دیدگاه مراجع معظم تقلید درمورد بازی کردن شطرنج و پاسور چیست؟

مشاهده : 191
دیدگاه مراجع معظم تقلید درمورد بازی کردن شطرنج و پاسور چیست؟ احکام و مسائل شرعی
نظر فقها درباره شطرنج و پاسور حضرت امام قدس سره می فرمایند : اگر احراز شود یعنی مکلف یقین کند که پاسور و شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده بازی با آن ها بدون برد و باختی اشکال ندارد، ولی تا احراز نشود باید بازی نکنند(استفتائات حضرت امم، ج ۲، ص ۱۰و۱۱) مقام معظم […]

نظر فقها درباره شطرنج و پاسور

حضرت امام قدس سره می فرمایند :

اگر احراز شود یعنی مکلف یقین کند که پاسور و شطرنج از آلت
قمار بودن خارج شده بازی با آن ها بدون برد و باختی اشکال ندارد، ولی تا احراز نشود باید بازی
نکنند(استفتائات حضرت امم، ج ۲، ص ۱۰و۱۱)

مقام معظم رهبری می فرمایند:

اگر مکلّف تشخیص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب
نمی شود، ساخت و خرید و فروش و بازی با آن بدون شرط بندی اشکال ندارد.همچنین با فرض مذکور، آموزش
آن هم بدون اشکال است.

و بازی با ورق هایی که عرفاً آلات قمار محسوب می شوند، مطلقا جایز نیست.ولی بازی با ورق هایی که
عرفاً آلت قمار محسوب نمی شوند، بدون شرط بندی اشکال ندارد و به طور کلّی بازی با هر چیزی که
مکلف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندی شود به هیچ وجه جایز نیست و
بازی با هر وسیله ای که جزء آلات قماریه حساب نیاید بدون شرط بندی اشکال ندارد.(ترجمه اجوبه الاستفتائات رهبری، چاپ
جدید، ص ۲۴۶ و ۲۴۷)

آیت  الله فاضل لنکرانی)ره) می فرمایند:

نظر اینجانب در این مسئله همانند نظر حضرت امام قدس سره است، ولی امام در
جواب سوال مجدد فرموده اند تا احراز نشود نباید بازی کنند و نظر این جانب نیز همین است و در
این جهت فرقی بین زمان ها نیست(جامع المسائل آیه الله فاصل، ج ۲، ص ۲۹۳، س ۹۳۹ و جامع المائل،
ج ۱، ص ۲۴۷)

مرحوم آیت  الله گلپایگانی(ره) می فرمایند:

بازی با آلات قمار مثل نرد و شطرنج و پاسور حرام است اگر چه قصد برد
و باخت نداشته باشند.

آیه الله بهجت می فرمایند:

بازی کردن با آلات قمار، از قبیل نرد و پاسور و شطرنج با برد و باخت حرام قطعی است و
بدون برد و باخت احتیاط در ترک است.در شطرنج احتیاط اشدّ است(توضیح المسائل آیه الله بهجت، مسائل متفرقه، ص ۲).

توضیح: مقصود از احتیاط در هر دو مورد احتیاط واجب است.

آیت الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی ) می فرماید:

بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد و حضور در مجلسی که شطرنج بازی می کنند اشکال دارد
و بازی با ورق و هر آلت قمار دیگر ولو بدون برد و باخت باشد، به نظر اینجانب حرام است.(جامع
الاحکام آیه الله صافی، ج ۱، ص ۳۰۲، س ۱۰۴۰ و ۱۰۴۱)

آیت الله سیستانی )مدظله العالی )می فرمایند:

شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان
در عرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست.(مسائل جدید از دیدگاه علماء
و مراجع تقلید، ص ۱۸۹).

آیت الله نوری همدانی (مدظله العالی )می فرمایند:

بازی با آلات قمار کلاًّ حرام می باشد، مگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد.(هزار و یک مساله
فقهی، مجموعه استفتائات آیه الله نوری، ج ۲، ص ۱۶۷، س ۵۵۹)

آیت الله تبریزی می فرمایند:

بازی با آلات معروفه قمار، چه با برد
و باخت مالی باشد و چه بدون آن جایز نیست، و شطرنج تا وقتی که محرز نشود که از آلت
قمار بودن خارج شده به طوری که در هیچ مجتمع قمار یا آن متعارف نباشد، بازی با آن چه با
برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست.(استفتائات جدید، آیه الله تبریزی، ص ۲۰۴، ص ۹۸۱)

آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی )می فرمایند:

بازی با
آلات قمار، هر چند بدون برد و باخت باشد اشکال دارد و خرید و فروش و نگهداری آلات قمار حرام
است و اگر شطرنج در عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود، مانعی
ندارد، خواه با کامپیوتر باشد یا غیر آن.(استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج ۲، ص ۲۳۸)

تبیان

2016-08-09 / گردآوری:
گزارش خطا در خبر
نظر خود را بنویسید - نظرات کاربران (۰)
فیلم پرشین وی
logo-samandehi