قالی شیخ صفی | آشنایی با قالی شیخ صفی
رنگ زمینه قالی شیخ صفی به رنگ سرمه ای می باشد و پر از گل است.این فرش زیبا از ابریشم بافته ,
شده است و در یکی از مساجد اردبیل پیدا شده است.
قالی شیخ صفی با عنوان قالی اردبیل شناخته می شود و در موزه ای در لندن نگهداری می شود.
بد نیست بدانید طول این فرش ۱۱ متر می باشد.
قالی شیخ صفی
قالی شیخ صفی یا اردبیل یکی از فرش های قدیمی و آنتیک ایران است که در شهر لندن و در موزه ویکتوریا ,
و آلبرت نگهداری میشود.
این فرش دستباف دارای ابعاد ۱۱۵۲*۵۳۴ و با گره فارسی در قرن ۱۶ در زمان شاه طهماسب بافته شده است.
تار و پود این فرش از ابریشم با کیفیت و پرزهای آن پشم میباشد.
مکان بافت دقیق این فرش مشخص نیست، عده ای بر این باورند با توجه به نوع گره این فرش در کاشان بافته شده است,
همچنین بافندگان فرش های کاشان توانایی و تبحر ویژه ای در بافت فرش های ابریشم داشتند.
این فرش قدیمی در یکی از مساجد اردبیل که اجساد شاه اسماعیل و صفی الدین در آن دفن شده بودند ,
کشف شد، از این رو به نام قالی اردبیل شناخته شد.
کمپانی زیگلر اولین شرکت صادرات خارجی فرش ایرانی بود که قالی با ارزش و نفیس شیخ صیفی از تبریز ,
خریداری کرد و به خارج از ایران برد.
یکی از ویژگی های این فرش که از دیگر فرش ها متمایز کرده نوشتن متنی از شعر سعدی به روی قالی است ,
که در عکس ها قابل مشاهده است، همچنین فرش اردبیل دارای ۱۶ کلاکه و ۲ قندیل میباشد,
که حس گنبد را تداعی میکند.
رنگ زمینه قالی شیخ صفی
رنگ سورمه ای به عنوان زمینه فرش انتخاب شده است و پر از گل های زیباست که زینت خاصی به فرش داده است.
دو نمونه دیگر از قالی اردبیل وجود دارد، یکی از آنها در موزه لس آنجلس ایالت کالیفرنیا قرار دارد,
و دیگری در کارگاه عمواوغلی واقع در شهر مشهد موجود است.
جالب است بدانید داستان قالی شیخ صفی اردبیل موزه ویکتوریا و آلبرت بریتانیا
ر گذر زمانه چیزی از ارزش و مقدار این شاهکارهای ابریشمی کم نشد و دوجهانگرد انگلیسی هم که ,
در سال ۱۸۴۳ از مقبره شیخ صفیالدین دیدن کرده بودند، در خاطراتشان با شگفتی,
و خیرگی از زیبایی جادویی این دو فرش مینویسند.
حدودا از همین سالهاست که سفر طولانی و قصه پر فراز و نشیب این دو قالی استثنایی آغاز میشود.
در حدود سی سال پس از این خاطره و مدرک مکتوب، زلزله شدیدی بخشی از طاق را روی قالیها ریخته و به آنها,
آسیب میزند.
متولیان حرم در جستجوی راهی برای فراهم کردن هزینههای بازسازی، بهدامان شرکت انگلیسی “زیگلر و شرکا” ,
میافتند که در آن زمان دستی در کار تجارت قالی داشت و مرکز آن در منچستر بود.
زیگلر قالی ها را به ۸۰ تومان خرید و در اندک زمانی از ایران خارج کرد و در این سو متولیان مقبره هم یا اقدام برای ,
بازسازی و پوشاندن طاق قندیلخانه، نقش قدیمی آن را هم از بین بردند.
“زیگلر و شرکا” قالی ها را به سرعت به انگلستان منتقل کرد و آن رابهدست مرمتگران صبوری سپرد که در روندی,
آرام و مطمئن، هردوی فرشها را بازسازی و بازیابی کردند. صد البته در این میانه مشکلی بروز کرد:
مشکلی که در مرمت قالی به وجود آمد
از کارگاه مرمت دو قالی بیرون آمد که دیگر جفت و همسان نبودند. از حاشیه یکی برای مرمت دیگری استفاده,
شده بود و نتیجه این فرآیند، تولد دوباره یک فرش کامل و یک قالی بدون حاشیه بود.
والبته که این قالی ها با همین شرایط هم خواهان فراوان داشتند و چندین دست چرخیدند تا اینکه شرکت,
“وینسنت رابینسون و شرکا” در سال ۱۸۹۲ فرش بزرگتر را به حراج گذاشت. ویلیام موریس ,
کارشناس و نویسنده معروف (که در ایران هم آثار ادبیاش شناخته شده است) ,
در این زمان قالی را دید و آن را “شگفت آور و بینظیر” توصیف کرد و مسئولان موزه ویکتوریا و آلبرت را به خریدش واداشت.
منابع مالی جمعآوری شد و موزه ویکتوریا و آلبرت پس از کشاکش فراوان بالاخره در سال ۱۸۹۳ قالی بزرگتر را,
به ارزش ۲۰۰۰ پوند استرلینگ خرید و آن را به دیوارهای گالریهای خود آویخت.
نقشهای حیرتانگیز و بیمانند این قالی از همان زمان الهام بخش بسیاری از هنرمندان اروپایی بوده ,
و رد پای کپیهای این قالی تا اتاق کار هیتلر هم رسیده بود.
اما سرنوشت قالی کوچک تا سالها نامعلوم باقی ماند تا اینکه در سال ۱۹۵۳ بالاخره این قالی دوم هم سر,
از دهلیزهای یک خانواده مجموعهدار ناشناس درآورد که آن را به موزه لوس آنجلس کانتی اهدا کردند.
موزه ویکتوریا و آلبرت در سالهای انتهایی قرن گذشته قالی شیخ صفی را از دیوار پایین آورد و در سال ۲۰۰۶ ,
یک حفاظ و قاب ویژه برای آن ساخته شد تا ضمن حفظ از آسیبهای احتمالی،
امکان بازبینی مفید و صحیح آن وجود داشته باشد.
ناوک , اتحادیه فرش دستباف