پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

انتشار پوستر رسوایی ۱ که اجازه چاپ نداشت توسط مسعود ده‌نمکی !

تاریخ نشر :دوشنبه 02 آوریل 2018 اشتراک:
مسعود ده‌نمکی اخبار گوناگون
مسعود ده‌ نمکی به مناسبت پخش «رسوایی ۱» از تلویزیون، پوستر این فیلم را که اجازه انتشار پیدا نکرده بود، به اشتراک گذاشت.

مسعود ده‌نمکی پوستر فیلم «رسوایی۱» را که در زمان اکران این فیلم اجازه چاپ پیدا نکرده بود، در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.

مسعود ده‌نمکی

این کارگردان در این پست نوشت: «پس از شش سال برای اولین بار فیلم سینمایی رسوایی ۱ از سیمای
جمهوری اسلامی پخش شد. به همین مناسبت پوستری پر مفهوم طراحی شده ت
وسط آقای حیدر رضایی که اجازه چاپ پیدا نکرد را در صفحه قرار دادم .
گرچه دیگر در دوران رسانه‌های جدید چیزی مخفی نمی‌ماند اما برای قضاوت درباره کج سلیقگی دیگران هنوز دیر نیست.»

مسعود ده‌نمکی پوستر رسوایی

همچنین بخوانید:کُری‌خوانی مسعود ده‌نمکی برای اکران‌های نوروزی

مسعود ده‌نمکی کارگردان سریِ «اخراجی‌ها» همزمان با آغاز اکران فیلم‌های سینمایی
نوروز ۹۷ با انتشار تصاویری از «اخراجی‌ها» در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«سال ۱۳۸۶ در چنین روزهایی میلیون‌ها ایرانی به طور شبانه‌روزی در سینماها سرود «ای ایران» سر دادند.
گرچه این اتفاق در نوروز سال ۸۸ و ۹۰ هم تکرار شد و بدخواهان برای تلخ کردن کام مردم
در هر سه سال نیز به قاچاق سازمان یافته فیلم پرداختند اما هنوز برای رسیدن
به رکورد استقبال پنج میلیون نفری مردم آن هم در دو ماه اکران باید فیلم‌ها با قیمت امروزی سینما ۶۰ میلیارد بفروشند.»

مسعود ده‌نمکی پست اینستاگرامی مسعود ده‌نمکی

بیشتر بدانید:نقد و بررسی فیلم رسوایی

داستان فیلم رسوایی

افسانه ( الناز شاکردوست ) دختری نه چندان خوشنام است که اهل جنوب شهر تهران می باشد
و به واسطه بدهکاری های پدرش ، به شدت تحت فشار طلبکارانی قرار دارد که به هر روشی
برای تسویه حساب متوسل می شوند. یکی از این طلبکاران حاجی ( محمدرضا شریفی نیا ) می باش
د که حاضر است در ازای تحویل دادن سفته هایی که از پدرِ افسانه دارد، او را به عقد موقت خود در آورد. اما افسانه زیر بار این مسئله نمی رود و پس از دزدین سفته ها ، از مهلکه فرار می کند و در ادامه با یک روحانی شریف ( اکبر عبدی ) آشنا می شود و…

مسعود ده نمکی : وی یکی از شناخته شده ترین روزنامه نگاران تا پیش از ورود به دنیای سینما
بوده است. مسعود ده نمکی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی
و سردبیر روزنامه و نشریات معروف انتقادی از جمله ” شلمچه ” و ” جبهه ” بوده است.

پیش از ورود به سینما، ده نمکی دو مستند انتقای با نامهای « فقر و فحشا » و « کدام استقلال؟ کدام پیروزی ؟ »
را کارگردانی کرد که بازخورد قابل توجهی در جامعه داشت و پس از چند سال، اولین فیلم سینمایی
خود با نام « اخراجی ها » را روانه سینما کرد که علی رغم انتقادات بی سابقه منتقدان سینما
از این فیلم ، به فروش فوق العاد۲ه ای دست پیدا کرد. در ادامه ده نمکی قسمت دوم و سوم « اخراجی ها »
را نیز ساخت که آنها نیز با استقبال بی نظیری مواجه شدند. « رسوایی » چهارمین فیلم بلند مسعود ده نمکی محسوب می شود.

فیلمنامه رسوایی مسعود ده‌نمکی

فیلمنامه « رسوایی » دقیقاً همانی است که از مسعود ده نمکی انتظار داشتم؛ بی رمق، بی پایه
و کاملاً شلخته ! اما با اینحال شخصاً ده نمکی را فرد بسیار باهوشی می دانم. کسی که در دنیای
مطبوعات قلم بسیار خوبی داشت ( فارغ از جهت گیری ها و اتفاقات پیرامونش ) و به راحتی می توانست
آنچه را که فکر میکند به بهترین شکل ممکن به روی کاغذ بیاورد. اما در عالم سینما، ده نمکی تجربه لازم را ندارد و به همین دلیل ، آثارش نه شبیه به فیلمهای سینمایی است و نه مستند! این نوع روایت را باید به نظرم ” ده نمکیسم ” نامگذاری کنیم!

ده نمکی به خوبی می دانسته که قرار هست در « رسوایی » چه داستانی را روایت کند
. وی ابتدا ، میانه و انتهای داستان را به خوبی می داند اما متاسفانه نمی داند که این سه ضلع مهم،
چطور باید به یکدیگر پیوند زده شوند و همین موضوع هم کار را خراب کرده و « رسوایی » را تبدیل به اثری ناخوشایند کرده است.

ده نمکی متاسفانه با پیش کشیدن بحث های سیاسی و اجتماعی بی وقفه، ضربه اساسی
به پیکره فیلم وارد کرده است. اینکه شخصیت اصلی داستان یک خانم بدنام باشد و هر لحظه در حین فرار و ایستادن،
یک جمله انتقادی با بدترین فرم گفتاری به نسبت شرایط مانند : « مگه دزد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی گرفته اید ؟ »
را بر زبان بیاورد، اصلاً باعث تاثیرگذاری بر مخاطب نمی شود. مونولوگ های گاه و بی گاه افسانه هم در مدت زمان بسیار کوتاهی سوهان اعصاب می شود!

شخصیت های فیلم رسوایی

همچنین در « رسوایی » شخصیت ها ، شناسنامه ندارند. ما اصلاً اطلاعی هم در مورد شیوه زندگی و
یا طرز فکر آنها هم نداریم به همین جهت باید در همین مدت کوتاه حضورشان در فیلم آنها را آنالیز کنیم
اما « رسوایی » این اجازه را هم به ما نمی دهد چراکه این شخصیت ها دائم متحول می شوند و تماشاگر
هم دلیلش را نمی داند! اینکه در فیلمی، شخصیت هایی خلق شوند که فاقد ثبات رفتاری باشند،
یکی از بدترین اتفاقات ممکن محسوب می شود چراکه به راحت ترین شکل ممکن، فیلم را در سراشیبی
سقوط قرار می دهد. در مجموع باید گفت که « رسوایی » فاقد فاکتور پرداخت شخصیت می باشد و همگی
شخصیت ها تنها عاملی بوده اند تا دیالوگ ها از کاغذ به تصویر کشیده شود و بازگو گردد.

دیگر مشخصه اصلی فیلمهای ده نمکی یعنی شوخی های کوچه و بازاری ، در « رسوایی » نیز
به چشم می خورد. همواره بر ده نمکی این انتقاد وارد بوده که بستر روایت فیلمهایش بر مبنای شوخی
های رایج اینترنتی یا پیامکی بوده که متاسفانه باید گفت که « رسوایی » نیز مملوء از شوخی های بی وقت است
که هرگز متوقف نمی شوند و بسیاری از آنها هم نمی توانند به اندازه سری « اخراجی ها » تماشاگر را بخنداند.
اوج ضعف این شوخی ها مربوط به صحنه ای است که روحانی با خانمهای جوان ،
سر شوخی را باز می کند و کلی دیالوگ بی ارتباط با شرایط و تعریف شخصیتش ، به زبان می آورد.
همانطور که گفتم شخصیت ها در اینجا پرداخت خاصی ندارند و فقط بستری برای زنده کردن دیالوگ ها هستند.

خبر آنلاین

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس