مشاهده : 917مذهبیRSS

خداوند در این آیه از قرآن زن را برتر از مرد دانسته است

خداوند در این آیه از قرآن زن را برتر از مرد دانسته استاحکام و مسائل شرعی
خداوند در این آیه از قرآن زن را برتر از مرد دانسته است مقام زن در اسلام چنان است که در قرآن کریم سومین سوره مفصل به نام “النساء” نامیده شده است و در ده سوره دیگر مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان است و همه جا در خطابات عام آنان مورد خطابند و […]

خداوند در این آیه از قرآن زن را برتر از مرد دانسته است

مقام زن در اسلام چنان است که در قرآن کریم سومین سوره مفصل به نام “النساء” نامیده شده است و
در ده سوره دیگر مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان است و همه جا در خطابات عام آنان مورد
خطابند و همچنین می توان از بسیاری از مفاهیم قرآن می توان نکات مهمی را در این رابطه استنباط کرد
و می توان این ادعای دروغ را که اسلام برای زن ارزشی قائل نیست بدینوسیله بطور کلی منتفی دانست.

اسلام زن را بعنوان مسئله مهم زندگی و متمم حیات انسانی در مسائل اجتماعی، اخلاقی و قانونی خود جا داده
و او را به عنوان عضو موثر جامعه دانسته است.

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و اله آنگاه که از زنان بیعت گرفت به آنان اعلام کرد شما از عناصر
اصلی اجتماع و ارکان بنیادی جامعه هستید و برای حفظ و سلامت آن باید به میزان سهم خود از آن
پاسداری نمائید.

یا ایها النبی اذا جاءک المومنات یبایعنک ….

ای پیامبر اگر زنان مؤمنه آمدند تا با تو بیعت کنند (اینکه) با خداوند شریک نگیرند و دزدی نکنند و
زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند (سقط جنین نکنند) و تهمتی نسازند، از آنچه میان دست و پای ایشان
است (فرزند غیر را به شوی خود نسبت ندهند) و در نیکوکاری ها از تو پیروی کنند با ایشان بیعت
کن و برای ایشان ازخداوند آمرزش خواه، بدرستی که خداوند آمرزنده و مهربان است.سوره ممتحنه آیه ۱۲

زن بعنوان موجودی
زیبا، ظریف، مستقل، آرامی بخش، با تقدس دختری، همسری، خواهری و مادری در مسیر تکامل جامعه است و تا ارزش
خود را نشناسد و یا جامعه از موهبت او محروم باشد انحطاط قطعی آن جامعه را بدنبال خواهد داشت.

«و الله جعل لکم من انفسکم ازواجا و جعل لکم من ازواجکم بنین و حفده و رزقکم من الطیبات افبالباطل یومنون و بنعمت الله یکفرون» سوره نحل آیه ۲۷

بسیاری از تکالیف مشخص شده برای زنان و مردان یکسان بوده و تفاوت های موجود مربوط به نقش، ظرفیت و
لیاقت هر یک بوده و حقوق آنان نیز بر این اساس معین شده است.

«یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا کثیرا و
نساء و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا» سوره نساء آیه ۱

ای مردم
پروا کنید از خداوندی که شما را از نفس و ریشه واحد و یگانه آفرید پس از آن از همان
ریشه همسرش را آفرید و از آن دو مردان و زنان فراوانی را پدید آورد و پروا کنید از خداوندی
که به او همدیگر را سوگند می دهید و پروا کنید از خویشاوندان، بدرستی که خداوتد بر شما ناظر و
رقیب است

.
«۱۹۰٫إِنَّ فى خَلْقِ السَّماواتِ وَالْاَرْض ِ وَاخْتِلافِ اللَّیْل ِ وَالنَّهارِ لَآیاتٍ لِاُولِى الْاَلْبابِ.۱۹۱٫اَلَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیامَاً وَ قُعُودَاً وَ عَلى
جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فى خَلْقِ السَّماواتِ وَالْاَرْض ِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلَاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّارِ.۱۹۲٫رَبَّنا اِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ
النّارَ فَقَدْ اَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظّالِمینَ مِنْ اَنْصارٍ.۱۹۳٫رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیَاً یُنادى لِلْایمانِ اَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا
وَ کَفِّرْ عَنّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْاَبْرارِ.۱۹۴٫رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لاتُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ اِنَّکَ لاتُخْلِفُ
الْمیعادَ.۱۹۵٫فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ اَنّى لااُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ اَوْ اُنْثى بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْض ٍ فَالَّذینَ هاجَرُوا وَ اُخْرِجُوا
مِنْ دِیارِهِمْ وَ اُوذُوا فى سَبیلى وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَاُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لَاُدْخِلَنَّهُمْ جَنّاتٍ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَاالْاَنْهارُ ثَوابَاً
مِنْ عِنْدِاللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ.» آل عمران آیات ۱۹۰ تا ۱۹۵

« یَوْمَ تَرَی الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعی‏ نُورُهُمْ
بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ بُشْراکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ» – حدید آیه
۱۲

بنابراین زن و مرد در بهره مندی از کسب و سعی و تلاش و پاداش عبادت و الزلم به
وظایف و مسئولیت ها مساویند.

خداوند در این آیه از قرآن زن را برتر از مرد دانسته است

«وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلی‏ بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیماً سوره» مبارک نساء آیه ۳۲

هر کس متناسب با شرایط خلقت خود از خزانه بی پایان الهی بهره ای دارد که باید از فضل و
احسان خداوند آنرا جستجو کند و تمنای بی جا نیز نداشته باشد و مرد و زن هر کدام وظایف محوله
را از نظر فردی و اجتماعی ایفا نمایند.

«وَ الْمُطَلَّقاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَهَ قُرُوءٍ وَ لا یَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ یَکْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فی‏ أَرْحامِهِنَّ إِنْ کُنَّ یُؤْمِنَّ
بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فی‏ ذلِکَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ
لِلرِّجالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَهٌ وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ» سوره بقره آیه ۲۲۸

درجه خاص مرد بر زن امتیازی است که از
نظر مرد بودن و قدرت ، کفالت و رعایت و…
مسئولیت های اجتماعی داراست و باید در جهت حفظ و آرامش و رفاه خانواده و جامعه صرف گردد و هرگز
نشانه کرامت بیشتر او نسبت به زن قلمداد نمی شود زیرا

« انّ اکرمکم عند اللّه اتقیکم»

زن نیز به
نوبه خود با توجه به آیه فوق امتیازات خاصی را داراست که منحصر به وجود او و متناسب با خاصه
های وجودی و تکوینی اش می باشد.

در قرآن کریم مردان و زنان با القاب مساوی و همسان یاد شده اند که بر نقش و جایگاه هر
یک در جامعه و مساوی بودن آنان در اصل تکلیف تاکید دارد.

« إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ
وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا ﴿۳۵﴾» سوره احزاب آیه ۳۵

«ِنَّ الْمُصَّدِّقینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ
وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ کَریمٌ» سوره احزاب، آیه ۱۸

در بعضی از آیات قرآن
می توان به برتری زن بر مرد استنباط نمود که این امر وظایف آنان را نسبت به جامعه سنگین تر
می نماید.

«إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فِی بَطْنِی مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (۳۵) فَلَمَّا
وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُها أُنْثى‏ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثى‏ وَ إِنِّی سَمَّیْتُها مَرْیَمَ وَ
إِنِّی أُعِیذُها بِکَ وَ ذُرِّیَّتَها مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ (۳۶)» سوره آل عمران، آیات ۲۵ و ۳۶

در ادامه این گفتگو خداوندد می فرماید : «فتقبلها ربها بقبول حسن و انبتها نباتا حسنا ….»

در آیه فوق «لیس
الذکر کالانثی» به برتری زن بر مرد اشاره دارد که از نظر قرب و نزدیکی او به بارگاه لطف و
احسان پروردگار عالم است.

اما در مورد اختلافات حقوقی زن و مرد دلایل متعددی ذکر شده که از جمله آن روایت زیر است

از امام محمد باقر علیه السلام پرسیدند چرا زن ضعیف و مسکین یک سهم از ارث می برد و مرد
دو سهم ؟ حضرت فرمودند : زیرا بر زن جهاد و نفقه و خونبها نیست و اینها همه بر عهده
مرد است.

حق هر کس باید متناسب با توجه به مسئولیت و نقش او در جامعه تعیین شود و جامعه ای که
زن را به تلاش برای کسب در آمد چون مردان از خانه به بیرون کشانده ، سِمَت مادری و زن
بودن و نقش های اساسی تربیتی و مدیریتی او را نادیده بگیرد ، اجتماع کامل و ایده آلی نیست.اسلام برای
این نقش اهمیت فوق العاده ای قائل شده و جنبه های معنوی تربیتی را عمدتا به او سپرده است.

« وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّی إِذا
بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعینَ سَنَهً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنی‏ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتی‏ أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلی‏ والِدَیَّ وَ أَنْ
أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لی‏ فی‏ ذُرِّیَّتی‏ إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمینَ» سوره احقاف آیه ۱۵

امام
رضا علیه السلام می فرمایند : «و بدان حق مادر ، لازم ترین حقوق و واجب ترین آنهاست زیرا او
باری را برداشته که هیچ کس بر نمی دارد و فرزند را حفظ کرد ، با گوش و چشم و
سایر اندامها ، در حالی که به این کار شاد و خوشرو بود ، با همه دشواریهایی که هیچ کس
بر آن تاب و و شکیبائی ندارد فرزند خود را حمل کرد ، راضی شد که خود گرسنه بماند و
او سیر شود ، و خود تشنه بماند و او سیراب گردد ، و خود برهنه بماند و اورا بپوشاند
و خود در آفتاب بماند و او را سایه دهد ، پس باید شکر از او و نیکوئی به او
، به این اندازه باشد ، هر چند طاقت ادای کمترین حق او را ندارید ، مگر به یاری خداوند»

وجوه اختلافات حقوقی بین زن و مرد بواسطه شرایط روحی و تکوینی او و در راستای نقش او در جامعه
است و این به معنای بها ندادن و کم ارزش قلمداد کردن او نیست.چنانچه خداوند متعال در ضمن بر شمردن
دعاها متقین دعا در باره همسر را در صدر آنها قرار داده است.

أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فیها تَحِیَّهً وَ سَلاماً (۷۵)

به قلم: شمس الملوک مهدوی

طنین یاس

2016-12-12 / گردآوری:
برچسب ها:
دکتر طاهری
نظر خود را بنویسید-نظرات کاربران (۰)
فیلم پرشین ویدکتر طاهری
باطل کردن طلسم به روش قرآنیباطل کردن طلسم به روش قرآنی
خواص شگفت انگیز و فضیلت دعای ناد علیخواص شگفت انگیز و فضیلت دعای ناد علی
ختم نادعلی برای گرفتن حاجتختم نادعلی برای گرفتن حاجت
دعا برای بستن زبان بد گویان و حسودان و دشمنان و بی اثر شدن جادوی جادوگراندعا برای بستن زبان بد گویان و حسودان و دشمنان و بی اثر شدن جادوی جادوگران
دعا برای رفع ترس کودکاندعا برای رفع ترس کودکان
دعا برای رفع گریه کودکان و آرام شدندعا برای رفع گریه کودکان و آرام شدن
دعای چهل کلید بخت پنجاه ساله را باز میکند +متن دعادعای چهل کلید بخت پنجاه ساله را باز میکند +متن دعا
سه دستور مجرب جهت رفع جنگ و دعواهای همیشگی در خانهسه دستور مجرب جهت رفع جنگ و دعواهای همیشگی در خانه
این دعاها برای جلب محبت هستنداین دعاها برای جلب محبت هستند
دعا برای گشایش بخت که ردخور ندارددعا برای گشایش بخت که ردخور ندارد
این دعا هیچ وقت رد نمی شوداین دعا هیچ وقت رد نمی شود
با خواص دعای مشلول آشنا شویدبا خواص دعای مشلول آشنا شوید
برای درمان پادرد این دعا بسیار مفید استبرای درمان پادرد این دعا بسیار مفید است
خواندن این آیه موجب برکت کیف پول می شودخواندن این آیه موجب برکت کیف پول می شود
این ذکر در زیاد شدن ثروت اثر عجیبی دارداین ذکر در زیاد شدن ثروت اثر عجیبی دارد
۲ نذر بسیار مجرب از مرحوم نخودکی۲ نذر بسیار مجرب از مرحوم نخودکی
ذکرهای هفتگانه که معجزه می کنندذکرهای هفتگانه که معجزه می کنند
۵ دعا که بهتر است همراه خود داشته باشید۵ دعا که بهتر است همراه خود داشته باشید
سوره مبارکه حشر و ختم مجرب این سوره برای حاجت گرفتنسوره مبارکه حشر و ختم مجرب این سوره برای حاجت گرفتن
دعاهای مجرب برای ازدواج جواناندعاهای مجرب برای ازدواج جوانان
دعایی برای یافتن همسر باتقوا و مناسب !دعایی برای یافتن همسر باتقوا و مناسب !
۱۳ سؤالی که نکیر و منکر می‌پرسند۱۳ سؤالی که نکیر و منکر می‌پرسند
نماز به جهت برآمدن حاجت نماز حضرت موسی بن جعفر (ع)نماز به جهت برآمدن حاجت نماز حضرت موسی بن جعفر (ع)
دوری از زنا با خواندن این سوره از قرآندوری از زنا با خواندن این سوره از قرآن
سه آیه براى پنهان شدن از چشم افراد بى ‏ایمانسه آیه براى پنهان شدن از چشم افراد بى ‏ایمان
دعای مجرب برای آزاد شدن زندانیدعای مجرب برای آزاد شدن زندانی
دعای حضرت علی علیه السلام در ابتدای صبح برای گرفتن حاجتدعای حضرت علی علیه السلام در ابتدای صبح برای گرفتن حاجت
ذکرهایی برای بچه دار شدن!ذکرهایی برای بچه دار شدن!
دعای مجرب جهت فروش کالایی که به فروش نمی روددعای مجرب جهت فروش کالایی که به فروش نمی رود
بهترین نوع خوابیدن از نظر اسلام چگونه است؟بهترین نوع خوابیدن از نظر اسلام چگونه است؟
دعایی مجرب برای یافتن همسر دلخواهدعایی مجرب برای یافتن همسر دلخواه
ازدواج همیشه و در تمام ادوار تاریخ اهمیت فراوانی داشته است شکل گیری خانواده ای که نسل بعد را تربیت می کند و می تواند باعث آرامش و امنیت افراد شود. این روزها ازدواج بسیار مشکل شده است و تبدیل به دغدغه بسیاری از خانواده ها شده است.
سوژه های روز رو این جا ببینید !
فال روزانه
از بین بردن چاقی موضعی به آسانی و فوری !
تعبیر خواب
نماز مجرب برای بارش باران
دعاهای مجرب برای ازدواج جوانان
دعایی مجرب برای رفع فال بد و بد خلقی همسر
دعایی مجرب برای شفا یافتن
دعایی مجرب برای دور کردن فردی از خود
دعاهایی مجرب برای ادای قرض
دعایی مجرب برای کسب علم
دعای مجرب برای رفع چشم زخم
دعای مجرب برای گشایش در کارها و رفع گرفتاریهای زندگی
ثواب و پاداش آمیزش جنسی با همسر
۲۲ فضیلت زیارت عاشورا
احکام قبله ( انحراف از قبله تا چه حد جایز است)
دعایی برای یافتن همسر باتقوا و مناسب !
خواص شگفت انگیز و فضیلت دعای ناد علی
در سجده شکر، چه سوره‌ای بهتر است خوانده شود؟