ترک دنیای حرام توسط امام علی (ع)
دنیا شناسی امام علی
دنیا شناسی امام علی , امام علی (ع) در این حکمت ها به موضوعات سیاسی ، اخلاقی، اعتقادی و معنوی
می پردازد.امام علی (ع) در این حکمت ها به موضوعات سیاسی ، اخلاقی، اعتقادی و معنوی می پردازد.
حکمت ۷۶نهج البلاغه:
حوادث اگر همانند یکدیگر بودند، آخرین را با آغازین ارزیابی می کنند.
حکمت ۷۷نهج البلاغه:
ضرار بن ضمره ضبایى از یاران امام به شام رفت و بر معاویه وارد شد.معاویه از او
خواست از حالات امام بگوید ، گفت على (ع) را در حالى دیدم که شب ، پرده هاى
خود را افکنده بود ، و او در محراب ایستاده ، محاسن را به دست گرفته ، چون مار
گزیده ، به خود مى پیچید ، و محزون مى گریست و مى گفت : اى دنیا اى دنیاى حرام،
از من دور شو ، آیا براى من خود نمایى می کنى ؟ یا شیفته من شده اى تا روزى
در دل من جاى گیرى ؟ هرگز مباد، غیر مرا بفریب ، که مرا در تو هیچ نیازى نیست ،
تو را سه طلاقه کرده ام ، تا بازگشتى نباشد ، دوران زندگانى تو کوتاه ، ارزش تو اندک و
آرزوى تو پُست است.آه از توشه اندک ، و درازى راه ، و دورى منزل ، و عظمت روز قیامت.
حکمت ۷۸نهج البلاغه:
مردی شامى از امام پرسید: آیا رفتن ما به شام ، به قضا و قدر الهى است ؟ امام پاسخ
داد:واى بر او ، شاید قضا لازم و قدر حتمی را گمان کرده اى ؟ اگر چنین بود ، پاداش
و کیفر ، بشارت و تهدید الهى ، بیهوده بود.خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داد در حالى که اختیار
دارند ، و نهى فرمود تا بترسند ، احکام آسانى را واجب کرد ، و چیز دشوارى را تکلیف نفرمود
، و پاداش اعمال اندک را فراوان قرار داد با نافرمانى بندگان مغلوب نخواهد شد ، و با اکراه و
اجبار اطاعت نمى شود ، و پیامبران را به شوخى نفرستاد ، و فرو فرستادن کُتُب آسمانى براى بندگان بیهوده
نبود.
و آسمان و زمین و آنچه را در میانشان است بى هدف نیافرید.
حکمت۷۹نهج البلاغه:
حکمت را هر کجا که باشد ، فراگیر ، گاهى حکمت در سینه منافق است بى تابى کند تا بیرون
آمده و با همدمانش در سینه مؤمن آرام گیرد.
حکمت ۸۰نهج البلاغه:
حکمت ،گمشده مومن است ، حکمت را فراگیر هر چند از منافقان باشد.باشگاه خبرنگاران جوان