پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

صف بوتاکس و ژل برای زیبا شدن قبل از نوروز! ( مصاحبه با کسانی که بوتاکس های غیراستاندارد انجام داده اند !! )

اشتراک:
صف بوتاکس و ژل برای زیبا شدن قبل از نوروز! ( مصاحبه با کسانی که بوتاکس های غیراستاندارد انجام داده اند !! ) مهارت های زندگی
ماجرا نه داستان تخیلی است و نه بازارگرمی؛ نزدیک عید که می‌شود زنان و مردان برای داشتن چهره‌ای متفاوت در عید سراغ انواع و اقسام راه‌های زیبایی می‌روند. راه‌هایی که همه آنها به داشتن چهره‌ زیبا و تنی سالم ختم نمی‌شود. بوتاکس چینی بسیاری از این شیفتگان زیبایی و تفاوت را راهی بیمارستان می‌کند و […]

ماجرا نه داستان تخیلی است و نه بازارگرمی؛ نزدیک عید که می‌شود زنان و مردان برای داشتن چهره‌ای متفاوت در عید سراغ انواع و اقسام راه‌های زیبایی می‌روند. راه‌هایی که همه آنها به داشتن چهره‌ زیبا و تنی سالم ختم نمی‌شود.

بوتاکس چینی بسیاری از این شیفتگان زیبایی و تفاوت را راهی بیمارستان می‌کند و پشیمان می‌شوند.چندی پیش سیدابوالحسن امامی رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، نسبت به عوارض تزریق بوتاکس‌های غیراستاندارد هشدار داد.
بوتاکس نام سمی به نام بوتولونیوم است که از یک باکتری ترشح می‌شود. این باکتری در برخی قوطی‌های کنسرو ایجاد می‌شود و افراد را به‌علت از کار افتادن عضلات قفسه سینه به کام مرگ می‌کشد. پس از انجام تحقیقات و مطالعات مقدار این سم به قدری کاهش یافت که دیگر برای انسان خطرآفرین نباشد.

نوع A این سم برای بوتاکس استفاده می‌شود. اصلی‌ترین کاربری آن حذف چروک‌های ناحیه بالای صورت، خط اخم و پیشانی و خطوط کنار چشم است. از این ماده عموما برای از بین بردن خطوط کنار لب و زیر چشم استفاده نمی‌شود. به‌گفته دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست و مو از این ماده همچنین برای کنترل تعریق کف دست و پا و زیر بغل استفاده می‌شود. متخصصین مغز و اعصاب و گوارش به شکل بسیار محدود از این ماده برای برطرف کردن تیک‌های عضلاتی و اسپاسم‌های مری استفاده می‌کنند.

مشتری که زیاد باشد مارک‌های تقلبی در بازار نیز زیاد می‌شود. هم‌اکنون ۲نوع انگلیسی و کره‌جنوبی آن مجوز وزارت بهداشت و تأییدیه انجمن جراحان پلاستیک و انجمن متخصصان پوست و مو را دارد. به‌گفته دکتر امامی، کشورهای مختلفی از هندوستان و ترکیه گرفته تا فرانسه و آمریکا اقدام به تولید ماده بوتاکس می‌کنند، اما متأسفانه بوتاکس‌های چینی استاندارد نیستند و بعید می‌دانم وزارت بهداشت مجوز صادرکرده باشد که بوتاکس‌های چینی از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد.

بوتاکس چینی بیش از ۱۰نوع مختلف دارد.

دکتر امیر سلیمانی درباره عوارض بوتاکس‌های چینی گفت: اصلی‌ترین مشکل این بوتاکس‌ها خالص نبودن آنهاست. مقداری از نوع A و B سم بوتاکس در آن وجود دارد. این دارو در شرایط غیراستریل درست می‌شود و استاندارد‌های بسته‌بندی را نیز ندارد. میزان دوز دارو از یک شیشه به شیشه دیگر متفاوت است و از آنجایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است نه‌تنها دارای برچسب شبنم نیست در شرایط استاندارد نیز نگهداری نشده است.

این دارو بسته به نوع آن باید در دمای صفر تا منفی ۱۰درجه نگهداری شود که برای داروی قاچاق این شرایط نگهداری امکان‌پذیر نیست.اگر دارو در شرایط استاندارد نگهداری نشود اثر دارویی خود را از دست می‌دهد و به‌گفته دکتر سلیمانی ای کاش فقط اثر دارویی را از دست بدهد و اثرات دیگر نداشته باشد چرا که سم بوتاکس غیراستاندارد می‌تواند عوارض جانبی بسیاری داشته باشد. به‌طور معمول سم بوتاکس عوارضی مانند غیرقرینگی صورت، درد و قرمزی محل تزریق را به همراه دارد که پس از یک هفته قابل اصلاح و درمان است اما بوتاکس‌های غیراستاندارد چینی، عوارضی مانند کهیر، شوک، افزایش حساسیت و واکنش‌های آلرژیک، زخم، بدشکلی پوست را در فرد ایجاد می‌کند.

دکتر سلیمانی در توضیح این عوارض گفت: برایتان ماجرای ۳بیمار را که برای شکایت به بیمارستان رازی مراجعه کرده بودند بیان می‌کنم. اولی زن جوانی بود که پیش از ازدواج عمل تزریق را نزد یک ماما انجام داده بود. از آنجایی که این ماما تکنیک تزریق را درست انجام نداده بود و از بوتاکس چینی استفاده کرده بود این زن جوان دچار عارضه افتادگی‌پلک یا پتوز شد و متأسفانه تا زمانی که سم بوتاکس در بدن بیمار بماند، این عارضه نیز باقی خواهد ماند.

مورد دوم زن ۵۰ساله‌ای بود که یک پزشک غیرمتخصص خط لبخند کنار لب او را بوتاکس چینی تزریق کرده بود درصورتی که عموما برای این قسمت از صورت چنین کاری نمی‌کنند و متأسفانه افتادگی‌لب او حتی مانع از نوشیدن مایعات شده بود. متأسفانه او نیز یک‌سال تا ۶‌ماه مجبور به استفاده از نی برای نوشیدن شد.

 مورد سوم نیز مردی ۳۸ساله بود که بعد از تزریق بوتاکس چینی دچار واکنش آنژیوادم شده بود. این واکنش نوعی کهیر شدید ناحیه صورت و مخاط دهان است. تزریق این بیمار توسط متخصص پاتولوژیست انجام شده بود.
۵۰درصد از عوارض تزریق بوتاکس غیراستاندارد ناشی از روش‌های اشتباه تزریق در ناحیه نامناسب صورت می‌گیرد.

دکتر امامی رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی به مردم توصیه کرده به مراکز علمی و معتبر مراجعه کرده و از تزریق بوتاکس و سایر اعمال زیبایی در مؤسسات زیبایی، آرایشگاه‌ها و مطب‌های غیرحرفه‌ای اجتناب کنند.

تابناک

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
مهارت های زندگی
بیشتر >
آرون گروپس