جوانی که با جنازه معروف سلفی گرفت
امروزه عکس سلفی در بین جوانان به یک فعالیت روزمره تبدیل شده است
و بیشتر جوانان با مواجه شدن با هر صحنه ای عکس میگیرند به تازگی
در شهر ری یک جنازه پیدا شده است که جنازه رضاشاه است و یک جوان
با این جنازه عکس سلفی گرفته و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته
است آیا شما هم با جنازه عکس میگیرید؟
عکس سلفی
عکس سلفی گرفتن و با دیگران به اشتراک گذاشتن، به یک فعالیت روزمره زندگی جوانها
تبدیل شده است. دیگر موج مخالفتها و تمسخرها و “این یعنی چی؟ها” به کلی فروکش
کرده و فراموش شده است. کسی در فضای مجازی معترض سلفیگیرها و یا سلفی بازها و به اشتراک گذاردن آنها نیست.
حال چرا این پدیده تا این حد فراگیر شده است؟ و اینکه چه اتفاقی در نسل جدید افتاده
که تا این حد دوست دارند تصویر خود را ببینند و نظر دیگران را دربارهاش بدانند؟ یا اینکه
اگر برای نسلهای قبلی چنین امکاناتی فراهم بود چه اتفاقی میافتاد آیا برخوردها
یکسان و مشابه بود یا نه؟و… همه سوالهایی است که اندیشمندان این عرصه را به چالش و تفکر کشانده است.
گرفتن اولین عکس سلفی در جهان
اصطلاح سلفی اولین بار در سال ۲۰۰۵ توسط ریچارد کرایوز در مقاله “راهنمای چگونه
عکس بگیریم” استفاده شد. و بعد با اضافه شدن هشتگ #Selfie موجی همه گیر
در شبکههای اجتماعی به وجود آورد. موجی که همچنان بزرگ و بزرگتر شد و همه را در خود جای داد.
حال روش عکسبرداری به سبک سلفی، به سراسر جهان سرایت کرده است.
علاوه بر گردشگران و سیاستمداران، حتی فضانوردان و پاپ نیز به این شیوه از خود عکس میگیرد.
تکنولوژی روز نیز به سرعت دستگاههای موبایل، لبتاپ و تبلتها را با این نوع عکاسی
مجهز و ارتقاء داده است. تنها با قرار دادن یک کلید با نام سلفی، مدل دستگاهها به یک
مدل برتر و گرانتر تبدیل شد و موج خریدار را به سوی خود جلب کرد.(این از بعد اقتصادی)
موسسه لغتنامه آکسفورد هم، لغت سلفی را در پایان سال ۲۰۱۳ به عنوان لغت سال اعلام کرد.
میزان استفاده از این لغت از ابتدا تا انتهای سال ۱۷۰۰۰ درصد رشد داشته و همچمان ادامه دارد.
واژه ابداعی که چند سالی بیشتر از عمرش نمیگذرد، کاملا شناخته شده است و کمتر کسی وجود دارد که معنیاش را نداند.
شما اگر در مواجهه با یک جنازه قرار بگیرید، با او یک عکس سلفی میگیرد یا به سنت
و آیین فرهنگی و دینی وفادار میمانید و حرمت مرده را نگه میدارید؟ این پرسشهایی است
که این روزها بعد از انتشار یک تصویر پرحاشیه در سطح افکار عمومی مطرح است.
عکس سلفی با جنازه
این روزها سلفی انداختن به یک موضوع مرسوم تبدیل شده است و افراد در بسیاری
از مکانها و موقعیتها ترجیح میدهند خودشان از خودشان عکس یادگاری بگیرند.
همین امر موجب شده تا کنون جان بسیاری از افراد هم به خطر بیفتند و حتا در نهایت به مرگشان منجر شود.
پیش از این سلفیهای متفاوتی منتشر شده که واکنشهای بسیاری را هم به همراه داشته است؛
از سلفیهای یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران با پیکر نیمهجان یک فوتبالیست قدیمی یا
یک مجری برنامههای کودک با پیکر نیمهجان پدرش گرفته تا سلفی یک خانواده با سنگ قبر عزیز تازه از دست رفتهشان در بهشت زهرا(س).
اما آنچه تا کنون کمتر سوژه شده، سلفی با یک جنازه بوده است که آن هم بعد از پیدا شدن
یک پیکر محتمل به مومیایی در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اتفاق افتاد. موضوعی
که در گیر و دار اینکه این مومیایی متعلق به رضا شاه است یا نه؟ نادیده گرفته شد.
در فرهنگ عامیانه مردم ایران هر چیزی از جمله میت حرمت خاص خودش را دارد.
از حضرت امام صادق(ع) رئیس مکتب جعفری نیز نقل شده است: «حرمت میت بسان حرمت شخص زنده است».
حرمت نگهداشتن برای میت
از حرمت نگه داشتن میت در فرهنگ عامه مردم و توجه به برگزاری آبرومندانه مراسم کفن و دفن،
به آثاری چون فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی نیز میتوان اشاره کرد.
امام رضا(ع) نیز به چند مورد درباره میت، از جمله اینکه بدن میت پیدا نباشد، شاید برای دیگران
خوشایند نباشد که او را نگاه کنند تا اگر بدنش درد و رنج و بیماری داشته یا کجی صورت و بدن
و قبیح المنظر شده، باعث قساوت قلب دیگران نشود، کفن کردن او باعث احترام و عظمت پیش
چشم مردم باشد و نزد آنان محترم جلوه کند نیز اشاره شده است.
پیکر پیدا شده متعلق به هر کسی که باشد، آیا باز هم باید به خودمان اجازه دهیم با آن سلفی بگیریم
و عکس آن را پخش کنیم؟ تکنولوژی کلا مرز و حرمت نمیشناسد و هر روز روی جدیدی از خودش را نشان
میدهد و این انسانها هستند که فرهنگ استفاده از ابزار را مشخص میکنند.
همشهری آنلاین و ۲۴ آنلاین