پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

چه علائمی نشان دهنده بارداری در دوران شیردهی

اشتراک:
علائم بارداری در دوران شیردهی کودک و نوزاد
از علائم بارداری در دوران شیردهی؛ خستگی مفرط، زخم سینه مادر، استفراغ و تهوع می‌باشد، ولی همه این علائم به طور قطع نیست. در دوران شیردهی ممکن است علائم بارداری به صورت ناقص ظهور یابد. در این مقاله علائم بارداری و روش‌های شناسایی این علائم در دوران بارداری بیان شده است.

آشنایی با علائم بارداری در دوران شیردهی

علائم بارداری در دوران شیردهی , یکی از سوالات اغلب خانم‌ها این است که آیا بعد از زایمان و در زمان شیردهی، امکان بارداری وجود دارد و یا آیا شیردهی پی در پی مانع از بارداری می‌شود؟ در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید و حدس می‌زنید که باردار شده‌اید باید از علائم بارداری در دوران شیردهی اطلاع داشته باشید.

شناسایی و علائم بارداری در دوران شیردهی

در صورتی که کودک شیرخوار دارید و به نوزاد خود شیر می‌دهید، هنگامی که باردار می‌شوید ممکن است همه‌ی نشانه‌هایی که یک خانم عادی دارد را، شما هم داشته باشید. ولی واضح‌ترین نشانه‌ی بارداری یک خانم پریود نشدن او است، اما در دوران شیردهی ممکن است که شما هنوز به سیکل قاعدگی خود برنگشته باشید؛ چراکه سیستم تولید مثل بعد از گذشت بارداری، نیاز به زمان برای بازگشت دوباره دارد. در صورتی که اولین تخمک گذاری در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است هیچ نشانه‌ای از خون ریزی مشاهده نشود. پس در این زمان ممکن است شما باردار شوید. پس در مورد تغییرات سیکل قاعدگی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تاثیرات بارداری بر روی شیر مادر چیست؟

هنگامی که مادران در دوران شیردهی خود باردار می‌شوند، تغییراتی در بدن نوزاد خود مشاهده می‌کنند. یکی از این نشانه‌ها این است که ممکن است نوزاد شما دیگر تمایلی به شیر خوردن نداشته باشد که این به دلیل تغییراتی است که در طعم و مزه شیر ایجاد می‌شود. گاهی ضخامت نوک سینه نیز تغییر می‌کند. مزه‌ی شیر گاهی شور و گاهی شیرین است که به همین دلیل نوزاد از خوردن شیر منصرف می‌شود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که نوزاد شما، در برخی موارد دیگر هم از خوردن شیر امتناع می‌کند. پس در صورتی که نوزاد شما شیر نخورد، با خود فکر نکنید که آیا من باردار هستم، زیرا این دلیل قاطعی برای تشخیص بارداری نمی‌باشد.

علائم بارداری در دوران شیردهیعلائم بارداری در دوران شیردهی چیست

از علائم بارداری در دوران شیردهی، زخم سینه می‌باشد. در صورتی که نوزاد خود را شیر نمی‌دهید هم این زخم ممکن است نمایان شود. در صورتی که نوزاد خود را از سینه‌ی خود تغذیه می‌کنید، شدت این زخم‌ها بسیار شدیدتر است. این زخم‌ها ادامه پیدا می‌کند و باعث ایجاد درد در نواحی سینه می‌شود. این درد این قدر زیاد است که حتی نوزاد خود را از شیر می‌گیرد. اما گاهی وقت‌ها مادران این درد را تحمل می‌کنند و با وجود زخم و درد فراوان، باز هم به نوزاد خود شیر می‌دهند.

یکی از علائم بارداری در دوران شیردهی، خستگی مفرط می‌باشد. خستگی یکی از علائم زمانی است که شما برای بار اول بارداری را تجربه می‌کنید. اما این خستگی در مادرانی که نوزاد خود را شیر می‌دهند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد؛ چراکه بدن باید مواد مغذی را برای نوزاد و مادر تامین کند و نیازهای آن‌ها را بر طرف نماید.

آیا شیردهی در دوران بارداری صحیح است؟

یکی دیگر از علائم احتمال بارداری در دوران شیردهی، تهوع و استفراغ است. تهوع و استفراغ در سه ماه اول بارداری بسیار مشاهده می‌شود و در سه ماه بعدی برطرف خواهد شد. مزه‌ی برخی از غذاها و نیز بوها نظیر بوی عطر، باعث ایجاد تهوع و استفراغ در فرد باردار می‌شود. در اکثر خانم‌ها، گزارش شدیدی نسبت به عدم تحمل ماهی، گزارش شده است. اگر پریود نمی‌شوید و صبح که از خواب بلند می‌شوید بی قرار و ناراحت هستید، به احتمال زیاد باردار شده‌اید. به منظور کاهش تهوع و استفراغ، بوی مرکبات بسیار کمک کننده است. هنگامی که تهوع و استفراغ داشته باشید، از دریافت مواد مغذی کافی برای بدن نیز، محروم می‌شوید. بهتر است که در این دوره غذاهایی که دارای پروتئین هستند را جایگزین غذاهای کربوهیدراتی کنید.

در صورتی که در دوران شیردهی، باردار شدید، چه باید کنید؟

در صورتی که شما دارای علائم بارداری در دوران شیردهی بودید و متوجه باردار شدن خود شدید،
ممکن است فکری با خود کنید که بهتر است سریعاً نوزاد خود را از شیر بگیرید.
اما این یک تصور غلط است؛ زیرا هنگامی که به نوزاد شیر می دهید،
شما بسیاری از عوارض‌های بارداری را تجربه نخواهید کرد.
بهتر است که در این مورد با پزشک خود مشورت کنید و با او تصمیم بگیرید که چه اقداماتی باید انجام گیرد.

البته این نکته را در نظر بگیرید که مادرانی، که تا به حال سابقه تولد نوزاد نارس یا سقط جنین داشته‌اند،
باید شیردهی به نوزاد خود را متوقف کنند زیرا شیر دادن به نوزاد افزایش انقباضات رحم را در پی دارد.

نشانه های بارداری در دوران شیردهی

آیا در دوران شیردهی می‌توان مانع از بارداری شد؟

جواب این سوال هم مثبت است و هم منفی.
شیردهی نوزاد در جلوگیری از بازداری تا شش ماه اول بعد از تولد موثر خواهد بود
اما نمی‌توان این قضیه را صد درصد تضمین نمود.
ارتباط مستقیمی بین شیردهی و نازایی در شش ماهه اول بعد از حاملگی وجود دارد.

شیردهی مادر به نوزاد چگونه می‌تواند از بارداری جلوگیری کند؟

شیردهی نوزاد در شش ماه اول تولد، برای جلوگیری از بارداری بسیار موثر است
اما این نکته را در نظر داشته باشید که شیردهی باید مناسب باشد.
معنی این جمله این است که، نوزاد به غیر از شیر مادر هیچ یک از مواد غذایی را دریافت نکند.
هنگامی که مادر، نوزاد خود را به صورت مرتب شیر می‌دهد،
بدن مادر هورمون مورد نیاز برای آزاد سازی تخمک را ایجاد نمی‌کند و این از حاملگی مجدد مادر جلوگیر می‌کند.

نی نی بان

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس