برای هر حاجتی به کدامیک از ائمه متوسل شویم
برای رسیدن به حاجات مهم بهتر است کسانی را که بیش از دیگران به درگاه خداوند آبرو دارند و از پاک ترین و محبوب ترین افراد در نزد پروردگار هستند واسطه قرار دهیم. توسل به معصومین از بهترین راه ها برای رسیدن به حاجات مهم است. راه های توسل به ائمه اطهار علیهم السلام را با هم در پرشین وی ببینیم.
توسل به ائمه اطهار علیهم السلام
ائمّه معصومین علیهم السّلام هر چند که هر یک از آنها در تمامی حوائج بندگان خدا وسیله اند ولی هر
یک از آنها را خصوصیتی برای پاره ای از حوائج بالأخص می باشد؛ این خصوصیت کدامست؟ و چه ساعاتی و
ایامی برای توسل مناسبتر است؟
خصوصیت هر یک از معصومین علیهم السّلام در بر آورده شدن حاجات
۱- رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و دختر گرامی او علیها السّلام و دو سبط ارجمند او علیهما
السّلام را خصوصیتی در حوائج متعلّقه به تحصیل طاعت و رضوان خدای جلّ جلاله
۲- و برای امیرالمۆمنین علیه السّلام
اختصاص در انتقام از دشمنان و کفایت شرّ ستمکاران
۳- و برای امام سجّاد علیه السّلام در جور پادشاهان و وسوسه ی شیاطین
۴- و برای امام باقر و{ امام} صادق علیهما السّلام در فریاد رسی بر امر آخرت
چگونگی توسل به ائمه اطهار علیهم السلام
۵- و برای امام کاظم علیه السّلام در ترس از ناخوشی ها و بیماری ها و دردها
۶- و برای امام رضا علیه السّلام در نجات از هول و بیم سفرهای دریاها و صحراها و بیابان ها
۷- و برای امام جواد علیه السّلام در وسعت زندگی و بی نیازی از مردم
۸- و برای امام هادی علیه السّلام در بر
آورده شدن مستحبّات و نیکی به برادران و کامل شدن طاعات
۹- و برای امام عسکری علیه السّلام در اعانت بر امر آخرت
۱۰- و برای ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف حضرت امام مهدی علیه السّلام در تمامی
حاجات و نیازمندی ها و غیر آنها هر آنچه نام حاجت بر آن اطلاق شود، اختصاص و خصوصیتی می باشد.
شفاعت در دنیا
معنای اصطلاحی شفاعت، واسطه شدن شخص در قیامت برای بهره مندی دیگران از فیض و رحمت الهی است.
با توجه به این معنا میتوان گفت که اگر این گونه وساطت در همین جهان نیز واقع شود،
نوعی شفاعت محسوب میشود و طلب کردن این گونه وساطت نیز نوعی شفاعت خواهی است.
در فرهنگ اسلامی ما از این مسئله تحت عنوان توسل یاد شده است.
بنابراین میتوان گفت: توسل عبارت است از خواستن و تقاضا کردن از شخصی در دنیا برای وساطت
در حصول نعمت و سعادت و یا رفع نقمت و شقاوت دنیوی یا اخروی که جامع این دو، همان معنای خیر
است و خیر امری است که هماهنگ با نظام احسن الهی باشد. از همین رو شرور نمیتوانند متعلق نذر و امثال آن و نیز موضوع توسل باشند، چون در قلمرو اراده الهی و خواست وسائط قرار نمیگیرند.
نکته قابل تذکر آن که توسل هرگز به معنای طلب وساطت تکوینی نیست، یعنی در توسل، شخص واسطه، خود در سلسله علل تکوینی مطلوب واقع نمیشود و آن را به وجود نمیآورد، بلکه تنها به این معناست که او نیز دعا میکند و از خدا میخواهد که حاجت و نیاز شخص متوسل برآورده شود، به بیان دیگر از خداوند میخواهد که دعاهای شخص متوسل، مستجاب شوند.
حاجت باید مشروع یعنی موافق با نظام اسباب و مسببات باشد تا در راستای اراده متوسلٌ به مثل نفوس انبیاء اولیاء الهی و متوسل الیه یعنی خداوند قرار گیرد. سرّ این که برخی توسلات و دعاهای ما اجابت نمیشوند همین است که با نظام کلی هستی که نظام احسن است، سازگار نیستند.
عقیق ـباشگاه خبرنگاران جوان