پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

آیا روزه خواران باید مجازات شوند؟

اشتراک:
مجازات روزه خواری احکام و مسائل شرعی
روزه گرفتن را باید یک موهبت الهی دانست. روزه گرفتن باعث تقویت روح و افزایش تقوا در روح انسان می شود . مجازات روزه خواری یکی از مهم ترین عواقب شکستن روزه است که افراد در مقابل ان مجازات میشوند.

روزه یعنی از خوردن و اشامیدن جلوگیری شود و در ماه مبارک رمضان افراد باید این فریضه الهی را واجب بدانند ولی بعضی افراد هستند که ممکن است به دلایلی نتوانند روزه بگیرند و یا بدون قصد روزه خواری کنند. در این مجموعه احکام و مجازات روزه خواری را بیان کرده ایم. اگر به هر دلیلی افراد در ملا عام روزه خواری کنند با مجازات قانونی رو به رو میشوند. مجازات روزه خواری را در پرشین وی ببینید.

مجازات روزه خواری

ماه رمضان از گرد راه می رسد و طبق روال معمول هر ساله ، مومنین خود را برای روزه گرفتن در ماه عبادت و بندگی آماده می کنند و کم کم نیز فضای عمومی جامعه رنگ و بوی این ماهپر برکت را به خود می گیرد ، اما در این میان ، همواره بدعت هایی منجر به سیاه کردن چهره جامعه در این ماه می شود و آن هم از بین رفتن قبح مسئله “روزه خواری” در معابر عمومی شهر است ، پدیده ای که همواره روزه خواران آن را یک حق اجتماعی اجتناب ناپذیر برای خود می بینند.

به گزارش سرویس اجتماعی صراط، متاسفانه طی سال های اخیر گمان برخی از کسانی که در ملاء عام با وقاحتتمام اقدام به روزه خواری علنی می کنند بر این شده که در قوانین جمهوری اسلامی هیچ بند یا مفادی،برای برخود با عمل آنان تعریف نشده و به همین دلیل هم به خود اجازه می دهند تا در برابر هر نوع تذکری که در رابطه با این عمل غیر شرعی و غیر اخلاقی به آنان داده می شود با لحنی توهین آمیز برخورد کنند.

مجازات روزه خواریمجازات اسلامی

اما خارج از فضای امربه معروف و نهی از منکر ، اگر بخواهیم به این پدیده به چشم یک امرقانونی نگاه کنیم ؛ این شبهه به وجود می آید که در متن قانون جمهوری اسلامی درهیچ کجا به طور
صریح به مسئله جرم برای روزه خواری در معابر عمومی اشاره نشده است ، به همین دلیل هم تلاش میکنیم تا برای روشن شدن این مسئله به بند هایی از قانون مجازات اسلامی که مربوط به این موضوع میشود شرحی کاملتر دهیم.

به طور کلی می توان گفت : در قانون مجازات اسلامی عنوان مجرمانه بودن عمل ” روزه خواری ” وجودندارد ، اما بر طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ” هرکس علنا در انظارعمومی و معابر شهری ، تظاهر به عمل حرامی نماید ، علاوه بر کیفر عمل ، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا۷۴ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار کند ، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد “.

قوانین مجازات اسلامی

با استناد به این بند از قانون مجازات اسلامی می توان اینگونه نتیجه گرفت : با توجه به اینکه روزه خواری عمدی همواره به عنوان یک عمل حرام در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است و طبق قانون کشوراسلامی ایران اگر یک عمل حرام جنبه علنی به خود بگیرد، برای آن مجازات تعیین می‌ شود ، پس توجیهبرخورد با فرد روزه خوار را می توان در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار داد.

متاسفانه برخی افراد جامعه با سوء برداشت از این نکته در دین اسلام که ” در دین و اجرای شریعتهیچگونه زور و اجباری نیست” ، به خود اجازه می دهند تا به راحتی بسیاری از هنجار شکنی های دینی و اجتماعی را در سطح عموم انجام دهند و اجازه هیچگونه برخوردی را هم به کسی نمی دهند ، ایندر صورتی است که مصداق چنین مسائلی در زمینه شخصی است نه انتقال و تبلیغش در سطح کل جامعه و  معابر عمومی.

آیا روزه خواران باید مجازات شوند؟تعزیر روزه خواری

از سویی نباید این نکته هم فراموش شود که : طبق قانون، در جامعه اسلامی کسی که عمل روزه‌ خواری را انجام می ‌دهد ، یکی از ارزش‌های مسلمانان را نادیده گرفته و عفت و اخلاق عمومی را جریحه ‌دارکرده است ، که چنین امری همواره مستوجب تعزیر و برخورد قانونی است.در ضمن باید یاد آور شد که مردم ایران تحت حاکمیت یک نظام اسلامی زندگی می کنند و در یک
کشور اسلامی که حکومت آن هم بر پایه اسلام بنیان نهاده شده است ، نظیر قوانین دیگر کشور های جهان، اجرای قوانینی که دولت و حکومت ، آنها را در جامعه وضع می کند ، بر همگان واجب وعدم اجرای آن به معنای قرار گرفتن در مقابل قانون ارزیابی می شود.

صراط نیوز

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس