مدل مانتو های مریلا زارعی با طراحی نقوش ایرانی
قطعا طرح ها و مدل های نقوش ایرانی اصالت خاصی به لباس ها می دهند که زیبایی
لباس و جامه زنانه را چند برابر خواهد کرد در ادامه مطلب از پرشین وی مدل مانتو های مریلا زارعی با
طراحی نقوش ایرانی را به اشتراک
خواهیم گذاشت.
مدل مانتو های مریلا زارعی
مریلا زارعی به خاطر لباسی از طرح گلهای لاله عباسی در قالی با رنگ لاجوردی که در یکی از رویدادهای
سینمایی بینالمللی بر تن داشت، مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی او را به خاطر استفاده
از طرحهای سنتی ایرانی که در لباسش به کار برده شده ستایش کردند.«آنا ثانی»، طراح لباس مریلا زارعی در جوایز فیلم “آسیا پاسیفیک” است و در طراحی کت این لباس تلفیقی
از چاپ، گلدوزی و تکهدوزی را بر روی اشکال هندسی پیاده کرده است.
او از سال ۱۳۷۴ طراح لباس و صحنه در سینماست و همچنین لباسی را که باران کوثری در جشنواره فیلم
برلین بر تن کرده بود، طراحی کرده است.
وی درباره طراحی این لباس که تلفیقی از معماری ایرانی و مدرن است به خبرنگار ایسنا گفت: مدتها بود
فکر و پیگیری میکردم تا هنرمندانی که به هر عنوان از ایران خارج میشوند چه پوشیدهاند و یا چرا لباسی
را که پوشیدهاند انتخاب کردهاند؟ چون به عنوان طراح لباس دوست دارم آنها چه بپوشند.
در کل به این جمعبندی رسیدم، شاید انتخاب لباس محلی خام که شبیه به یک خطهی ایران است چندان جالب
نباشد، البته نه به این معنا که من برای این دسته لباسها ارزشی قائل نیستم؛ بلکه فکر میکنم مقطعی رسیده
که باید نگاهمان به طراحی لباس کمی متفاوتتر و فراتر از همان نمونههای بومی باشد.
او ادامه داد: تمایل داشتم این لباس در جوایز “آسیا پاسیفیک” حتما شاخصه ایرانی داشته باشد، اما نه به
معنی یک لباس محلی، بنابراین تصمیم به استفاده از اِلمانهای معماری گرفتم.
مدل مانتو های مریلا زارعی
ثانی افزود: بسیاری از بِرندهای دنیا به شکلهای متفاوت از طرح معماری ایران بهره بردهاند، زیرا کشور ما از
نظر هنر غنی است و میتواند یکی از گزینههای طراحی از هرجای دنیا باشد؛ بنابراین در کلکسیونهای دنیا هم میبینیم
که برداشتهایی از این نوع معماری شده است، اما اینبار تصمیم گرفتم با توجه به اینکه ایران کشور خودم است
و شناخت بیشتری از رنگها، معماری و نوستالژی آن دارم، آن را از منظر خودم به تصویر بکشم.
این طراح همچنین درباره رنگ لباس اضافه کرد: ترجیح دادم با توجه به شباهتهای رنگی لباسی که خانم زارعی
در جشنواره فیلم فجر پوشیده بود، باز هم به سراغ خانواده رنگهای آبی بروم و به روی لاجوردی تاکید کردم.
او با بیان اینکه همه پروسه تولید پارچه را خودش انجام داده است، درباره چاپ پارچه آن اظهار کرد:
چاپ پارچه لباس را در مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ روزه انجام دادم.
ما در کشورمان و در پروسه چاپ پارچه بسیار فقیر هستیم و این مسئله اجازه نمیدهد کار در این زمینه
را از آنِ خود کنیم.
درست است که این کار را انجام میدهیم و همیشه باید تابع تولید و مد کشورهای دیگری مانند ترکیه و
چین باشیم تا پارچه را به ما بدهند و آن را تبدیل به لباس کنیم، اما این کار تحمیلی و
جذاب نیست.
متاسفانه سالهاست که نساجی کشور ما به فراموشی سپرده شده است.
طراح مدل مانتو های مریلا زارعی
ثانی بیان کرد: در این لباس از یکسری تولیدات محدود برای جنس پارچه در ایران استفاده کردم که تنخور
درستی داشته باشد، گرچه با مشکلاتی هم برخورد کردم تا نهایت به نتیجه مطلوب رسیدم.
با توجه به جنس پارچه که ایرانی است به این فکر میکردم که چطور میتوانم در این معماری خالص ساختارشکنی
کنم.
بنابراین به نظرم آمد که گل لاله عباسی و قالیهای ایرانی متعلق به مقطع تاریخی خاص و بعد از اسلام
هستند و با هم همخوانی دارند و میتوانم آنها را تلفیق کنم.
از طرفی نقش زمینه لباس هندسی بود و من نیاز به یک نرمش زنانهتر داشتم.
وی افزود: اتفاق جالب دیگر این بود که توانستم رقصی از نقشها و رنگها و صلابت و پایداری از
خطوط هندسی را انجام دهم و هنگامی که شروع به پیاده کردن گلهای لاله عباسی روی پارچه کردم به نظرم
رسید کار صحیحی را انجام دادم و این ساختار شکنی و تلفیق نقش قالی و معماری را دوست داشتم.
او بیان کرد: علاقهمند بودم در بحث اقتباس صرفا از یک فرم خاص در معماری بهره نگیرم و در
بین نقوش هندسی با اقتدار به دنبال نرمش زنانهای میگشتم که آن را در طرح لاله عباسی فرش جستم و
این گونه طرح قالی و معماری به هم گره خورد.
درباره طیف رنگی هم دقت کردم تا کار با هم ادغام شود و در عین حضور، نرمش و قرابت رنگی
کنار هم داشته باشند؛ بنابراین گل قالی هم به خانواده لاجوردیها پیوست.
طراح مدل مانتو های مریلا زارعی بازیگر
ثانی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که در شاخص لباس زیبا است نیاز به جزئیات بیشتری مانند کیف و
کفش و جواهرات بود؛ بنابراین کیف و کفش هم با توجه به رنگبندی پارچه و از همان جنس انتخاب شد.
این طراح لباس ابراز امیدواری کرد، هر عزیزی که به عنوان نماینده از ایران به کشور دیگری میرود زیبا
پوش باشد.
او درباره استفاده از هنر و سنت ایرانی در لباس گفت: تعصبی در این زمینه ندارم، از آنجایی که
هنوز در آمد و شدها به روی نشانههای ایرانی تاکید گذاری نشده، احساس میکنم جای کار وجود دارد و احتمال
اینکه در آینده و طراحی لباسهای پیشرو از هنر ایران استفاده کنم بسیار است؛ زیرا معتقدم در این زمینه کار
بسیاری انجام ندادهایم و احساس میکنم میتوانیم با توجه به منابعی که داریم مانور بدهیم.
در نهایت چیزی که برایم اهمیت دارد، طراحی یک لباس درست است؛ حال منشا حسی آن میتواند از هر
مفهومی الهام گرفته باشد.
بیشتر بدانید از نگاهی به نقوش سنتی ایرانی در لباس زنان با توجه به فرهنگ آنان
امروزه لباس علاوه بر پوششی برای بدن، به عنوان نمادی از فرهنگ و هویت ملی
در هر جامعه محسوب می شود . به عبارت دیگر لباس یکی از مهمترین نمادها و مولفه های
فرهنگی در یک کشور است. یکی از مهم ترین مولفه های مرتبط با هویت، پوشاک افراد
جامعه است که بی شک با دیگر عناصر، ارتباطی تنگاتنگ دارد، از آنها اثر می پذیرد
و بر آنها اثر می گذارد.
همچنین هنر در یک ارتباط دو سویه با فرهنگ، از آن تاثیر می پذیرد و بر آن اثر می گذارد .
نقش آفرینی و هنرنمایی در تزیین پارچه و لباس با استفاده از ویژگی های منحصر به
فرد هنرهای سنتی سابقه ای کهن در ایران دارد. امروزه بیشترین محل استفاده
از هنرهای تزیینی زیر مجموعه ی نساجی سنتی،تزیین پوشاک می باشد.
در این پژوهش با فرض بر اینکه بین فرهنگ و نقوش سنتی استفاده شده در پوشاک
زنان از لحاظ معنا و مفهوم رابطه ایی وجود دارد به مطالعه در خصوص معنا و مفهوم
نقوش سنتی در لباس بانوان ایرانی پرداختیم، هدف از این مقاله نگاهی به نقوش
سنتی ایرانی در لباس زنان عصر حاضر بود که اهداف جزیی دیگری از جمله:،
نوع و نحوه به کارگیری هنرها و نقوش سنتی و رموز موفقیت هنرهای سنتی ،
بررسی نقوش سنتی ایرانی در طراحی مد و لباس بود که مورد بررسی قرار گرفته است
روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و از نوع کیفی بوده که
نگرش حاکم براین تحقیق به صورت کتابخانه ای و تحلیلی می باشد.
و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هر نقوشی که در لباس استفاده می شود دارای بار معنایی و هویت می باشد.
ایسنا / سیویلیکا