سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

حکم ارتباط (صله رحم) با اقوام گنهکار

اشتراک:
احکام و مسائل شرعی
یکی از مهم ترین توصیه ها در دین صله رحم است. همانگونه که در جریان هستید صله‌ی‌ رحم به معنای ارتباط عاطفی با خویشاوندان است . ولی ارتباط با اشنایان بستگی به عواملی دارد که ما در این بخش به انها اشاره کرده ایم .

همانطور که میدانید کلمه ی رحم به معنی ان است که با خویشاوندان خود رابطه ی عاطفی برقرار کند. کلمه ی صله هم به معنی لطف و مهربانی و رحمت است. اما در این میان اگر با اقوامی که دین اسلام  را قبول ندارد و یا فردی گنهکار ی است باید چه رفتاری انجام داد را در این بخش توضیحاتی داده ایم . ما در این مجموعه احکام صله رحم و مهمانی را بیان کرده ایم . حکم صله‌ی رحم با خویشاوندانی که در حق ما بد عمل می‌کنند را در پرشین وی ببینید.

احکام صله رحم و مهمانی

یکی از دستورات اخلاقی دین اسلام که در مورد آن توصیه های فراوانی هم به ما رسیده است صله رحممی باشد.درباره تعریف این واژه باید گفت که: صله­ رحم از دو واژه صله و رحم تشکیلشده است که معنای لغوی صله از ماده “وصل” به معنای پیوستن بوده و پیوند کردن دو چیز را می­ گویند.[۱] معنای لغوی رحم،زهدان به معنی جای کودک در شکم مادر را گویند.[۲]

واژه رحم، در صله رحم استعاره برای قرابت و خویشاوندی است.چرا کهآنها از یک رحم متولد شده­ اند و مراد از رحم یعنی نسبت شناخته شده بین آن دو وجود داشتهباشد هرچند نسبت دوری با هم داشته باشند.[۳] معنای اصطلاحی صله رحم، اتحاد خویشاوندان و اقوام و دیدار خویشاوندان[۴] است.

احکام صله رحم و مهمانیصله رحم با گناه کاران

درباره اهمیت این امر پسندیده به ذکر یک روایت اشاره می کنم که امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «صلهرحم اخلاق را خوب، دست را بخشنده، جان را پاکیزه، روزى را زیاد مى کند و مرگ را به تأخیرمى اندازد».[۵] اما گاهی اوقات شاید به گوش برسد که بعضی افراد سلایق شخصی خود را وارد این امر اجتماعیو اخلاقی کرده اند و به دلایل متعدد باعث تعطیلی این سنت پسندیده شدند و یا وجود آداب و رسوم غلط مانند چشم هم چشمی باعث شده که نگاه بعضی از مردم به این سمت برود که منظور از صله رحم رفت آمد های پر خرج و پر هزینه است که در شرایط اقتصادی این روزگار، قابل توجیه نمی باشد.

اماچرا اسلام دایره این سنت پسندیده را کوچک و یا به تعبیری محدود کرده است، تا حدی که امام صادق(علیه السلام) می­ فرمایند:«همانا صله رحم و نیکی کردن، حساب را آسان ساخته، ازگناه نگاه می­ دارد.پس صله رحم کرده، به برادرانتان نیکی کنید، اگر چه به سلامی نیکو و جواب سلام دادن باشد.»[۶]از جمله تفکراتی که باعثتعطیلی صله ارحام گشته است، رفت و آمد با اقوامی که دچار ضعف دینداری هستند و یا افکار و اعمالآنها با دین در تضاد می باشد که در ادامه به بیان نظر جند مرجع درباره این مسئله می پردازم.

صله‌ی رحم با خویشاوندانحکم دید و بازدید با بستگان

حضرت آیت الله سیستانی س: صله رحم با اقوام بی دین و گناهکار چه حکمی دارد؟ آیا باید آن را فراموش کرد؟ اگر هنگامحضور ما گناه انجام بدهند چه؟ج: صله رحم را نباید ترک کنید ولی معنای صله رحم دید و بازدید نیست بلکه عدم قطع رابطه است و به هر حال باید سعی در هدایت آنان داشت باشید.[۷]

حضرت آیت الله مکارم شیرازی س: در خصوص صلهرحم، اگر فرد یا افرادی از بستگان اهل گناه باشند تکلیف صله رحم با آنان چیست؟ج: هرگاه ادامه رابطه باآنها مفسده داشته باشد و یا ترک آن موجب نهی از منکر آنان شود می‌توان موقّتآ آن را ترک کرد.درغیر این دو صورت، باید در حدّ واجب صله رحم کرد، و در عین حال امر به معروف و نهیاز منکر با زبان خوش فراموش نشود.[۸]

پرسمان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس