حکم نماز مرد، با لباس رکابی
یکی از گرفتاریهای امروز جامعه ما بی حیایی موجود در بعضی از اقشار می باشد که منجر به وجود آمدن
بعضی بی حجابی ها و نا هنجاریها شده است.در باب حیاء روایاتی فراوان داریم، من جمله این روایت که می
فرماید: که حیاء سبب و علت برای همه زیبایی ها می باشد.[۱]
از امام صادق علیه الاسلام روایت داریم حیاء
پنج نوع است که یکی از اقسام آن، حیاء از هیبت و عظمت خداست.[۲] و این نوع از حیاء مانع
از این است که انسان، هر نوع پوششی را برای خود بپسندد.شاید این سوال به ذهن شما هم رسیده باشد
که چرا ما باید از خدا حیاء کنیم و در خلوت و تنهایی هم با حجاب و با حیاء باشیم
و یا در نماز با اینکه برای مردان صرف پوشیده بودن عورت کفایت میکنه، اما یه حسی به ما میگه
این طوری نماز خواندن دل چسب نیست.این حس وادار کننده به پوشش، همان حیاء است که مانع از برهنه بودن
بدن می شود.اما سوالی که پرسیده می شود این است: آیا در نماز می توان با زیر پیراهن یا رکابی
نماز خواند یا دکمه های پیراهن باز باشد، آیا بی احترامی به خدا نیست؟
پوشانیدن بدن در نماز:
آن چه در مورد پوشش لباس
نماز گذار برای مرد واجب است عبارت از این است که: مرد باید در حال نماز، اگر چه کسى او
را نمى بیند عورتین خود را به پوشاند.[۱] بنابراین، در صورتی که عورتین در نماز پوشانده شده باشد، نماز خواندن
با زیر پیراهن و یا رکابی، اشکالی ندارد.
باز بودن دکمه های نماز:
باز بودن دکمه های نماز، مکروه (ناپسند) بوده[۴] (یعنی باعث کمتر شدن ثواب نماز می شود) و موجب باطل شدن
نماز نمی شود.
بی احترامی به خدا:
با زیر پیراهن و یا رکابی نماز خواندن و یا باز بودن دکمه های لباس در نماز ، هر چند
موجب باطل شدن نماز نمی شود، اما بهتر است که انسانی که در نماز در برابر خدای با عظمت قرار
گرفته، ادب و احترام را رعایت کرده و از لباس کاملی که در برابر افراد محترم در تن مى کند،
به تن داشته باشد[۵] و از مکروهات پرهیز نماید.
——————————————————–
پی نوشت:
[۱] الحیاء سبب الی کل جمیل (بحار، ج۷۴، ص ۲۱۲)
[۲] قال الصادق علیه السلام: الْحَیَاءُ خَمْسَهُ أَنْوَاعٍ حَیَاءُ
ذَنْبٍ وَ حَیَاءُ تَقْصِیرٍ وَ حَیَاءُ کَرَامَهٍ وَ حَیَاءُ حُبٍّ وَ حَیَاءُ هَیْبَهٍ وَ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْ ذَلِکَ أَهْلٌ وَ
لِأَهْلِهِ مَرْتَبَهٌ عَلَى حِدَ( مصباح الشریعه، ص: ۱۹۰)
[۳] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج۱، ص ۴۴۱، مسأله ۷۸۸٫
[۴] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج۱، ص ۴۷۸، مسأله ۸۶۵٫
[۵] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج۱، ص ۴۴۱، مسأله ۷۸۸،.
پرسمان