حکم تغییر جنسیت
سوال: تغییر جنسیت (مرد به زن و بالعکس) چه حکمی دارد؟امام خمینی(ره):
ظاهر آن است که تغییر جنس مرد به
زن به واسطه عمل جراحی و بالعکس حرام نیست.
(تحریر الوسیله، ۱۴۱۷ هـ ق، ششم، ج ۲، ص ۶۲۶، م۱)
آیه الله بهجت(ره):
بر فرض امکان جایز نیست.
(احکام و استفتائات، (بهداشتی و پزشکی)، ۱۳۸۲، چهارم ص ۵۴، س ۱)
آیه الله تبریزی(ره):
تغییر جنسیّت مطلقا جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):
عمل مزبور فی نفسه مانع ندارد ولی از
حرام های جانبی آن باید احتراز شود.
(پزشکی در آینه اجتهاد ۱۳۷۵ اول، ص ۹۱)
آیه الله خویی(ره):
این عمل جراحی در نهایت محل اشکال است.
(استفتائات، ۱۳۸۱، اول ص ۳۸۶، س ۱۳۴۷)
آیه الله سیستانی(دام ظلّه):
فی حدّ نفسه مانعی ندارد ولی با عملیات تغییر
جنسیت ظاهراً به طور حقیقی زن مرد نمی شود و بالعکس و نیز این عملیات مقارنات و مقدمات حرام دارد
و لذا جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
در فرض امکان و تحقّق خارجی آن، احکام
متعدّده بر آن مترتّب می شود.والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله فاضل لنکرانی(ره):
فی نفسه،
مانعی ندارد و در صورتی که تحقق پیدا کند حکم جنس جدید را پیدا می کند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
تغییر جنسیّت دو صورت دارد:
گاهی صرفاً ظاهری
و صوری است؛ یعنی اثری از آلت جنس مخالف نیست، بلکه فقط یک جراحی صوری انجام می گیرد و چیزی
شبیه آلت جنس مخالف ظاهر می گردد؛ این کار حرام است و باید بشدّت از آن پرهیز نمود.و اگر ازدواجی
بر اساس آن صورت گیرد حرام و باطل است و حدّ شرعی دارد.
ولی گاه واقعی است، یعنی با جراحی کردن عضو تناسلی مخالف ظاهر می گردد، این کار ذاتاًَ جایز است و
محذور شرعی ندارد، مخصوصاً در مواردی که آثار جنس مخالف در او باشد؛ اما چون این جرّاحی نیاز به لمس
و نظر دارد، تنها در موارد ضرورت جایز است.
(استفتائات، ۱۳۸۴، اول، ج۲ ص ۶۱۴ و ۶۱۳، س ۱۷۸۱)
آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):
با نبودن زمینه خلقتی جایز
نیست.
(هزار و یک مساله فقهی ۱۳۸۳، چاپ دوم، ج۲، ص ۲۸۶ س ۹۲۵)
پاتوق