خداوند می خواهد اینگونه دعا کنیم
دعا کردن آداب و اصولی دارد که با رعایت آن شرایط استجابت نیز فراهم می شود. دعا کردن و طلب نیاز از سوی بندگان خداوند شرایطی دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.
آداب و شرایط دعا را در پرشین وی ببینید.
آداب و شرایط دعا
دعا کنیم ” پیامبر بزرگ اسلام محمّدصلى الله علیه وآله از جبریل و جبریل ازخدا روایت مىکند که فرمود: “اى بندگان من همگى گمراه هستید مگر آن کسى که راهنماییش کرده باشم .پس از من هدایت بخواهید تا هدایتتان کنم و همگى نیازمندید مگر آن که بى نیازشکرده باشم پس از من بى نیازى بخواهید تا آن را روزى شما کنم و همگى گناهکارید مگر آنکه عافیتش داده باشم پس از من آمرزش بخواهید تا بیامرزمتان.دعا کردن و کسى کهدانست من بر آمرزش توانایم و از من آمرزش طلبید او را آمرزیدم و باکى ندارم؛
و اگر نخستین و آخرین شما، مرده و زنده، خشک و تر شما گرد هم آیند تا دل بندهاى رابه شقاوت کشند از ملک من به اندازه پر پشهاى نیز نکاستهاند و اگر گرد هم آیند تادل بندهاى از بندگان
مرا اهل تقوى کنند در ملک من به اندازه پر پشهاى نیز نیفزودهاند، و اگر گردهم آیند و هر کدام نهایت آرزوى خود را تمنّا و آن را جملگىبرآورد در ملکم هیچ به چشم نمىآید، زیرا همانگونه است که یکىاز شما بر دریابگذرد و در آن سوزنى فرو کند و بر آورد آبى که بر مىگیرد از دریا هیچ نمىکاهد؛ ازآن رو که من بخشنده و شکوهمند و دارا هستم، دِهِش و ابزارم کلامى است پسهرگاه چیزى را ارادهکنم فقط مىگویم: باش! پس خواهد بود.”(بحارالانوار، ج۹۳، ص۲۹۳) این حدیث قدسى دعوتنامهاى الهى به شمار مىآید تا بشر به استقبال نعمت ها و رحمت خداوند برود.حدیث با بیان اینکه انسان از نیاز و ناتوانى سرشته شدهاست آغاز مىشود.
خواستن اجابت ادعیه
(…وَ خُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِیفاً) (سوره نساء، آیه ۲۸) ؛ “و انسان، ناتوان آفریده شده.” ضعف و ناتوانى از طبیعت انسانسرچشمه مىگیرد و انسان نمىتواند کمترین مقدار ممکن از نیازهایش را نیز تأمین کند، همه نعمتى هم که در دستاوست همانا از فضل و عنایت خداست.امّا آیا انسان به این حقیقت، صادقانه و از دل اعتراف مىکند؟ مردم اکثراً این حقیقت را عمیق درک نمىکنندو نمىفهمند کهنعمت وجود، دانش، امنیّت، سلامت و دارایى، همه فضل خداست زیرا انسان پیش از آنکه در این زندگى پدیدار شود چیزى نبوده است که قابل ذکر باشد.«هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکن شَیْئاً مَذْکوراً * إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَمِن نُطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعاًبَصِیراً»(سوره انسان، آیات ۲ – ۱) ؛
“آیا بر انسان روزگارانى نگذشت که چیزى سزاوار ذکر و هیچ نبود، مااو را از نطفه مختلط آفریدیم و او را بینا و شنوا کردیم.” وقتى بنده، سراپا گمراهى، نیاز و گناهباشد راهى جز آن ندارد کهخدا را بخواند و از او هدایت، بىنیازى، آمرزش و سلامت بخواهد.آدمىنمىتواند ادّعا کند که هر آنچه از قبیل مال، فرزند، سلامت، امنیّت و دانش دراختیار اوست، براستى از آن اومىباشد، از آنرو که خداى سبحان این نعمتها را به او تفضّل فرموده و بنابر این هم اوست که اگربخواهد این نعمت ها را از او بازى مىگیرد؛ انسان نباید از آنچه خدا به او داده شاد باشد وبر آنچه از دستش رفته غمگین شود،همچنانکه بر اوست که از رحمت خدا – وقتى صاحب نعمتى نمىشود- مأیوس نگردد،زیرا او مىتواند با آداب و شرایط دعا آن را از خدا بخواهد و خدا قادر است ما را به آنچهنداریم و به
بیش از آنچه تصوّر مىکنیم برساند.
شرایط استجابت دعا
از اینرو باید آنچنان باشیم که امام علىعلیه السلام مىفرماید: “کن لما لا ترجو أرجى منک لما ترجو.” (بحارالانوار، ج۷۱،ص۳۴) باید از برادران مۆمن خود نیز بخواهیم که براى ما خیرو سلامت و امنیّت بخواهند، این بدلیل آن استکه دعا ى مۆمن در حقّ برادرشمستجاب است و بر ماست که هیچ دعا یى را کوچک نشماریم، حال، دعاکننده هرکسى مىخواهد، باشد از امام علىعلیه السلام روایت شده است که:دعاى کسى را کوچک نشمارید، زیرا دعا ى یهودى در حقّ شما مستجابمىشود و دعا ى او در حقّ خودش مستجاب نمىگردد “به آنچه امید به آن ندارى، امیدوارتر
باش تا آنچه امید به آن دارى.” اگر حقیقت امر این باشد پس دست هاى ما باید همیشه به سوىخدا باشد، همچنان که باید به آنچه داریم و در واقع مال ما نیست مغرور نشویم، زیرا هر لحظه ممکناست خدا آن را از ما بگیرد و آنچه نداریم از آن ناامید نباشیم چرا که هر لحظه ممکن است خدا آن را به ما عنایت کند.
باید وقتى چیزى را از دست مىدهیم، بىآنکه ناامید شویم شکیبایى ورزیم و وقتى چیزى را بدست مىآوریم، بى آنکهمغرور و فریفته شویم شکرگزار باشیم.«لِکیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍفَخُورٍ» (سوره حدید، آیه ۲۳) “تا برآنچه از دستتان بدر رفت دلتنگ نشوید و از آنچه به شما رسید شادماننگردید و خداوند متکبّران خودستا را دوستندارد.” بلکه حقیقت امر بسیار عمیق تر از این است، زیرا انسان حتّى صاحباعضاى بدن خود نیز نیست، پس چشم،گوش، دست، پا و همه اعضاى دیگر ازآنِ ما نیست بلکه همانا امانتى است از خداوند که به ما سپردهشده تا در برابر آنهاچگونه صبر مىکنیم و چگونه شکر مىگزاریم.
تبیان – اقتصادنیوز