پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

سرطان از طریق رژیم غذایی چگونه ممکن است؟

اشتراک:
سرطان پزشکی
یکی از دلایل زیاد شدن سرطان در بین مردم خوردن غذاهای فست فود و نوشابه ها و روغن ها است

امروزه سرطان به یک بیماری شایع در بین مردم تبدیل شده است و دیگر مانند گذشته به آن نگاه نمی شود و اطلاعات مردم درباره این بیماری بیشتر شده و ترس آنها ریخته شده است. یکی از عوامل موثر بر ایجا سرطان رژیم نامناسب غذایی است که اکثر مردم رعایت نمی کنند

سرطان

به گفته پزشکان این تغییرات سلولی بر اثر دلایل مختلفی رخ می‌دهد و محققان در حال بررسی و تلاش برای
درک بهتری از تاثیر فعالیت‌های روزمره همچون غذا خوردن در بروزسرطان هستند.

سرطان بیماری کشنده‌ای است که می‌تواند بدون فاکتورهای خطرزای شناخته شده در افراد ظاهر شود اما در برخی موارد سبک
زندگی همچون استعمال سیگار یا مصرف مواد الکلی احتمال ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می‌دهد.
همچنین فاکتورهای خارج از کنترل دیگر از قبیل سن و ژنتیک در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

سرطانرابطه سرطان با تغذیه

طبق بررسی‌های انجام شده رژیم غذایی، فاکتور خطرزای دیگری در بروزسرطان است و مصرف خوراکی‌هایی از جمله نوشابه، چیپس
سیب زمینی، گوشت‌های فرآوری شده، گوجه فرنگی کنسرو شده، الکل، ماهی پرورشی، ذرت بو داده در مایکروویو، گوشت دودی، شیرین‌کننده‌های
مصنوعی، قند تصفیه شده، آرد سفید، روغن نباتی جامد و سیب‌زمینی سرخ کرده می‌تواند در ابتلای فرد به سرطان نقش
داشته باشد.

همچنین بسیاری از این خوراکی‌ها می‌توانند به بروز مشکلات جسمی دیگر از قبیل چاقی، بیماری قلبی
و دیابت منجر شود.

درباره غذا، تغذیه، سرطان و رابطه آنها با یکدیگر بیشتر بدانید

سال‌های طولانی بود که رابطه غذا باسرطان مشخص شده بود، یعنی در بررسی آمار و ارقام معلوم شده بود کسانی که نوع خاصی از مواد غذایی را مصرف می‌کنند یا نمی‌کنند به کدام سرطان بیشتر مبتلا می‌شوند. به عنوان مثال رابطه میان سبزی و میوه و سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ در بسیاری از تحقیقات معلوم شده بود یا رابطه مواد مصنوعی درون مواد غذایی با سرطان‌های خون و مثانه و کلیه حتی نحوه مصرف مواد غذایی نیز رابطه معناداری با بعضی از سرطان‌ها نشان داده بودند؛ مثلا مصرف غذاها و نوشیدنی‌های داغ با تعداد بیشتری از سرطان‌ مری همراه بود.

به طور کلی مصرف مواد غذایی بیشتر از حد نیاز و ذخیره شدن کالری‌های اضافی مصرف نشده منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود، لذا به صورت اختصار چاقی را از عوامل مولد بسیاری از سرطان‌ها مثل پستان و گوارش می‌دانیم.

آنچه اخیرا کشف شده است و چند سالی بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد چگونگی اثرگذاری مواد غذایی روی سلول‌های بدن و ایجادسرطان است. این موضوع که توسط دانشمندان در یک مطالعه بزرگ و طولانی انجام شده، نشان داده که مواد غذایی با تغییراتی که در سطح سلول‌ها انجام می‌دهند، وارد هسته سلول شده و با تخریب DNA، مکانیسم‌ اثر ژن‌های موجود در هسته سلول را تغییر می‌دهند و این ژن‌ها با نسخه‌نویسی‌های غیراستاندارد و غیرطبیعی سبب بروز تغییرات سلولی و در نتیجه تکثیر خارج از کنترل سلول و تولید سرطان می‌شوند.

لذا ماندگاری تاثیرات مواد غذایی طولانی است، یعنی توجه به مواد غذایی و خوراکی منوط به سن خاصی نمی‌شود. بلکه از دوره شیرخوارگی تا پایان عمر باید از مواد غذایی مصرفی مراقبت کنیم. غذایی که در کودکی و یا نوجوانی مصرف می‌شود، در میانسالی و یا سالمندی موجب بروز بیماری می‌شود.

تاثیر مواد غذایی برسرطان

سرطانمشکلات مربوط به سرطان

تاکنون بیش از ۲۷۰ نوع سرطان شناخته شده است که در همه این نوع سرطان‌ها، تغییرات پروتئینی در سطح سلول‌های آنها دیده شده است. بیش از ۲۰۰ هزار نوع پروتئین در هر سلول وجود دارد، این پروتئین‌ها محصول ژن‌هایی هستند که تحت تاثیر مواد غذایی و سایر عوامل خارجی ایجاد شده و عامل بروز سرطان‌ها بوده و می‌توان با هدایت آنها در درمان بیماران سرطانی استفاده مطلوب کرد.

چهره‌نمای سرطان در ایران
در ایران نیز مانند اکثر کشورهای جهان سرطان‌ها از عوامل مهم بیماری‌زایی به حساب می‌آیند. در کل کشور سومین دلیل مرگ ایرانیان سرطان‌ها هستند. سالانه حدود ۸۵ هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می‌کند؛ یعنی حدود ۱٫۲ نفر در هزار نفر مردان و زنان ایرانی در سال ۱۳۹۰ به سرطان مبتلا شد‌ه‌اند.

محمداسماعیل اکبری و سیدحسین داودی در کتاب تغذیه، غذا و سرطان به روند رو به رشد سرطان در کشور پرداخته‌ و گفته‌اند که شاید برای شما هم محسوس باشد که در سال‌های اخیر تعداد بیماران سرطانی بیشتر شده به طوری که در هر فامیل موردی از سرطان را می‌بینید که در سنین مختلف و در هر دو جنس خودنمایی کرده است. اما مسئله اصلی این است که سرطان در ایران رشدی بسیار متفاوت با کشورهای دیگر دارد. در ایران به دلیل افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن مردم و همچنین استفاده از مواد غذایی خطرساز و در معرض بودن سایر عوامل خطرساز مثل استعمال دخانیات، عدم فعالیت فیزیکی، چاقی و اضافه وزن، سرعت رشد پیدایش موارد سرطانی بیشتر از سایر کشورهاست.

مردان ایرانی به ترتیب دچار سرطان‌های معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، خون، ریه،
مری، مغز و غدد لنفاوی و زنان ایرانی دچار سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده،
مری، خون، تیروئید، تخمدان، رحم و مغز می‌شوند.

ایسنا و انجمن حمایت از بیماران سرطانی

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس