تصاویری از گروه های موسیقی پاپ که پسوند بند دارند
مدتی است که شاهد ظهور و فعالیت گروههایی در موسیقی پاپ هستیم
که پسوند «بند» دارند. بند در زبان انگلیسی چند معنی دارد که یکی از آنها گروه موسیقی است.
وب سایت موسیقی ما: مدتی است که شاهد ظهور و فعالیت گروههایی در موسیقی پاپ هستیم
که پسوند «بند» دارند. بند در زبان انگلیسی چند معنی دارد که یکی از آنها گروه موسیقی است.
در ادامه معنی پسوند بند در موسیقی را بدانید
پسوند بند در موسیقی
انتشار آثار پسوند بند در موسیقی از آن جایی که جالب شده که تا چند سال پیش اغلب فعالیتها
در موسیقی پاپ انفرادی و با محوریت صرفاً یک نفر یا یک خواننده بود. همچنین گروههای
موسیقی به غیر از دو سه مورد خاص در موسیقی پاپ ایران آنچنان مورد توجه قرار نمیگرفتند.
ولی از اواخر دهه هشتاد و خصوصاً طی شش سالی که از دهه نود میگذرد شاهد شکلگیری
و رشد و شهرت چشمگیر بندهای پاپ هستیم. بندهایی که این روزها برخی از آنها موفق به
برگزاری کنسرتهای متعدد هم میشوند. به همین بهانه در قالب یک گزارش، مروری بر فعالیت
بندهای شاخص چند سال اخیر پاپ داشتهایم. در این بین سراغ چند تعریف جهانی از مقوله بند
هم رفتیم و نگاهی هم به گذشته داشتیم.
موج بندها
دهه نود را باید دهه بندها نامگذاری کرد. این موج گسترده حتی به موسیقی تلفیقی
هم نفوذ کرد و طی شش سال اخیر شاهد انتشار آثار و برگزاری کنسرتهای دارکوب،
پالتبند، دالبند، کامنتبند، کاکوبند، چارتار و چندین و چند بند کوچک و کمتر شناخته
شده تا امروز هستیم. اما از شهریور ۱۳۹۰ تا امروز ده ها گروه غالباً دو یا سه نفره در
موسیقی پاپ تشکیل شده که همگی پسوند بند دارند. بد نیست پیش از مروری بر
فعالیتهای آنها نگاهی کوتاه به مقوله بند در موسیقی پاپ جهان داشته باشیم.
پازلبند
برگردیم به بحث بندهای موسیقی پاپ و از اولین بند دهه نود شروع کنیم که از شهریور
۱۳۹۰ تشکیل شد و در ابتدا با ساخت آثار خوانندههای مختلف به شهرت رسید. «پازلبند»
با حضور علی رهبری و آرین بهاری تشکیل شد. این دو نفر در ماههای اول فعالیتشان نتوانستند
توفیقاتی که با آهنگسازی و تنظیمهایشان کسب کرده بودند را با قطعات مستقل خودشان کسب کنند.
«همنفس» اولین اثر مستقل پازلبند با صدای علی رهبری بود که اسفند ۱۳۹۰ منتشر شد و استقبال
چندانی از آن صورت نگرفت. ولی رفته رفته این بُعد از پازلبند هم توجه مخاطبان را جلب کرد و قطعاتی
نظیر بارونای نم نم و نگم برات از این دو نفر توانست بازخورد زیادی داشته باشد.
هوروشبند
شاید اینکه برخلاف برخلاف بندهای پاپ خارجی در ایران، نوازندهها عضو اصلی گروه نیستند
یک نکته منفی محسوب شود ولی اینکه اعضای بندهای پاپ ما معمولاً خودشان تولیدکننده
آثارشان هستند یک نکته مثبت است. به دلیل اینکه دچار سردرگمی سلایق هنرمندان دیگر نمیشوند
و در آثارشان یکدستی وجود دارد. یکی از گروههایی که این روزها علاوه بر کارهای خودش،
برای هنرمندان زیادی اثر تولید میکند هوروشبند است.
مسعود جهانی هسته اصلی و مغز متفکر تنظیمهای هوروشبند است، مهدی دارابی
هم علاوه بر خوانندگی، بیشتر ترانهها و ملودیهای هوروش را مینویسد و میسازد.
این دو هنرمند طی ماههای اخیر کارهای متعددی را برای چهرههایی نظیر میثم ابراهیمی،
شهاب رمضان و مسیح و آرش تولید کردهاند. کنسرتهای هوروشبند هم فقط با حضور مهدی
دارابی به عنوان خواننده برگزار میشود. حمید فریزند هم به عنوان ترانهسرا و مدیر گروه، عضو دیگری از هوروشبند است.
ماکانبند
ماکانبند تا حد زیادی از لحاظ نوع ساختار و فعالیت با گروههای پاپ خارجی مشابه است.
چون علاوه بر بحث تولید کارها که تمام بخشهای آن درون گروه انجام میشود، ۴ عضو این
گروه که همیشه با هم هستند یعنی «یاشار خسروی» به عنوان تهیهکننده هنری،
«امیرمیلاد نیکزاد» به عنوان تنظیمکننده و «امیر مقاره» و «رهام هادیان» به عنوان
خوانندگان گروه همگی در کنسرتها با هم روی صحنه میروند. نوازندگان دیگری هم
در کنسرتهای ماکانبند حضور دارند ولی در زمینه تولید و اجرای موسیقی کارها تفکرات
یاشار خسروی و امیرمیلاد نیکزاد -که رهبر ارکستر هم هست- نقش مهمی دارد.
شاید همین ساختار ماکانبند باعث شد تا به مدلی در کلام برسند که ساده است
و با موسیقی تا حد زیادی مدرن ترکیب و به مخاطب ارائه میشود.
اِموبند
«اِموبند» یک گروه سه نفره با حضور افشین کامیار، سعید قنبرپور و میثم کمالی است
که هنوز نتوانستهاند طیف بسیار گستردهای از شنونده را داشته باشند اما با این حال
تا کنون موفق به برگزاری چند کنسرت در تهران شدهاند. در نوع معرفی اموبند به مخاطبان
سعی شده از مدل گروه «وان دایرکشن» الهام گرفته شود؛ گروه پنج نفره و پرطرفداری
که به شکل یک گروه پاپ پسرانه در دنیا مطرح شدهاند. همچنین بحث ترانهسرایی،
آهنگسازی و تنظیم اموبند توسط هنرمندان دیگر انجام میشود و روی صحنه هم نوازندگان
مختلفی با آنها حضور دارند و مدل کارشان تا حدی با تعاریف جهانی یک بند پاپ فاصله دارد.
اموبند این روزها مشغول تولید آثار جدیدش است و به گفته «علی آقایینسب» -تهیهکننده
اموبند- آلبوم دوم این گروه هم در دست انتشار است.
ایوانبند
«ایوانبند» یکی از بندهای نوپا است اما طی ماههای اخیر که آثارشان از سوی شرکت
«آوای هنر» منتشر میشود توانستهاند به جمع محبوبترین قطعات سایت «موسیقی ما»
راه پیدا کنند. در حال حاضر قطعه «ماه منی» از این بند که آذرماه منتشر شد پردانلودترین
اثر ۱۰۰ روز اخیر «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» است. اما ایوانبند دو عضو اصلی دارد
که فواد غفاری آهنگسازی کارها را انجام میدهد و حسین شریفی هم خواننده است.
آروم جونم، تو همونی، دلبسته و ای جان سایر آثار ایوانبند است که طی ماههای گذشته
منتشر شدهاند. در بحث ترانه و تنظیم آثار این بند حدیث دهقان و مصطفی مومنی هم
در کنار آنها حضور دارند و باید دید چه زمانی ایوان میتواند آثارش را روی صحنه ببرد.
پایکوببند
معنی پسوند بند در موسیقی چیست؟«کوروش مهربان» خواننده و آهنگسازی است که آبان امسال قطعه «دوش» را تحت
عنوان «پایکوببند» منتشر کرد. او در قطعه دوش سراغ تصنیف معروف «علیاکبر شیدا» رفته بود
و آن اثر را با تنظیم الکترونیک محمدرضا چراغعلی در فضای مجازی ارائه کرد.
نوع این قطعه و خصوصاً تیزر متفاوت و تقریباً عجیبی که برایش ساخته شده بود باعث شد
تا بازخوردهای گوناگونی برای این اثر به ثبت برسد ولی قطعه دوش در سایت «موسیقی ما»
بیش از ۶۸ هزار مرتبه دانلود شد که به عنوان اولین اثر یک بند، آمار خوبی بود. کوروش مهربان
در ادامه هم قطعه «یار ناز» را با ترانه و موسیقی خودش و تنظیم محمدرضا چراغعلی ارائه کرد
که در بخش بصری این کار دوباره به سراغ همان مدل جالب خودش که تلفیق تصاویر رئال و انیمیشن
در ساخت تیزر بود رفت. کوروش مهربان هنوز گفتگوی خاصی با رسانهها نداشته و دقیقاً معلوم نیست
که او از طرح نام پایکوببند چه منظوری دارد و چه اعضای دیگری در این بند حضور دارند.
شاید هم او قصد سنتشکنی دارد و میخواهد پایکوببند یک گروه تک نفره باشد!
استفاده از بند ممنوع
درباره ممنوع شدن بند بیشتر بدانید
پسوند بند در موسیقی یک کلمه انگلیسی است و هر آنچه که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر
موسیقی به ثبت میرسد باید فارسی باشد. اواخر دیماه خبری در رسانهها منتشر شد
مبنی بر اینکه استفاده از پسوند بند در موسیقی پس از نام گروههای موسیقی ممنوع شده است.
اما فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی، در واکنش به این خبر گفت:« استفاده از کلمه بند،
صرفا در لفظ است و در مجوزی که از ابتدا برای گروههایی مثل پازل یا ماکان صادر شده هم
این کلمه وجود ندارد. رویه تغییر نکرده و همه چیز براساس همان ضوابط قبل است.
نام ثبت شده گروه، به عنوان مثال پازل است یا ماکان و کلمه بند در مجوزشان وجود ندارد.»
در هر صورت پسوند بند در موسیقی در میان مخاطبان ایرانی به خوبی جا افتاده و میزان تأکید روی آن
هم کمی جالب است. چون اگر نگاهی به آثار و رزومه کارهای گروههای پاپ یا راک مطرح
دنیا نظیر بیتلز، رولینگ استونز، پینک فلوید، پلیس، ایگلز و ردیوهد و… بیندازید این میزان
تأکید روی عبارت بند در پوستر آثار یا کنسرتهایشان و همچنین معرفی خودشان به چشم نمیآید.
در حالی که آنها به معنای واقعی و از هر جهت یک گروه یا بند محسوب میشدند.
شاید فارغ از نوع آثار گروههای جدید موسیقی پاپ، یکی از دلایل موفقیتشان تأکید و استفاده
از همین عبارت بند بوده باشد. همانطور که آریان در دهه هفتاد و زمان فعالیت انفرادی
خوانندهها یکی از عوامل موفقیتش عنوان گروه و فعالیت گروهی شد.
خبر فارسی و خبر آنلاین