می خواهید بدانید آسمان هفتم کجاست؟
دنیایی که ما در ان زندگی می کنیم بسیار پهناور تر و بزرگتر از انچه راجع به آن می دانیم می باشد خداوند دنیا را خلق کرد و به ما عقل داد تا بتوانیم تدبر و تفکر کنیم و آن را بشناسیم و در دنیا و آسمان های بی کران سیر کنیم و خداوند و خالق خود را بهتر بشناسیم. آسمان هفتم خدا کجاست و اطلاعاتی که راجع به ان داریم چیست.
آسمان هفتم خدا واقعا کجاست؟
دین پژوهی و ادیان درج نظر بنابر شنیده ها آسمان هفتم جایگاه پیامبران الهی و مقربان خداوند است
و اینکه این آسمان کجاست سوال بسیاری از افراد است.و سوالاتی از قبیل، مانند چرا هفت آسمان؟ آسمان های قبل
از آن کجایند؟ آسمانی که سقف ماست چندمین
آسمان خداوند است؟ هدف خداوند از آفرینش و طبقه بندی آسمان ها
چیست؟ در هر طبقه چه کسانی در چه جایگاهی قرار می گیرند؟ و سوالات بسیاری دیگر.اگر می خواهید در این
زمینه بیشتر بدانید این مقاله را تا آخر مطالعه نموه چرا که اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما می
گذارد.
پس با ما همراه شوید.-
اربعین ۹۵ چه روزی است؟
تاریخ اربعین ۹۵ قرآن در پنج آیه با عبارت سَبْعَ سَمَاوَاتٍ (بقره/ ۲۹؛ فصلت/۱۲؛ ملک/ ۳؛ نوح/۱۵؛ طلاق/۱۲) و
در دو آیه به صورت السَّماوَاتُ السَّبْعُ (اسراء/۴۴؛ مومنون/۸۶) به صراحت از آسمانهای هفتگانه سخن گفته است.بسیاری از مفسران دو
عبارت سَبْعَ طَرَائِقَ (مومنون/ ۱۷) و وَجَعَلْنَا سِرَاجاً وَهَّاجاً (نبا/ ۱۳) را نیز اشاره به آسمانهای هفتگانه میدانند.اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ
سَبْعَ سَماوَاتٍ (طلاق/۱۲)؛
درباره آسمان هفتم خدا
خدا کسى است که هفت آسمان را آفرید.یکی از محققان با اشاره به برخی اکتشافهای جدید
درباره کهکشانها، موضوع هفت آسمان را از معجزههای علمی قرآن شمرده است.بررسی و نقد به نظر میرسد تطبیق هفت آسمان
به کهکشانهای کشف شده درست نباشد؛ زیرا آن چه از ستارگان که در آسمان دیده میشوند همگی متعلق به آسمان
اولاند.شاهد این ادعا، آیاتیاند که ستارگان را تزیینی برای آسمان دنیا (نزدیکتر) میدانند.ماهیت آسمانهای دیگر برای ما معلوم نیست؛
علاوه بر این که ممکن است عدد هفت در این آیهها، عددی کنایی و گویای کثرت آسمانها باشد.مسئله هفت آسمان
در دورانهای قبل از اسلام نیز مطرح بود و گواه آن، آیه ۱۵ سوره نوح است که موضوع هفت آسمان
را از زبان حضرت نوح نقل می کند و احتجاج آن حضرت به وسیله هفت آسمان بر مشرکان، گویای این
است که آنان این موضوع را پذیرفته بودند.با توجه به آن چه گفته شد، این ادعا معیارهای اول و چهارم
را ندارد و پذیرفتنی نیست.طبق روایت امام صادق (علیه السلام) حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم)، ۱۲۰
بار به معراج رفتند و بر اساس احادیث متواتر خاصه (شیعه) و عامه (اهل سنت)، عروج آن حضرت با جسم
بوده نه فقط با روح و در بیداری هم بوده نه در خواب.
اطلاعاتی درباره آسمان هفتم خدا
آیا عظمت و بزرگی خداوند و همچنین جایگاه ملاقات با خدا، با مکان معراج که بنا بر اطلاعاتی که وجود دارد و گفته می شود در آسمان هفتم بوده، رابطه ای دارد؟ از طرف دیگر بیت المعمور در کدام طبقه از آسمان قرار دارد و برای چه منظوری است؟ با توجه به اشکالات فلسفی که مطرح می شود آیا امکان دارد جسم وارد عالم معنا یا وارد عالم مجردات بشود؟ و اصولاً جایگاه معراج کجا بوده و در معراج، پیغمبر به کجا رفته است؟ آیا آن عالم، عالم مادی است که بتوانیم با این جسم وارد آن بشویم؟
تعداد معراج در مورد تعداد معراج که چند بار اتفاق افتاده، آنچه که در قرآن مورد اشاره واقع شده یک
یا دو بار است: یکی در سوره ی اسرا ” سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد
الاقصی الذی بارکنا حوله “، یکی هم در سوره ی نجم است.بر حسب اقوال مختلفی که در این زمینه وجود
دارد یا هر دو یکی بوده یا اینکه هر کدام یک معراج جداگانه بوده است.اما این که گفته می شود
۱۲۰ بار، معراج یک معنای عام دارد.
در معنای عامش هر چه که بالا برود معراج داشته است به عنوان مثال: ” الصلاه معراج المومن ” نماز
معراج مومن است.یعنی هر بار که مومن نماز می خواند این یک معراج است برای او و گفته شده که
زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) معراج است و روایات دیگری که در این زمینه است.پس به این معنا طبیعی
است که پیغمبر هر لحظه معراج داشته و در حال عروج بوده است حتی ۱۲۰ بار هم بیشتر.اما آن معراج
معهود که در ذهن ما هست و سوره ی اسرا به آن اشاره دارد، آن معراجی که درباره آن بحث
های مشخصی هست که برقی بود و چیزهایی از این قبیل، حقیقت این است که آن ۱۲۰ بار نبوده و
یک بار یا حداکثر دو بار گفته شده و بیشتر از دو بار نگفته اند.
نزدیکی به ذات باریتعالی اگر به معنای تقرب الی الله باشد از اهداف معراج بود و پیغمبر به جائی تقرب
پیدا کرد که هیچ وجود مخلوقی نمی تواند به آن جا برسد معراج در بیداری اینکه معراج در بیداری بوده
یا در خواب، با جسم بوده یا با روح؟ اختلاف فراوان هست.این که بعضی گفته اند در خواب بوده واقعاً
قابل اعتنا نیست زیرا همه ی مردم خواب می بینند و هیچ مسأله ای هم نیست.در این مورد آیه نازل
شد و مشرکین با آن مخالفت کردند معلوم است که مسأله فراتر از این حرف ها بوده است.اما در مورد
این که با جسم بوده یا با روح؟
اختلاف هست، مرحوم علامه طباطبایی (ره) قولی را انتخاب کرده و توضیح
دادند که کم اشکال است و آن اینکه معراج دو مرحله داشته است: یک مرحله ی زمینی که از مسجدالحرام
تا مسجدالاقصی بود که سوره ی اسرا به آن پرداخته است.
این مرحله با جسم و روح هر دو بوده یعنی پیغمبر با جسم و روح این سفر زمینی را طی
کرده تا مسجدالاقصی.مرحله ی دوم از مسجدالاقصی به بالا تا سدره المنتهی که ایشان معتقدند آن مرحله، مرحله ی روح
بوده.پس از جمع بین همه ی روایات می توان گفت معراج هم جسمانی بوده، هم روحانی منتها به این معنا
که گفته شد.البته بعضی هم می گویند خیر سفر از اول تا انتها با جسم و روح بوده و گفته
اند که شما حق ندارید استبعاد بکنید.در واقع در برابر قدرت خداوند متعال این حرف ها معنا ندارد.خداوند اگر بخواهد
بنده اش را به عالم ماوراء ببرد، می تواند ببرد.اما اینجا جای بحث در این موضوع نیست تا درست و
غلط بودن این حرف ها معلوم شود.حاصل این شد که قول مرحوم علامه که به اشکالات پاسخ می دهند همین
است که این سفر دو مرحله داشته است.
هفت اسمان
هفتآسمان، واژهای در قرآن که بر وجود آسمانهای هفتگانه دلالت میکند. ادیان دیگر همچون یهود و مسیحیت هم از هفتآسمان سخن گفتهاند. این مفهوم هفت بار بهصورت صریح در قرآن بهکار رفته است و مسلمانان دیدگاههای مختلفی در خصوص مراد قرآن از آن مطرح کردهاند. در روایات از وجود زمینهای هفتگانه هم سخن به میان آمده است.
برطبق آیات قرآن آفرینش آسمانهای هفتگانه به صورت تدریجی و در شش روز روی داده است. مطابق روایتی از امام باقر(ع)، منظور از ملکوت آسمانها که به گفته قرآن به حضرت ابراهیم نشان داده شده است[۱] آسمانها و زمینهای هفتگانه و مخلوقات موجود در آنها است. بنا بر روایات مربوط به معراج پیامبر، وی در واقعه معراج، به آسمانها صعود کرده و تا آسمان هفتم بالا رفته است.
آسمونی