جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

حواشی حضور چهره ها در پنجمین روز جشنواره جهانی فجر

تاریخ نشر :سه‌شنبه 24 آوریل 2018 اشتراک:
پنجمین روز جشنواره جهانی فجر اخبار گوناگون
در پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر چه گذشت؟

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تهران در حال برگزاری است در پنجمین روز جشنواره جهانی فجر چهره هایی مانند مریلا زارعی , لیلی رشیدی , رضا کیانیان و نگار جواهریان حضور داشتند که تصاویری از پنجمین روز جشنواره جهانی فجر را در ادامه مشاهده می کنید.

پنجمین روز جشنواره جهانی فجر

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فیلمسازان ایرانی و خارجی
از پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه با اکران فیلم‌هایی در بخش‌های مختلف جشنواره آغاز و تا ۷ اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو ادامه دارد.

پنجمین روز جشنواره جهانی فجرمریلا زارعی درجشنواره جهانی فجر
پنجمین روز جشنواره جهانی فجرچهره ها در پنجمین روز جشنواره جهانی فجر
پنجمین روز جشنواره جهانی فجرپنجمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فجر
پنجمین روز جشنواره جهانی فجرلیلی رشیدی در پنجمین روز جشنواره جهانی فجر
پنجمین روز جشنواره جهانی فجرجشنواره جهانی فیلم فجر
پنجمین روز جشنواره جهانی فجرنگار جواهریان در پنجمین روز جشنواره جهانی فجر
پنجمین روز جشنواره جهانی فجررضا کیانان در پنجمین روز جشنواره جهانی فجر
پنجمین روز جشنواره جهانی فجرهنرمندان در پنجمین روز جشنواره جهانی فجر

درباره سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیشتر بدانید:

در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نسخه بازسازی شده مستندهای ناصر تقوایی و پرویز کیمیاوی به نمایش درآمدند.

طبق گزارش رسیده، پیش از نمایش مستندهای بازسازی شده «اربعین» ساخته ناصر تقوایی و
«یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر سیف اله صمدیان،
پیروز کلانتری کارگردان عرصه مستند و حمید باباوند روزنامه نگار و منتقد سینما به معرفی این آثار پرداختند.

در این مراسم که امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در پردیس چارسو محل برگزاری سی
و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، سیف اله صمدیان مدیر رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امروز افراد خاصی اینجا هستند چراکه تنها افراد خاص فیلمهای مستند را اینچنین دنبال میکنند.

وی افزود: این دو فیلم با هم نزدیکیهایی از نظر سال ساخت و فضای اجتماعی ایران در آن زمان
دارند و میشود گفت تیتر نمایش امروز «نمایش ۲ مستند بعد از ۵۰ سال» است زیرا شما قرار است
برای نخستین بار نسخه مرمت شده دو اثر قدیمی را ببینید.

سپس پیروز کلانتری کارگردان در سخنانی بیان کرد: امیدوارم نمایش این مستندها در جشنواره
جهانی فیلم فجر باعث شود مستندها در طول سال هم دیده شوند؛ هرچند سال گذشته
این اتفاق زیاد رخ نداد ولی امیدوارم امسال این فرصت فراهم شود.

پیروز کلانتری در  جشنواره جهانی فجر

وی افزود: صحبتهای من امروز بیشتر درباره سینمای مستند و زمینه کار این دو فیلمساز است
. ما در آن زمان دو فضای شکل گیری مستند داشتیم که موجب میشد مستندسازی ما در
دو شکل تداوم پیدا کند و تبدیل به جریان فیلمسازی شود.

کلانتری عنوان کرد: در سال ۳۷ ابراهیم گلستان دفتر فیلمسازی خود را راه اندازی کرد
و افراد زیادی در شرکت او کار میکردند. کار او دو ویژگی داشت یکی اینکه فقط کارگردان نبود
بلکه تهیه کننده هم بود و جدا از مقوله کارگردانی میتوانست در تهیهکنندگی هم تبدیل
به جریان شود اما این اتفاق رخ نداد. ویژگی دوم گلستان این بود که مناسباتی با ادبیات داشت.

این پژوهشگر در بخش دیگر صحبتهایش بیان کرد: جریان دوم سینمای مستند در سال ۱۳۴۳ با
سرمایهگذاری دیگران در فرهنگ و هنر شکل گرفت، اما تقوایی نزدیک به جریان اول است
یعنی هم با ادبیات پیوند دارد و هم با مسایل آن روزهای ایران آشنا است.

کارگردان مستند «پناهنده» اظهار کرد: تقوایی کار خود را با نویسندگی آغاز کرد و در نویسندگی خود مدرن بود.
از سوی دیگر در کتاب و فیلم های خود به زندگی خود در جنوب ایران توجه داشت.

حمید باباوند در جشنواره جهانی فجر

در ادامه حمید باباوند از روزنامه نگاران و منتقدان سینما اظهار کرد: دهه چهل دهه تولد غولها در فضای فرهنگی ما است.
بسیاری از جریانهای بزرگ فرهنگی ما از دهه چهل آغاز میشود از همین رو من دوست داشتم عنوان برنامه امروز
را «جنوب از شمال غربی» میگذاشتیم چراکه ۲ فیلمساز از ۲ بخش و ۲ گوشه کشور، نگاه خود را درباره موضوعات
مذهبی به ما میگویند؛ ۲ جریان مذهبی اصیل که همچنان در فضای فرهنگی ما جای خود را دارد
در واقع بخش جنوبی کشور که همچنان باورهای مذهبی خود را دارد و بخش شمال شرقی کشور که محل فرود و نزول بسیاری از باورهای مذهبی است.

وی افزود: در اواخر دهه چهل که این ۲ فیلم ساخته شدند جریانات مذهبی در کشور رنگ و بوی جدی گرفته
و جریان جبهه ملی به اوج خود رسیده بود. ما در آن ایام با ۲ جوان به نامهای تقوایی و کیمیاوی روبه رو بودیم
. هر ۲ فیلمهای اول خود را برای ما میساختند. از همین رو نگاهی که این ۲ به فضای مذهبی داشتند،
یک نگاه عمومی بود. باید بگویم ما در هر ۲ فیلم هیچ شخصیت برجستهای به عنوان ستاره نداریم
و در هر ۲ یک جریان عمومی بررسی میشود. در فیلم تقوایی با عنوان «اربعین» اتفاق جالب این است
که یک روز، مبنای روایت مستند او از زندگی مردم می شود اما این یک روز خیلی سریع به تمام روزهای سال تقسیم میشود.
حتی در تصویر ابتدایی فیلم، ما نواختن یک موسیقی سنتی جنوبی را میشنویم و این موسیقی
در تمام مدت فیلم ادامه پیدا می کند و به ضرب آهنگ زندگی روزمره مردم تبدیل می شود.

ایسنا

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس