آخرین سلفی بازیگران در مجموعه «دیوار به دیوار»
مجموعه دیوار به دیوار داستان ۵ خانواده است که مجبور هستند سه
ماه باهم در یک خانه زندگی کنند این خانواده ها از قبل هیچ آشنایی
با هم نداشتند.سام نوری یکی از بازیگران این مجموعه در آخرین
فیلم برداری این مجموعه ساعت ۳ بامداد که عکس سلفی گرفتند را در اینستاگرام خود منتشر کرد.
مجموعه دیوار به دیوار
سام نوری با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت: نزدیکای ساعت ۳ بامداد شب
اخر فیلمبرداری دیوار به دیوار ۲ در کنار دوستان عزیز… معلومه دلمون نمیخواست تموم بشه؟ شاد باشید.
مجموعه دیوار به دیوار، ساخته سامان مقدم، طنزی اجتماعی است که به تازگی
از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت. جمعی مالباخته، بر حسب اتفاق زیر سقف
یک خانه جمع میشوند و طی سه ماه زندگی مشترک، به خانوادهای بزرگ تبدیل میشوند.
خانهای که صاحبش به خاطر کلاهبرداری در زندان است و این جمع از طلبکاران به خاطر
بیخانه بودن، ناچار در آن جا سکنی گزیدهاند و بدشان نمیآید به خاطر پولی که نزد
صاحبخانه دارند، بخشی از این خانهی قیمتی را تصاحب کنند. این خانهی بیصاحب،
و سهمخواهی ساکنان آن، ما را به یاد فیلم «اجارهنشینها» ساخته داریوش مهرجویی
(۱۳۶۵) میاندازد. در آن فیلم نیز با خانهای بیصاحب روبروییم که مستاجران میخواهند هر یک سهمی از آن ببرند.
مهاجرت صاحب خانه به خارج از کشور
صاحبخانه که در خارج از ایران زندگی میکند، به همراه تمامی وارثان در حادثهای در خارج
از کشور کشته میشوند و همسایهها تلاش میکنند تا هریک بخشی از خانه را صاحب شوند.
سینمای مهرجویی، سینمایی مملو از استعاره و نماد است. میتوان گفت خانه نماد ایران است.
خانهی خراب بیوارث، در دهه شصت میتواند مفاهیم زیادی را در خود جای داده باشد.
چند سالی بیشتر از انقلاب نگذشته و صاحبان قبلی کشور، به خارج مهاجرت کردهاند.
فیلم، فضای اجتماعی مشوش و رو به زوالی را نمایش میدهد که ناشی از سواستفاده
نماینده قانونی وارثان خانه است که از قضا به خاطر مرگ وراث، دیگر وجهه قانونی ندارد،
اما با استفاده از جعل سند و تقلب، قصد باقی ماندن بر جایگاه خود را دارد.
نقطه توجه فیلم روی خرابی خانه و نیاز مبرم آن به تعمیرات (اصلاحات) است.
خانهای که بیصاحب رها شده و این بیصاحب بودن خانه باعث ناامن شدن
آن برای ساکنانش شده است. هر چند نمیتوان دیوار به دیوار را اینچنین،
پیچیده در مسایل سیاسی دید، لکن از شباهت این دو فیلم نیز نمیتوان بسادگی گذشت.
شخصیتهای دیوار به دیوار
خوب است اشارهای به ویژگی این خانوادهها داشته باشیم:
· بهرام و همسر باردارش که زن و شوهری جوان هستند، با کشمکشها و مناسبات ارتباطی و خانوادگی نسل جوان.
· خلیلزاده و همسرش که اهل شیرازند و پسر و دختری جوان دارند و خانوادهای سنتی محسوب میشوند.
· آقای دلپاک که سرهنگ بازنشسته است و به همراه دخترش کیان زندگی میکند. مادر خانواده سالها پیش فوت کرده است.
· زامیاد و خواهرش پارمیدا یا همان خاور که بدون خانواده در شهر زندگی میکنند.
افرادی تازه به دوران رسیده که از قضا وضعیت مالی مناسبی دارند.
· خانم ابریشمی که همسرش فوت شده و به تنهایی زندگی میکند.
همانطور که مشاهده میکنیم، تیپهای مختلفی از افراد بازنمایی شدهاند و هر یک
میتوانند نماد بخشی از جامعه باشند. نقطه مثبت فیلم این است که توانسته
سازش و همدلی بین این افراد را نمایش دهد. خانوادههایی غریبه با سبکهای
مختلف فکری، زیر یک سقف ساکن میشوند و سعی میکنند این وضعیت بحرانی را مدیریت کنند
و برای یک زندگی آرام و لذتبخش، نهایت همکاری را با هم داشته باشند. در ابتدا چالشهایی
بین افراد وجود دارد که با گذر زمان، این چالشها به یکرنگی و صمیمیت تبدیل میشود.
۲۴ آنلاین و فیلم نوشت