پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

آیا چاه برهوت واقعیت دارد و ائمه اطهار (ع) درباره آن چه می گویند؟

اشتراک:
چاه برهوت احکام و مسائل شرعی
برهوت جایی در جنوب یمن است .و در انجا ارواح مومنین و کفار در ان جا جمع میشوند . دراین مجموعه در مورد روح افراد پس از مرگ و اینکه روح چه کسانی در این چاه جمع میشود مطالبی جمع اوری کرده ایم .

برهوت به جایی گفته میشود که چاه عمیقی می باشد و اینکه کسی بتواند تا انتهای ان برود غیر ممکن می باشد . این مکان جایگاه ارواح مومنین و حتی ارواح کفار، مشرکین است .این مکان در جنوب شهر یمن واقع شده است .دران مکان مار و عقرب های زیادی وجود و اینکه کسی بخواهد از انجا عبور کند غیر ممکن است . برای اطلاعات بیشتر در مورد چاه برهوت مطالب ما را در پرشین وی ببینید.

چاه برهوت

پاسخ اجمالی واژه «برهوت» در بسیاری از منابع روایی و دینی شیعه و اهل سنت آمده و مصادیق گوناگونی برای آن درنظر گرفته شده است.در ذیل به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت.وادی برهوت؛ چاه برهوت ارباب لغت؛ «برهوت» را وادی معروفی دانسته‌اند و برخی دیگر؛ علاوه بر معنای سابق، آن‌را نام چاهی نیز دانسته‌اند.در روایات نیز به هر دو مورد بالا اشاره شده است:
امام علی(ع): «ارواح مسلمانان در سرچشمه‌اى در بهشت جاى دارند به نام “سَلمى” و ارواح مشرکان در چاهى از آتش به نام بَرَهوت‏».

امام صادق(ع): «در پشت سرزمین یمن، درّه‌اى است که آن‌را برهوت می‌نامند، و از آن درّه، جز مارهاى سیاه وجغد نگذرد…».به نظر می‌رسد که تعبیر «برهوت» هم برای چاه و هم برای وادی وجود داشته و هر کدام از این دو تعبیر، حقیقت خارجی دارند.در برخی از روایات به هر دوی اینها با هم اشاره شده است:

امام علی(ع): «بهترین سرزمین برای مردم، وادی مکه و وادی در هند است…و بدترین وادی‌ها برای مردم، دو وادی است؛ وادی احقاف و وادی در حضرموت به نام برهوت.بهترین چاه برای انسان‌ها،چاه زمزم است و بدترین چاه برای مردم، چاه برهوت است که…ارواح کفار در آن‌جا هستند».

برهوت در این دنیا یا در جهان پس از مرگ از برخی روایات چنین برمی‌آید که «برهوت» در همین دنیا و بر روی کره زمین قرار گرفته است:پیامبر اسلام(ص): «بهترینآبی که بر روی زمین قرار می‌گیرد، آب زمزم است…که در آن سلامتی از بیماری اس ت و بدترین آب بر روی زمین،‌ آب وادی برهوت است».امام علی(ع): «آب زمزم، بهترین آب روى زمین است و بدترین آب روى زمین آب برهوت است».

چاه برهوتوادی السلام و وادی برهوت

 چاه برهوت در روایات

امام باقر(ع): «خداوند، آتشی در مشرق خلق کرده تا ارواح کفار را در آن نهد؛ شب هنگام، از زقوم آنبخورند و از حمیم آن بنوشند و صبح هنگام، آنها را به وادی برهوت می‌برند که آتش شدید دارد…».امام باقر(ع) به یک اعرابى فرمودند: «از پس شما یک وادی است که آن‌را برهوت گویند و جغد و هامّدر آن ساکن‌اند و ارواح مشرکان تا روز قیامت در آن عذاب می‌کشند».

امام صادق(ع): «پیکرهایى نفرین شده، زیر خاک و در بقعه‌هاى آتش‌اند، و ارواح ناپاک، در وادى برهوت [در حضرموت‏] درچاه گوگرد در ترکیب‌هاى ناپاک و نفرین شده…».اما بر خلاف این روایات، از برخی دیگر چنین برمی‌آید که برهوت برای جهان پس از مرگ است:امام علی(ع) فرمودند:«بدترین چاهی که در جهنم وجود دارد، چاه برهوت است که در آن ارواح کفار قرار می‌گیرد».

در این زمینه باید گفت؛ برخلاف ظاهر این روایات، منافاتی میان آنها وجود نداشته و می‌توان هر دو امر راواقعی دانست؛ برهوتی در این دنیا و پشت سرزمین یمن قرار دارد و برهوتی در جهان پس از مرگ که ارواح مردگان کفار در آن شکنجه می‌شود و یا آن‌که توصیفات ارائه شده، جلوه باطنی همان چیزی است که اکنون وجود داشته و به ظاهر قابل رؤیت نیست.

وادی السلام و وادی برهوتاسرار مرموز چاه جهنم برهوت

برخی روایات نیز تأییدکننده همین موضوع هستند که ورای آنچه در ظاهر وادی السلام و برهوت می‌بینیم،اموری باطنی وجود دارند که قابل مشاهده برای تمام افراد نیستند:امام على(ع) فرمودند:«اى پسر نباته! اگر پرده‌ها کنار زده شود، هر آینه ارواح مؤمنان را در این پشت (وادی السلام) خواهید دیدکه حلقه زده‌اند.به دیدار هم می‌روند و با یکدیگر سخن می‌گویند.در این‌جا روح هر مؤمنى هست و در وادى برهوت‏،جان هر کافرى»‏.

شخصی از امام رضا(ع) در مورد بدترین درّه روى زمین سؤال نمود، و آن‌حضرت فرمود: «درّه‌اى است در یمن بهنام برهوت که از درّه‌هاى جهنّم است».بنابر این روایات؛ همین برهوت زمینی، برهوت پس از مرگ برای کفار می‌باشد، که البته چشم مادی ما از دیدنحقایق و وقایعی که در این سرزمین می‌گذرد بی‌اطلاع است.

اسلام کوئست

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس