سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

در مورد قلمه زدن گل شمعدانی

اشتراک:
روش قلمه زدن شمعدانی خانه داری
گل شمعدانی از دسته گیاهانی است که هم در باغچه و فضای باز و هم در گلدان و محیط آپارتمان به خوبی رشد می‌کندبرای کاشت و تکثیر گیاه شمعدانی بهترین فصل، بهار است. با ما همراه باشید .

گل شمعدانی گل نام آشنای ما ایرانی‌ها است که به دلیل تکثیر آسان و نگهداری راحت همچنین داشتن گل‌های زیبا در اکثر خانه‌ها پرورش داده می‌شود. روش قلمه زدن شمعدانی را در این مقاله آموزش داده ایم با ما در پرشین وی همراه باشید .

روش قلمه زدن شمعدانی

این گیاه از خانوادۀ Geraniaceae است .روش نگهداریش خیلی ساده است چون در هر خاکی خوب رشد می کنه ولی بهتره که خاکش ( البته درگلدون ) مخلوطی باشه از خاک باغچه ( لوم ) سه قسمت ، یک قسمت کود دامی پوسیده یا توربو یک قسمت ماسه .اگه خاک برگ پوسیده داشتین روی سطح خاک گلدون بریزین .این گیاه به آسونی از طریق قلمه زدن در بهار تکثیر می شه .قلمه ها در هر بستری حتی توی آب ریشه دار می شن .این گیاه به حرارت ملایم و نور و آبیاری زیاد نیاز داره .

قلمه شمعدانی را می توان در خاک به راحتی پرورش داد. طرز و طریقه تکثیر گل شمعدانی از طریق برگ و کاشت آن در گلدان نیز به شرح زیر می باشد.با استفاده از یک قیچی ضد عفونی شده و یا یک تیغ تیز قلمه ای به طور ۸ تا ۱۲ سانتی متر از ساقه گیاه جدا کنید.تمامی برگ های قلمه را بجز یک یا دو برگ که در سر آن وجود دارد جدا کنید. ۵ سانتی متر از انتهای قلمه حتما باید بدون برگ باشد.

قلمه زدن گل شمعدانی گل شمعدانی

تکثیر شمعدانی

یک سوم قلمه ها را در خاک فرو کنید و خاک را مرطوب کنید.پس از آن لازم است تا ریشه دادن قلمه گلدان را در محیطی نیمه تاریک نگه دارید.در تمام طول این مدت نباید بگذارید خاک خشک شود. برای بهبود این مساله می توانید روی قلمه ها را پلاستیکی شفاف بیندازید و روی آن را چند سوراخ ایجاد کنید.۳ تا ۸ هفته طول می کشد تا گیاه ریشه دهد. زمانی که آن را به گلدان جدید منتقل کردید می توانید سر آن را بزنید تا گیاه بهتر رشد کند.

گرچه برای رشد قلمه بهترین روش کاشت آن در خاک است، اما از نگهداری قلمه در آب نیز می توان به راحتی برای تکثیر شمعدانی استفاده کرد. مراحل آن نیز عبارت است از:پس از جدا کردن قلمه ها به طول ۸ تا ۱۲ سانتی متر و با قیچی یا چاقوی تمیز باید آن را در لیوان آب قرار دهید. قبل از آن باید برگ های اضافی گل را بچینید.دقت کنید که هم لیوان و هم آب استریلیزه باشد تا گیاه خراب نشود.در این روش نیز می توانید انتهای قلمه را در هورمون های ریشه زایی فرو کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

روش کاشت و تکثیر گل شمعدانیخاک مخصوص قلمه شمعدانی

نحوه قلمه زدن

انتهای قلمه ها نباید به انتهای ظرف برخورد کند چرا که مانع رشد قلمه و باعث خراب شدن آن می شود. بنابراین لازم است با استفاده از یک گیره آن را در لیوان ثابت نگه دارید به طوری که با انتهای ظرف فاصله داشته باشد.قلمه ۳ تا ۸ هفته زمان می خواهد تا ریشه دهد.لیوان آب را باید به دور از نور مستقیم خورشید و در دمایی حدود ۱۸ درجه سانتی گراد نگه دارید.
پس از ریشه دادن قلمه و رشد آن ها به اندازه ۳ تا ۴ سانتی متر می توانید گلدان مناسب و خاک خوبی را تهیه کنید و قلمه را به آنجا منتقل کنید.

ظروف یا گلدان های مناسبی برای کاشت بذر در نظر بگیرید و آن را از کوکوپیت و پیت ماس پر کنید.سوراخ هایی به عمق نیم تا یک سانتی متر و قطری دو برابر بذرها ایجاد کنید و هر بذر را در یکی از این سوراخ ها بکارید و روی آن خاک بریزید.پس از آن خاک را با آب پاش مرطوب کنید. برای نگه داشتن رطوبت گلدان بهتر است با یک پلاستیک شفاف روی گلدان را بپوشانید.بهترین شرایط نگهداری از بذرها، دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و به دور از نور مستقیم خورشید و خاک همیشه مرطوب و نه غرقابی است.۳ تا ۷ روز طور می کشد تا بذرها جوانه بزنند. در این مدت مراقب باشید خاک گلدان زیر پلاستیک کپک نزند و هر از گاهی پلاستیک را بردارید تا خاک نفس بکشد.

آل کود  –  ستاره

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس