احکام قطع صله ارحام از نظر مراجع / چه کسانی جزء ارحام هستند
برخی صله رحم را فقط دیدار می دانند این در حالی است که شما می توانید از طریق مختلف با اشنایان خود در ارتباط باشید. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این روزها امکان دیدار های مجازی و گفتگو را برای ما فراهم کرده اند. حکم شرعی قطع صله رحم را در پرشین وی بخوانید.
حکم شرعی قطع صله رحم
قطع صله رحم به هر بهانه ممنوع
یکی از واژه های پر کاربرد در ایام نوروز، کلمه ” صله رحم ” هست.این واژه هم بسیار مورد توصیه
اهل بیت قرار گرفته است، به عنوان مثال امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «ما نَعلَمُ شَیئا یَزیدُ فِى العُمرِ اِلاّ
صِلَهَ الرَّحِمِ، حَتّى اِنَّ الرَّجُلَ یَکونُ اَجَلُهُ ثَلاثَ سِنینَ فَیکونُ وَصولاً لِلرَّحِمِ فَیَزیدُ اللّه فى عُمرِهِ ثَلاثینَ سَنَهً فَیَجعَلُها ثَلاثا
وَ ثَلاثینَ سَنَهً، وَ یَکونُ اَجَلُهُ ثَلاثا وَ ثَلاثینَ سَنَهً فَیَکونَ قاطِعا لِلرَّحِمِ، فَیَنقُصُهُ اللّه ثَلاثینَ سَنَهً وَ یَجعَلُ اَجَلَهُ
اِلى ثَلاثِ سِنینَ [۱]
ما، غیر از صله رحم، چیزى نمىشناسیم که بر عمر بیفزاید، تا آنجا که گاهى عمر
کسى سه سال است، و وقتى که اهل صله رحم مىشود، خداوند هم سى سال بر عمرش مىافزاید و آن
را سى و سه سال مىکند و گاهى عمر کسى سى و سه سال است و قطع رحم مىکند و
خداوند هم سى سال از عمر او مىکاهد و عمرش را به سه سال، کاهش مىدهد».
اما گاهی شاید این سوال به ذهن برسد، منظور از مصادیق “صله رحم” چه کسانی هستند و آیا همه دوستان و آشنایان مصداق ارحام هستند یا فقط اقوام نزدیک جزو این واژه دینی قرار می گیرند و رفت و آمد با آنها شامل ثواب های وعده داده شده می شود؟
مصادیق “صله رحم” در فقه
س: مراد از رحم، که قطع صله با آن ها جائز نیست، چه کسانی هستند؟
ج: مقصود از ارحام، خویشاوندان نَسَبی هستند مشروط به این که آن قدر نسب دور
نباشد که عرفاً از ارحام شمرده نشوند.و بطور کلی قطع ارحام حرام است ولی صلهی رحم منحصر در دید و
بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق میشود.[۲]
س: لطفاً بفرمایید که رحم شخص چه کسانی هستند که صله رحم در مورد آن ها واجب است؟
ج: پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ،
برادر، خواهر، عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آن ها و….[۳]
س: رحم در صله رحم به چه طبقه گفته می شود؟
ج: کسانیکه با انسان در یک رحم شریکند و از اقارب بشمار می آیند، بنابراین شامل نزدیکان سببی نمی
شود و همچنین کسانیکه ارتباط نسبی دور دارند را شامل نمی شود.[۴]
فلسفه تأکید اسلام بر صله رحم
علت تأکید اسلام به حفظ پیوند خویشاوندی این است که همیشه برای اصلاح، تقویت، پیشرفت، تکامل و عظمت بخشیدن به یک اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادی یا نظامی، و چه از نظر جنبههای معنوی و اخلاقی باید از واحدهای کوچک آن شروع کرد. با پیشرفت و تقویت تمام واحدهای کوچک، اجتماع عظیم، خود به خود اصلاح خواهد شد. در همین راستا اسلام دستور به اصلاح واحدهایی داده که معمولا افراد از کمک و یاری و عظمت بخشیدن به آن روگردان نیستند؛ در صله رحم خداوند تقویت بنیه افرادی را توصیه میکند که خونشان در رگ و پوست هم در گردش بوده و اعضای یک خانوادهاند، و پیدا است هنگامی که اجتماعات کوچک خویشاوندی نیرومند شد، اجتماع عظیم آنها یعنی جامعه نیز عظمت مییابد. به عقیده برخی، حدیثی که میگوید: «صله رحم باعث آبادی شهرها میگردد»، به همین معنا اشاره دارد.
تذکر: محارم به سه گروه؛ محارم نَسَبی (شامل؛
مادر/پدر و اجداد، فرزندان و نوادگان، خواهر/برادر، خواهر/برادر زادگان، عمه/عمو/خاله/دایی) که از زمان تولد رابطه محرمیت با آنها برقرار است،
محارم سببی که بر اثر ازدواج ایجاد میشوند (شامل؛ مادر/پدر ِ همسر، فرزند/نوه ِ همسر، همسر ِ فرزند، همسر ِ
پدر/مادر و خواهرزن/شوهرخواهر) و محارم رضاعی (که مشابه محارم نسبی است) تقسیم میشوند.
—————————————–پی نوشت:[۱].کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی
، ج۲، ص ص۱۵۲-۱۵۳، دار الکتب الإسلامیه، تهران، ۱۴۰۷ ق.[۲].برگرفته از سایت حضرت آیت الله خامنه ای.[۳].برگرفته از سایت حضرت
آیت الله مکارم شیرازی.[۴].برگرفته از سایت حضرت آیت الله سیستانی.
ولایت نت ـ ویکی شیعه