس نیز صحیح و احکام سهطلاقه درباره آن صادق است،
ازاینرو سهطلاقهکردن در فقه اهل سنت، یعنی شوهر با سه مرتبه تکرار لفظ طلاق در یک مرحله همسر
خود را حتی در غیاب او طلاق میدهد و چون طلاق مطابق قواعد اسلامی ایقاع، یعنی امری
یکطرفه از جانب مرد است، نیازی هم به اجازه و رضایت زن ندارد.
قانون مدنی ایران سهطلاقه را به رسمیت شناخته است و میگوید زنی که سه مرتبه متوالی
همسر یک نفر بوده و مطلقه شده، بر آن مرد حرام میشود؛ اما این حرمت میتواند با شرایطی
از بین برود. چنانچه زن بنا بهواسطه عقد دائم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی
با او بهواسطه طلاق یا فسخ یا فوت جدایی حاصل شده باشد، آن وقت زن میتواند مجددا به عقد ازدواج همسر اولش درآید.
ماده واحده قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه، به محاکم اجازه داده است
در مسائل مربوط به احوال شخصیه قواعد و عادات مسلمه متداول پیروان آن مذهب را رعایت
و اجرا کنند. این قاعده در دو اصل ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تأیید شده است.
تبصره ماده ۴ قانون حمایت از خانواده نیز رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه را در محاکم در نظر گرفته است.
قوانین سه طلاقه کردن زن
از آنجاییکه طلاق از مصادیق احوال شخصیه است، برایناساس دادگاهها درباره سهطلاقه
در میان پیروان فقه اهل سنت از قوانین همان مذهب پیروی میکنند نه قانون مدنی و قانون
حمایت از خانواده؛ اما باید در نظر داشت که قاعده احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در صورتی
اجرا میشود که مخالف نظم عمومی نباشد و اخلاق عمومی را جریحهدار نکند. در واقع میتوان
ادعا کرد که اجرای این قاعده در برابر حاکمیت قانون ملی استثناست و باید تفسیر محدود شود
و در هرجا که محل تردید باشد، قاضی باید به قانون ملی و همگانی کشور استناد کند.
ماجرا از این قرار است که گفتن لفظ سهطلاقه در برخی از مناطق ایران یک امر روزمره شده است.
درواقع میتوان گفت یک شرطی است که شوهر اختیار دارد هر وقت خواست از آن استفاده کند،
یا سوگندی که هر وقت خواست میتواند یاد کند، مثلا وقتی با دوستانش دور هم جمع شدهاند
روی امری قسم بخورد یا وقتی که میخواهد برای زنش محدودیتهایی اعمال کند، مثلا به زنش میگوید
: «سهطلاقهام افتاده باشد اگر از خانه بیرون بروی». حال اگر زن از خانه بیرون برود سه طلاق او جاری شده و زن بر شوهرش حرام میشود.
درباره رویهای که اجرا میشود باید گفت دو حالت متصور است: حالت اول وقتی است که شوهر
نزد زن قسم بر سهطلاقه میخورد و حالت دوم زمانی است که زن از طریق دیگران از قسم شوهر مطلع میشود.
در هر دو صورت زوجه نزد روحانی محل رفته و جویای وضعیت طلاقش میشود، چراکه درواقع پس از اینکه
زن از سهطلاقهشدن خود مطلع شد، دیگر خود نیز از نظر شرعی و عرفی ماندن در منزل شوهر را جایز نمیداند.
شرایط سه طلاقه شدن زن
معمولا مسئله در شورای روحانیت شهر بررسی میشود. در بسیاری از موارد شوهر که بدون آگاهی
از عواقب عملش سوگند خورده است بنابه دلایلی از جمله امور مالی که بر عهدهاش است، در جلسه شورا
حاضر نمیشود و همچنان زن را در بلاتکلیفی قرار میدهد.
تنها راهی که زن میتواند با استفاده از آن پس از سهطلاقهشدن دوباره با همسر خود ازدواج کند این است
که به عقد ازدواج مرد دیگری که محلل خوانده میشود درآید و سپس طلاق بگیرد. به مرور زمان محلل
از نظر اجتماعی امری مذموم و ناپسند شده و شاید بتوان گفت که دیگر کمتر مردی حاضر است به این امر تن دهد.
مسئله سهطلاقه در سایر کشورها نیز وجود داشته، ولی تلاشهای فعالان مدنی سبب واکنش
سیستم قضائی و حذف این رویه غیرعادلانه شده است. مرداد ۱۳۹۶ بود که دادگاه عالی هند،
رسمی را که به مردان مسلمان اجازه میداد با سه بار برزبانآوردن کلمه «طلاق» از همسران خود جدا شوند، لغو کرد.
در گذر زمان، قوانین مربوط به خانواده متحول شده و به نظر میرسد ملاحظات سیاسی و ارزشهای
مربوط به نظم عمومی در تدوین قوانین جدید در نظر گرفته شده است. در قانون حمایت از خانواده
برای ثبتنشدن طلاق مجازات تعیین شده است. بدون شک سهطلاقه به شکلی که الان در میان
اهل سنت در کردستان اجرا میشود، بر خلاف نظم عمومی است؛ ازاینرو برای جلوگیری
از جریحهدارشدن افکار عمومی شایسته است قانونگذاران در راستای حل معضل سهطلاقه به این شکل که در کردستان اجرا میشود، تدبیری بیندیشند.
فارس و روزنامه شهروند