دوشنبه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

حکم ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواند

احکام و مسائل شرعی
انتخاب یک همسر خوب باعث می شود که آینده ای توام با آرامش داشته باشیم فردی که به دستورات دینی احترام نمی گذارد نمی تواند همسر خوبی باشد. از نظر اسلام نماز ستون دین است نظر دین ما درباره کاهلان به نماز چیست برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

ازدواج کردن امر بسیار مهمی است و باید برای انتخاب همسر دقت زیادی کرد ، ازدواج در دین ما شرایط خاصی دارد و بهتر است
درباره آن بیشتر بدانید، درباره حکم ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواند بیشتر بدانید.

حکم ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواند

همه مراجع: ازدواج با او جایز است؛ ولى کراهت دارد.

تبصره.ازدواج با فرد فاسق کراهت دارد و کسى که نماز نمى‏ خواند، مصداق بارز فسق شمرده مى‏ شود.

ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواندازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواند چه حکمی دارد؟

درباره احکام ازدواج بیشتر بدانید

احکام عقد

۲۳۶۳ در زناشویی چه دائم چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست
و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند یا دیگری را وکیل می کنند که از طرف آنان بخواند.

۲۳۶۴ وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم می تواند برای خواندن صیغه عقد از طرف دیگری وکیل شود.

۲۳۶۵ زن و مرد تا یقین نکنند که وکیل آنها صیغه را خوانده است نمی توانند به یکدیگر نگاه محرمانه نمایند،
و گمان به این که وکیل صیغه را خوانده است کفایت نمی کند ولی اگر وکیل بگوید صیغه را خوانده ام کافی است.

۲۳۶۶ اگر زنی کسی را وکیل کند که مثلا ده روز او را به عقد مردی در آورد و ابتدای ده روز را معین نکند
در صورتی که از گفته زن معلوم شود که به وکیل اختیار کامل داده، آن وکیل می تواند هر وقت بخواهد او را به عقد آن مرد
در آورد واگر معلوم باشد که زن، روز یا ساعت معینی را قصد کرده، باید صیغه را مطابق قصد او بخواند.

۲۳۶۷ یک نفر می تواند برای خواندن صیغه عقد دائم یا غیر دائم از طرف دو نفر وکیل شود و نیز انسان می تواند از طرف زن
وکیل شود و او را برای خود به طور دائم یا غیر دائم عقد کند، ولی احتیاط مستحب آن است که عقد را دو نفر بخوانند.

ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواندحکم ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواند

شرایط عقد

۲۳۷۰ عقد ازدواج چند شرط دارد: اول: آنکه به عربی صحیح خوانده شود به احتیاط واجب،
و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظ ی که صیغه را بخوانند صحیح
است و لازم هم نیست که وکیل بگیرند
اما باید لفظ ی بگویند که معنی “زوجت و قبلت” را بفهماند.

دوم: مرد و زن یا وکیل آنها که صیغه را می خوانند قصد
انشاء داشته باشند یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می خوانند،
زن به گفتن «زوجتک نفسی » قصدش این باشد
که خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن «قبلت التزویج » زن بودن او
را برای خود قبول نماید، و اگر وکیل مرد و زن صیغه را می خوانند،
به گفتن «زوجت و قبلت » قصدشان این باشد که مرد و زنی
آنان را وکیل کرده اند، زن و شوهر شوند.

سوم: کسی که صیغه را می خواند بالغ و عاقل باشد، جه برای خودش بخواند یا از طرف دیگری وکیل شده باشد.

چهارم: اگر وکیل زن و شوهر یا ولی آنها صیغه را می خوانند، در عقد،
زن و شوهر را معین کنند مثلا اسم آنها را ببرند
یا به آنها اشاره نمایند. پس کسی که چند دختر دارد، اگر به مردی بگوید
زوجتک احدی بناتی (یعنی زن تو نمودم یکی از دخترانم را)
و او بگوید قبلت یعنی قبول کردم، جون در موقع عقد، دختر را معین نکرده اند عقد باطل است.
پنجم: زن و مرد به ازدواج راضی باشند، ولی اگر زن ظاهرا به کراهت اذن دهد
و معلوم باشد قلبا راضی است عقد صحیح است.

ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خوانداحکام شرعی عقد و ازدواج با شخصی که نماز نمی‌خواند

چگونه عقد باطل می شود؟

 

۲۳۷۱ اگر در عقد یک حرف غلط خوانده شود که معنی آن را عوض کند عقد باطل است.

۲۳۷۲ کسی که دستور زبان عربی را نمی داند، اگر قرائتش صحیح باشد و معنای هر کلمه از عقد
را جداگانه بداند و از هر لفظ ی معنای آن را قصد نماید،می تواند عقد را بخواند.

۲۳۷۳ اگر زنی را برای مردی بدون اجازه آنان عقد کنند و بعدا زن و
مرد بگویندبه آن عقد راضی هستیم عقد صحیح است.

۲۳۷۴ اگر زن و مرد یا یکی از آن دو را به ازدواج مجبور نمایند و بعد از خواندن عقد راضی شوند
و بگویند به آن عقد راضی هستیم، عقد صحیح است.

۲۳۷۵ پدر و جد پدری می توانند برای فرزند نابالغ یا دیوانه خود که به حال دیوانگی بالغ شده است
ازدواج کنند و بعد از آن که طفل بالغ شد یا دیوانه عاقل گردید،
اگر ازدواجی که برای او کرده اند مفسده ای نداشته،
نمی تواند آن را به هم بزند و اگر مفسده ای داشته، می تواند آن را به هم بزند.

اجازه از پدر برای دختر

۲۳۷۶ دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد
اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود
اجازه بگیرد، و اجازه مادر و برادر لازم نیست.

۲۳۷۷ اگر پدر و جد پدری غایب باشند، به طوری که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم
احتیاج به شوهر کردن داشته باشد لازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرند و نیز اگر دختر باکره باشد
در صورتی که بکارتش به واسطه شوهر کردن از بین رفته باشد، اجازه پدر و جد لازم نیست.
ولی اگر به واسطه وطی به شبهه یا از زنا از بین رفته باشد، احتیاط مستحب آن است که اجازه بگیرند.

۲۳۷۸ اگر پدر یا جد پدری برای پسر نابالغ خود زن بگیرد، پسر- بعد از رسیدن به سن قابل
برای تمتع گرفتن – باید خرج زن را در صورتی که از او تمکین داشته باشد بدهد.

۲۳۷۹ اگر پدر یا جد پدری برای پسر نابالغ خود، زن بگیرد، چنانچه پسر در موقع عقد مالی داشته،
مدیون مهر زن است، و اگر در موقع عقد مالی نداشته، پدر یا جد او باید مهر زن را بدهند.

 

 

حضرت امام، آیت‏ الله نورى، آیت‏ الله مکارم و آیت‏ الله فاضل، العروهالوثقى، ج ۲ م ۷ ؛آیت‏ الله
وحید، منهاج‏ الصالحین، ج ۳، م ۱۲۹۸ ؛ آیت‏ الله تبریزى، منهاج‏ الصالحین، ج ۲، م ۲۹۸ ؛ آیت‏ الله
سیستانى، منهاج ‏الصالحین، ج ۲، م ۲؛ آیت‏ الله خامنه‏ اى، اجوبه الاستفتاءات،
س‏۲۰ ؛ آیت‏ الله صافى، هدایهالعباد، ج
۲، م ۴؛ دفتر آیت ‏الله بهجت و آیت‏ الله خامنه ‏اى.

فرهنگ نیوز _ حوزه

گردآوری:

اخبار مرتبط: