شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

اگر مردم کوفه نامه نمی نوشتند ، آیا امام حسین قیام میکردند؟

اشتراک:
نامه‌ کوفیان به امام حسین احکام و مسائل شرعی
مردم کوفه پس از اطلاع از مرگ معاویه و عدم بیعت امام حسین علیه السلام با یزید و رفتنش به مکه، نامه‌ها و نماینده‌هایی جهت یاری و دعوت از امام علیه السلام به مکه ارسال داشتند. با ما همراه باشید .

مردم کوفه پس از مرگ معاویه و به خلافت رسیدن یزید، نامه‌ها و نماینده‌هایی جهت یاری و دعوت از امام حسین علیه السلام به مکه فرستادند و از ایشان خواستند تا به کوفه بیاید و رهبری آنان را بپذیرد. هت اطلاعات بیشتر از نامه‌ کوفیان به امام حسین با ما در پرشین وی همراه باشید .

نامه‌ کوفیان به امام حسین

عوامل مهم قیام و نهضت امام(ع) ، درخواست بیعت از امام برای یزید و فشار ابن زیاد در این باره،دوم، دعوت مردم کوفه از امام به عراق برای مبارزه با یزید، و سومین عامل امر به معروف ونهی از منکر که امام(ع) از روز اول حرکت خود این شعار را مطرح کردند.بی شک نقش اجابت دعوت مردم کوفه بسیار مهم و باارزش است؛ زیرا حضرت در پاسخ مردمی که از اطاعت یزید سرپیچی نموده و او را برای رهبری خود دعوت کرده بودند، آمادگی خود را اعلام نمود و اگر اوضاع مساعد بود، حتما اقدام به تشکیل حکومت اسلامی می‌کرد.

خودداری حضرت از بیعت با یزید، ارزش بیشتری دارد؛ چون امام بارها اعلام کرد که به هیچ قیمتی حاضر به بیعت با یزید نیست؛ زیرا بیعت با یزید نه تنها به معنای صحه گذاشتن بر خلافت شخص فاسق و فاسدی چون او بود، بلکه به معنای تأیید بدعت بزرگی مثل تأسیس رژیم سلطنتی بود که معاویه آن را پایه گذاری کرده بود.اما با این همه عامل سوم، یعنی امر به معروف و نهی از منکر اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا دراینجا عکس العمل حضرت، نه دفاعی بود و نه همکاری و تعاون و اجابت دعوت مردم؛ بلکه جنبه ی تهاجمیو اعتراض داشت.

نامه‌ کوفیان به امام حسیندعوت از امام حسین(ع)

متن نامه‌های کوفیان

اگر بگوییم دعوت مردم کوفه عامل اساسی بود، پس وقتی خبر شهادت مسلم و بی وفایی کوفیان به امام رسید، امام می‌بایست دست از مواضع خود برمی داشت و مسیر آمده را بازمی گشت؛ لکن شورانگیزترین و داغترین خطبه‌های آن حضرت بعد از ماجرای شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه بود.امام حسین (ع) خبر مرگ مسلم را که شنید، چشمهایش پر از اشک شد، ولی فورا این آیه را تلاوت کرد: «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلواتبدیلا».

ستاد مطهری برداشت خود را از واکنش امام حسین (ع) چنین می‌دانند: امام با خواندن این آیه می‌خواهد بفهماندکه ما فقط برای کوفه نیامدیم.کوفه سقوط کرد که کرد.حرکت ما، فقط معلول دعوت مردم کوفه که نبوده است.این یکیاز عوامل بود، که برای ما این وظیفه را ایجاد می‌کرد که عجالتا از مکه بیاییم به طرف کوفه.ما وظیفه ی بزرگتر و سنگین تری داریم.شهید مطهری، در جایی دیگر نیز می‌گوید: در ماه رجب و شعبان که ایام عمره است، مردم از اطراف واکناف به مکه می‌آیند و بهتر می‌توان مردم را ارشاد کرد و آگاهی داد.

نامه ای به امام حسین به زبان سادهمتن آخرین نامه کوفیان

نقش دعوت کوفیان در نهضت حسینی

عد هم موسم حج فرامی رسد که فرصت مناسب تری برای تبلیغ است.بعد از حدود دو ماه توقف در مکه، – است که – نامه‌های مردم کوفهمی‌رسد.با این توضیح، اگر یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین (ع) فشار نمی آورد، باز هم امام سکوت نمیکرد؛ و نیز دانستیم که اگر دعوت کوفیان نبود، باز هم امام بنابر وظیفه ی شرعی خود یعنی مسأله یمهم و اصلی امر به معروف و نهی از منکر، دست به قیام می‌زد و انقلاب بوجود می‌آورد.

هنگامى که کوفیان خبر شدند امام حسین علیه‏السلام بیعت با یزید را نپذیرفته، نامه‏هاى فراوانى به حضرت نوشتند و ضمن اعلام پشتیبانى خود از ایشان، درخواست تشکیل حکومت در کوفه کردند. امام براى بررسى اوضاع، مسلم بن عقیل را به آن‏جا فرستاد. او پس از بیعت گرفتن از کوفیان، به پشتوانه آن‏ها موفق به محاصره کاخ حاکم کوفه شد، اما در این هنگام یکباره مسلم را رها کردند و سرانجام به‏دست حاکمان به شهادت رسید

مهر  –  مشرق نیوز

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس