آشنایی با احکام حیوان آزاری
در دین ما برخورد با حیوانات کاملا مشخص است و نابود کردن آنها اصلا صحیح نیست. حیوانات همانند سایر موجودات حق حیات دارند و این حق را از سوی خداوند و افریدگار خود دریافت کردهاند که چیزی را بیهوده خلق نکره است. با پرشین وی همراه باشید تا درباره احکام حیوان آزاری بیشتر بدانید.
احکام حیوان آزاری از نظر اسلام
انتشار فیلم قدیمی از سگ کشی شهرداری با تزریق آمپول بهانهای شد تا به
پدیده حیوان آزاری و رعایت حقوق حیوانات از نگاه دین اسلام بپردازیم.
مجله مهر:حیوان آزاری برای اهالی فضای مجازی موضوع تازهای نیست. یک اتفاق
تلخ که هرازچندگاهی به واسطه جنون برخی ازافراد و انتشار فیلمش قابلیت این
را دارد که به راحتی با روح و روان آدمهای گوشی به دست بازی کند. حیوان آزارهایی
که بعد از مدت کوتاهی به دنبال هجمه افکار عمومی و پیگیری پلیس و دستگاه قضا
نهایتا دستگیر و مجازات میشوند.
متهمانی که هر کدام برای انجام این کار به زعم
خودشان دلایل عجیب و غریب میتراشند. تازه ترین فیلمی هم که در این باره منتشر
شد فیلمی تحت عنوان سگ کشی حیوانات در شهرداری با تزریق آمپول اسید
در سال ۹۶ بود که سر وصدای زیادی را به پا کرد. موضوع پرحاشیهای که باعث
شد تا سراغ احکام و روایتهای اسلامی که دراین باره وجود دارد برویم.
احکام حیوان آزاری نجس بودن مجوز کشتار نمیدهد
کافی است نگاهی به آیات و روایات اسلامی بیندازید تا ببینید در هیچ کجای
آن عبارتی را پیدا نخواهید کرد که به صرف نجس بودن این حیوان به شما مجوز
کشتار یا آزار را داده باشد حتی پیامبر اسلام در حدیثی فرموده اند:« لعنت
خداوند بر کسی که حیوانات را زجر کش کند.»(کنزالعمال)
سخنان پیامبر درباره احکام حیوان آزاری
پیامبر اسلام به حیوانات هم سلام میکرد
درقرآن کریم بیش از ۲۰۰ آیه وجود دارد که به موضوع حیوانات در آن پرداخته شده است.برای همین هم در روایت های دینی همیشه آزار و اذیت حیوانات به سبب اینکه مخلوق پروردگارند و تسبیح او را میگویند نهی شده است. امیرالمومنین درباره کشتن و مثله کردن حیوانات از قول پیامبر در نهج البلاغه میفرمایند:« مبادا چیزی را ـ گرچه سگ هار باشد ـ مثله کنید.» حتی امام صادق علیه السلام در روایتی دیگر درباره احترام پیامبراکرم(صلی الله علیه) به این مخلوقات نقل میکنند:
« مردی خدمت پیامبر(صلی الله علیه) رسید به حضرت سلام کرد. پیامبر(ص) با صیغه جمع فرمود: وعلیکم السلام. آن مرد گفت: ای رسول خدا من یک نفر بیش نیستم. حضرت در جواب فرمود: بر تو و اسبت سلام کردم.»(کتاب النوادر)
مقابل حیوان تشنه تیمم کنید
یکی دیگر از احکام جالب اسلام درباره رعایت حقوق حیوانات به شرایط تیمم برمیگردد به گونهای که اگر شما برای وضو و غسل به اندازه ای آب کم داشته باشید که بدانید در صورت استفاده از آن یک حیوان تلف خواهد شد بر شما واجب است که به جای وضو تیمم کنید و آب را به حیوان بدهید.
آزاد کردن یک غلام به خاطر یک سگ
یکی دیگر از روایتهایی شنیدنی که از ائمه (علیهم السلام) درباره اهمیت و توجه به حیوانات
نقل میشود مربوط به امام حسن(علیه السلام) است نقل شده: ایشان جایی نشسته بودند،
دیدند که یک غلامی مشغول غذا خوردن است.این غلام یک لقمه غذای خودش را به یک
سگ گرسنه ای که اطرافش بود داد. حضرت از رفتار این شخص خیلی خوشحال شدند و فرد را صدا کردند و فرمودند که دیدم که غذا خوردی و آخرین لقمه غذایت را به سگ دادی. آن شخص به امام گفت «وقتی داشتم غذا می خوردم، دیدم سگ خیلی گرسنه است؛
به همین دلیل غذایم را به او دادم. سپس حضرت (علیهالسلام) گفتند که این از روی جوانمردی توست. امام در ادامه پرسیدند که غلام چه کسی هستی؟ سپس این غلام و باغ آن شخص را خریدند و باغ را به او بخشیدند و آن غلام را هم در راه خدا آزاد کردند.
نجاست سگ در اسلام
ناگفته نماند که با وجود ذکر همه این نکات عده ای هستند که با وجود همه این آیات
و روایات دینی در مورد حیوانات، به ویژه سگها و نگهداری آنها یک نگاه سلیقهای دارند.
این گروه در ذهنشان حکم نجس بودن در اسلام را صرفا به ناپاکی تعبیر میکنند و
معتقدند که با رعایت بهداشت و نظافت میشود ازحیوانی مثل سگ در خانهها
نگهداری کرد.در حالی که روایات و احکام اسلامی همیشه از این حیوان به عنوان
«عین نجاست» یاد میکند. چیزی که تحت هیچ شرایطی قابل تطهیر نیست؛
حتی در روایتی از امام صادق(علیهالسلام) در وسائلالشیعه شخصی درباره نوشیدن
و وضو گرفتن با پس مانده آب نیمه خورده بعضی از حیوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگیر. سپس از سگ سوال کردند و امام پاسخ داد: نه. پرسیدند: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه به خدا ، او نجس است . نه به خدا ، او نجس است.
در قرآن چه اشاره هایی به سگ شده است؟
خیلی از افراد علاقه مند هستند بدانند که در قرآن چه اشاره هایی
به نجاست سگ شده است. در قرآن در برخی از بخش ها از سگ
سخن گفته شده است، اما به نجس بودن یا طهارت آن اشاره ای نشده است. به همین علت به چندین مورد اشاره می کنیم:
ماجرای اصحاف کهف، که خداوند در سوره کهف می فرماید: سگشان
بر آستانه ی غار دو دست خود را دراز کرده بود… در این بخش به طهارت
یا نجاست سگ اشاره نشده است و تنها می توان چنان برداشت کرد
که سگ نگهبانی برای اصحاف کهف بود.
در سوره اعراف به ماجرای بلعم باعورا اشاره شده است که ماجرای دانشمند
عالمی است که از راه حق انحراف پیدا می کند و به علت هوا پرستی به سگ تشبیه شده است.
در ابتدای سوره مائده به حکم صید سگ شکارچی اشاره شده است.
حیوانی که توسط سگ شکارچی صید می شود، گوشت حلالی دارد.
مهر ـ باشگاه خبرنگاران جوان