حالی که مناسب دعا کردن است!
دعا و نیایش از بهترین ابزارهای ارتباط روح انسان با خداوند متعال است. یکی از شرایط دعای مستجاب این است که انسان دعا را با معرفت انجام دهد در این بخش شرایط اجابت دعا برای شما بیان کرده ایم با ما در پرشین وی همراه باشید .
شرایط اجابت دعا
تعریفی که از مضطر ارائه داده اند اینگونه است، «مضطرّ» کسى است که مرض یا فقر و بیچارگى یا یکىاز پیش آمدهاى ناگوار روزگار، او را نیازمند به تضرّع و زارى پیش خداوند کند.گویند: اضطرّه الى کذا (یعنى اورا در این کار به تضرّع و زارى وادار کرد).(ترجمه جوامع الجامع، ج۴، ص: ۴۸۴)در حال اضطرار، دعا ىداعى از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست، چون تا آدمى بیچاره و درمانده نشود، دعاهایش آنواقعیت و حقیقت را که در حال اضطرار واجد است ندارد، و این خیلى روشن است.و این براى آن استکه بفهماند خدا وقتى دعا را مستجاب مىکند که داعى، به راستى او را بخواند،
نه اینکه در دعا روبه خدا کند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مىگیرد که امید داعى از همهاسباب ظاهرى قطع شده باشد، یعنى بداند که دیگر هیچ کس و هیچ چیز نمىتواند گره از کارش بگشاید، آنوقت است که دست و دلش با هم متوجه خدا مىشود پس، اگر دعا صادق بود، یعنى خوانده شده فقطخدا بود و بس، در چنین صورتى خدا اجابتش مىکند و گرفتاریش را که او را مضطر کرده بر طرف مىسازد.(ترجمه المیزان، ج۱۵، ص: ۵۴۵)
آداب دعا
نگاه آیت الله جوادی آملی به این موضوع نگاه منحصر به فردی است کهدر ادامه به بخشی از بیانات ایشان اشاره می کنیم.اضطرار شرط استجابت دعاخدای سبحان یک اصل کلی را در سوره مبارکه بقره بیان کرد حقیقتی را هم در سوره مبارکه نمل، آنکهدر سوره مبارکه بقره بیان کرد فرمود: (إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ)[ بقره, آیه
۱۸۶] آنچه در سوره مبارکه نمل است این است که ما مضطر را جواب میدهیم (أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُوَیَکْشِفُ السُّوءَ)[ نمل, آیه ۶۲]
شرایط اجابت دعا
علم آدم را مضطر نمیکند اخلاق آدم را مضطر میکند بیان ذلک این است کهما در براهین عقلی, فلسفی, کلامی همه این حرفها را شنیدیم که انسان محتاج است ممکن است ممکن, واجب میخواهداین حرفها برهان است ولی علم حصولی است میگوییم ما مضطرّیم نسبت به ذات اقدس الهی و درست هم میگوییمبرهان هم است اما این اضطراری که ما با علم حصولی ثابت کردیم این اضطرار است به حمل اوّلی کهدر این حال نمیلرزیم ما آرامیم و حرف میزنیم و میفهمیم و درست هم میگوییم, میگوییم ما بیچارهایم مضطرّیم وخدا میخواهیم این به درد علم میخورد اما اگر به کسی گفتند که پسرت را یا برادرت را میخواهند وارداتاق عمل بکنند
بهترین زمان برای دعا کردن
او با برهان که مضطر نیست این با وجدان مضطر است آن اضطرار, اضطرار به حمل شایعاست یعنی شخص مضطرّ واقعی است وقتی اضطرار به حمل شایع شد این شخص میشود مضطرّ به حمل شایع وقتیمضطرّ به حمل شایع شد همین که بگوید «یا الله» جواب میشنود.اخلاق ما را مضطر می کنداخلاق ما را مضطر به حمل شایع میکند آن وقت بهار استجاب دعاست این دعاها را یا در نماز میخوانیدیا بعد از نماز میخوانید.طبق بیان نورانی حضرت امیر در نهجالبلاغه خوب اگر خدا با حرکت ـ معاذ الله ـمیخواست کار کند بین قلیل و کثیر فرق بود اما او با اراده کار میکند شما الآن اراده کنید یکقطره آب در صحنه ذهنتان حاضر بشود کردید, اراده کنید که اقیانوس کویر را در ذهنتان حاضر کنید کردید
بااراده وقتی بنا شد کسی کار بکند چه قلیل چه کثیر هر دو نزد خدا سبک است نه اینکه یکیسبک است یکی سبکتر «فاعلٌ لا بمعنی الحرکات» اگر این است خب ما چرا حوایج همه را نخواهیم وقتی دیگرانمشکلشان حل شد ما هم راحتیم بخش وسیعی از ناامنی و ناامانی برای همین مشکلاتی است که دیگران دارند اگرمشکلات اینها برطرف بشود خب همه راحتاند.بنابراین اوّلین اثری که اخلاق دارد این است که انسان راحت زندگی میکند انسان را وادار میکند راحت زندگی کندفرمود: (فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی * وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی * فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی)[ سوره لیل, آیات ۵ – ۷]
تبیان – خبرگزاری صدا و سیما