بازاریابی و واسطه گری بی زحمت
تفاوت های زیادی بین افراد دلال و بازار یاب وجود دارد و گاهی این افراد با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. مالی که از طریق واسطه گری به دست می آید باید بررسی شود . حکم بازاریابی و واسطه گری در اسلام را در پرشین وی بخوانید.
حکم بازاریابی و واسطه گری در اسلام
سوال : اخیراً بعضی از موسسات طرح هایی را اجرا می کنند که انسان بدون انجام دادن معامله یا کاری،
پول قابل توجّهی را به دست می آورد.
حکم استفاده از پولی که پرداخت و یا دریافت می شود، چیست؟
آیه الله بهجت(ره):
اشکال دارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
آیه الله تبریزی(دام ظلّه):معامله مزبور مشروع نیست و گرفتن پول از این طریق اکل
مال به باطل بوده و جایز نیست و کسی که از این طریق پولی به حساب او واریز می شود
چنانچه صاحب مال را می شناسد باید به او برگرداند و اگر صاحب مال را نمی شناسد و تمکن از
شناختن ندارد باید باذن حاکم شرع آن را به فقیر مومن صدقه بدهد و چنانچه شخصی که پول به حساب
او واریز شده خودش فقیر است می تواند مال مجهول المالک را باذن حاکم شرع برای خود بردارد والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):کسب درآمد از راه های مذکور
خالی از وجاهت شرعی بوده و جایز نمی باشد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
آیه الله سیستانی(دام ظلّه):حضرت آیه الله دام ظلّه الشریف این
گونه معاملات را تصحیح نمی کنند.
( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):قبلاً هم در این خصوص
سوال شده به نظر حقیر استفاده از این طرح ها اکل مال به باطل است.والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
آیه الله فاضل لنکرانی(ره):بر مومنین لازم است از این گونه
امور اجتناب کنند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):این طرح های زنجیره ای همه
نوعی کلاهبرداری و قمار و حرام است و باید مومنان عزیز از آن بپرهیزند و اموالی که از این طریق
به دست آید مشمول لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل و حرام است و مالک آن نمی شوند.( استفتائات موجود در
واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم)
آیا درآمدی که از شبکه سازی به دست میآید حلال است یا خیر؟
مدیر موسسات فقه اقتصادی طیبات: پورسانتی که بازاریاب نسبت به سطح بیستم
دریافت میکند بابت چیست؟ دو فرض برای آن وجود دارد؛ یا بابت کاری که انجام
میدهد و یا هبه از طرف شرکت به بازاریاب. برخی میگویند واقعا کار میکنیم
و آموزش میدهیم و گرم نگه میداریم. بنده هم میگویم به اندازهای که کار انجام میدهند گرفتن اجرت ایرادی ندارد.
وی می افزاید: اما این سؤال مطرح است که نفر اول نسبت به بیستم کار میکند
تا پورسانتی که میگیرد ایرادی نداشته باشد. نفر دوم چی؟ او هم میگوید
من بابت نفر بیستم کار میکنم. نفر سوم و چهارم چطور؟ چند نفر به یک نفر. همه میخواهند روی نفر بیستم کار کنند تا اجرتی که میگیرند ایراد نداشته باشد.
نفر اول بابت خرید نفر بیستم که پورسانت میگیرد چه زحمتی میکشد؟
مگر چه اندازه محتوای اموزشی است که نوزده نفر میخواهند به یک نفر تعلیم دهند تا اجرتی که میخواهند بگیرند ایراد نداشته باشد؟
مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات: در بازاریابی شبکهای مساله اکل مال
به باطل مطرح است و مراجع تقلید به خاطر همین مساله اکل مال به باطل،
در آمد بازاریابی شبکهای را صحیح ندانستند. در مرحله بعد که بازاریاب در حال
پرزنت شخص دیگری است، اگر در معرفی کالاهای شرکت دروغ بگوید و باعث
شود که آن شخص از شرکت خرید کند، درست است که آن شخص خیار فسخ
دارد، اما اعمال یا عدم اعمال خیار فسخ فرقی به حال بازاریاب نمیکند و درآمد حاصل از پورسانت دریافتی از شرکت، حرام است.
منظور ما از بازاریابی در اینجا ویزیتوری نیست، بلکه منظور بازاریابی شبکه ای هست که در آن از زیر مجموعه پورسانت دریافت می نمایند.
احکام تبیان ـ بازار