۱۱ حق برای زنان در قرآن
حقوق زنان ایرانی در طی دورههای سیاسی و تاریخی مختلف تغییرات زیادی کردهاست. اسلام شخصیت و حقوق زن را مورد توجه بسیار قرار داد .بخش مهمی از احکام منابع جامع فقهی، درباره حقوق زن است. بررسی حق زنان در اسلام را در پرشین وی ببینید.
حق زنان
قرآن زن را همان گونه می بیند که در طبیعت هست.از این رو هماهنگی کامل میان فرمان های قرآن و فرمان های طبیعت برقرار است.در واقع زن و مرد دو ستاره اند در دو مدار مختلف وهر کدام باید در مدار خود و فلک خود حرکت نمایند ” نه خورشید را سزد که به ماه برسدو نه شب بر روز پیشی جوید و هر کدام در سپهری شناورند” (سوره یس آیه ۴۰)پس شرطاصلی سعادت هر یک از زن و مرد و در حقیقت جامعه بشری این است که دو جنس، هر یک در مدار خویش به حرکت خود ادامه بدهند.
آزادی و برابری آنگاه سود می بخشد که هیچ کدام از مدار و مسیر طبیعی و فطری خویش خارج نگردند.آنچه در هر جامعه ای ناراحتی آفریده است قیام بر ضد فرمان فطرت و طبیعت است.عدم توجه به وضع طبیعی و فطری زن، موجب پایمال شدن حقوق او می گردد.اگر مرد در برابر زن جبههببندد و بگوید تو یکی و من یکی، کارها، مسئولیت ها، بهره ها، پاداش ها، کیفرها، همه باید متشابه وهم شکل باشد، در این صورت زن در کارهای سخت و سنگین باید با مرد شریک شود و به فراخورنیروی کارش مزد بگیرد، توقع احترام و حمایت از مرد نداشته باشد، تمام هزینه های زندگی خودش را بر عهدهبگیرد و در هزینه فرزندان با مرد شرکت داشته باشد و…
زن در اسلام
که در این وقت است که زن در وضع سختی قرار خواهد گرفت، زیرا نیروی کار تولید زن بالطبع کمتراز مرد است و استهلاک ثروتش بیشتر.پس با در نظر گرفتن وضع طبیعی و فطری هر یک از زن و مرد، با توجه به تساوی آنهادر انسان بودن و حقوق مشترک انسانها، زن را در وضع بسیار مناسبی قرار می دهد که نه شخصش کوبیدهشود و نه شخصیتش.پس در زمینه احیای حقوق زن دیدگاهی که طبیعت را راهنمای خود قرار دهد در نهضت حقوق زن به معنی واقعی موفق خواهد شد.
بررسی حق زنان
ما در این مقاله سعی داریم به برخی از حقوق زن باتوجه به آیات قرآن اشاره کنیم: حق اول: زندگی قرآن در سوره الشمس می فرماید: «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» وقتی نور خورشید گرفته شد، «وَإِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ» وقتی نور ستاره ها تمام شد، صحنه قیامت را می گوید «وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ» وقتی کوه ها از دل زمین کنده و براه افتاد، «وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ» وقتی سرمایه ها را رها کردند و تعطیل شد،شترهای سرخ پوستی که سرمایه آن زمان بوده «وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ» وقتی دریاها به جوش آمد.«وَإِذَا الْمَوْوُودَهُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنبٍقُتِلَتْ» (تکویر ۹- ۱)
زن در قرآن
سۆال می شود که به کدام گناه دختران را زنده به گور کردید؟ یعنی حتی دخترکافر را هم کسی حق ندارد زنده بگور کند.با در نظر گرفتن وضع طبیعی و فطری هر یک از زن و مرد، با توجه به تساوی آنها درانسان بودن و حقوق مشترک انسانها، زن را در وضع بسیار مناسبی قرار می دهد که نه شخصش کوبیده شودو نه شخصیتش.پس در زمینه احیای حقوق زن دیدگاهی که طبیعت را راهنمای خود قرار دهد در نهضت حقوق زن به معنی واقعی موفق خواهد شد
قرآن کریم می فرماید: مهر زنان را (به طور کامل) به عنوان یک عطیه (الهی) به آنان بپردازید ولی اگر آنها چیزی از آن را با رضایت خاطر به شما ببخشند حلال و گوارا مصرف کنید «وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَهً فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَکُلُوهُ هَنِیئًا مَّرِیئًا»
تبیان – رادیو فردا