جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

ذکرهایی برای رفع فقر و تنگدستی

اشتراک:
رفع فقر و تنگدستی احکام و مسائل شرعی
در صورتی که می خواهید از مشکلات و گرفتاری های مالی عبور کنید. اگر درگیر بدهی هستید دعا و ذکر های رفع تنگدستی و رهایی از مشکل مالی را بخوانید.یکی از راه‌های حل کردن مشکلات و گرفتاری‌های مالی، توسل به خدا و طلب گشایش از درگاه الهی به وسیله دعا کردن است.

انسان باید برای رفع نیازهای خود همواره در تلاش و کوشش باشد . دین اسلام فقر و تنگدستی را جزو یکی از مصیبت های بزرگ و از جمله بلای جامعه بشری که تا سرحد نابودی آن تاثیر دارد، معرفی نموده است . در این مجموعه شما با علل و آثار فقر و همچنین راه های پیشگیری آشنا میشوید . تمام سوره های قرآن دارای خواص زیادی است که دانستن آنها می تواند در حل بسیاری از مشکلات زندگی کارگشا باشد. دعای رفع فقر و تنگدستی را در پرشین وی ببینید.

رفع فقر و تنگدستی

گاهی نمی دانیم و از تو دور می شویم.گاهی ندانسته آتش به خرمن زندگی‌مان می زنیم.گاهی گرفتار می شویم و رفع فقر و تنگدستی  وآنگاه جز تو کیست دادرس؟ تسکین درد؟ خدایا جز تو نیست آنکه دست یاری اش را می طلبیم به وقت گرفتاری،ما را به خودمان وامگذار.راز و رمزهایی الهی هست که جز بندگان خالص خدا کسی از آنها آگاهی ندارد.آنچه درادامه می خوانید ذکرهایی برای دفع مشکلات دنیایی از قول عرفای اسلام و ایران است.

در آیات و روایات در باره رزق و روزی و علل و عوامل تنگ شدن آن و راه‌های گسترش آن زیاد سخن گفته شده است، به طوری که قرآن کریم می‌فرماید ” و هر کس از یاد من روی گرداند، پس همانا برای او زندگی تنگو سختی خواهد بود(سوره طه، ۱۲۴ )”مجازات برای کسانی که روی گرداندن از خدا : کسانی که از یادخدا روی می‌گردانند دو مجازات در آیه فوق تعیین شده:

رفع فقر و تنگدستینماز رفع فقر

۱ـ یکی تنگی معیشت در این جهان،

۲ـ دیگری نابینایی در جهان دیگر.

غفلت از یاد حق و پی‌آمدهای آن

گاه می شود درهای زندگی به روی انسان به کلّی بسته می‌شود، و دست به هر کاری می‌زند با درهای بسته روبه‌رو می‌گردد، و گاهی به عکس به هر جا روی می‌آورد خود را در برابر درهای گشوده می‌بیند، مقدّمات هر کار فراهم است و بن‌بست و گرهی در برابر او نیست، از این حال تعبیر به وسعت زندگی واز اولی به ضیق یا تنگی معیشت تعبیر می‌شود، منظور از (معیشت ضنک) که در آیات بالا آمده نیز همین است.

[ «ضنک» به معنی سختی و تنگی است، این کلمه همیشه به صورت مفرد به کار می‌رود و تثنیه وجمع و مۆنت ندارد]گاهی تنگی معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمی دارد، ای بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولی بخل و حرص و آز زندگی را بر او تنگ می‌کند نه تنها میل ندارد در خانه‌اش بازباشد و دیگران از زندگی او استفاده کنند، بلکه گویی نمی‌خواهد آن را به روی خویش بگشاید، به فرموده علی ـ علیه السّلام همچون فقیران زندگی می‌کند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس می‌دهد.

دعای رفع فقر و پریشانی

تنگی زندگی؛ نتیجه فقدان معنویت

هنگامی که انسان مسۆولیت هایش را به دنبال فراموش کردن یاد خدا به فراموشی بسپارد، غرق در شهوات و حرصو طمع می‌گردد، پیداست، که نصیب او معیشت ضنک خواهد بود، نه قناعتی که جان او را پر کند، نه توجّه به معنویت که به او غنای روحی دهد، و نه اخلاقی که او را در برابر طغیان شهوات باز دارد.اصولاً تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبودهای معنوی و نبودن غنای روحی است، به خاطر عدم اطمینان به آینده وترس از نابودن شدن امکانات موجود، و وابستگی بیش از حدّ به جهان مادّه است، و آن کس که ایمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه‌ این نگرانیها در امان است.

در کلام معصومین(علیهم السلام) یک سری سفارشات در خصوص رفع تنگی معیشت و فراوانی رزق و روزی شده است که اگر انسانی با عمق ایمان و اعتقاد به آنها عمل کند آثار و برکاتش را در زندگی خود خواهد دید،البته گفتن این ذکرها و عمل به این سفارشات زمانی موثر و منتج به نتیجه خواهد شد که انسان زندگیپاکی داشته باشد و حلال و حرام برایش مهم باشد.پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) درباره این ‌که چه ذکرهایی برای رفع تنگی معیشت خوب است، فرمودند: “هر که خداوند متعال به او نعمتی ارزانی دارد، باید خداوند متعال راحمد و سپاس گوید و هر که روزیش به تأخیر افتد از خداوند آمرزش بخواهد.(عیون أخبار الرِّضا علیه‌‏السلام: ۲ /۴۶ / ۱۷۱ منتخب میزان‌الحکمه: ۲۳۴ )”

ایشان همچنین می‌فرمایند: “کسی که در روزی خود تأخیر و تنگی بیند، بایدزیاد تکبیر بگوید و کسی که اندوهش زیاد شود،   بسیار استغفار کند.(کنزالعمّال: ۹۳۲۵ منتخب میزان‌الحکمه: ۲۳۴ )”همچنین به رسول خدا(صلیالله علیه و آله) عرض شد: دوست دارم روزیم زیاد شود؛ فرمود: “پیوسته در حال طهارت و پاکیزگی باش، روزیت افزایش می‏‌یابد.(کنزالعمّال: ۴۴۱۵۴ منتخب میزان‌الحکمه: ۲۳۴ )”آن حضرت همچنین فرمودند: “صدقه زیاد بدهید، تا خداوند به شما روزی بدهد.(بحارالأنوار: ۷۷
/ ۱۷۶ / ۱۰ منتخب میزان‌الحکمه: ۲۳۴ )”

دعای رفع گرفتاری و رزقدعای تنگدستی

صدقه و وسعت رزق و رفع فقر و تنگدستی

اخبار و روایات وارده در فضیلت صدقه بسیار است و فواید زیادیبرای آن بیان شده است؛ مانند این که صدقه سبب زیادی رزق و روزی، شفای بیماری ها، دوری آتش جهنم،
دفع هفتاد بلا و مصیبت در دنیا، طولانی شدن عمر و … می شود. رفع فقر و تنگدستی[ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۹،ص ۳۶۷، ابواب صدقه، مۆسسه آل البیت]صدقه دادن حتی به مقدار بسیار اندک، می تواند موجب جلب رحمت خداوند گردد.امام صادق(علیه السلام) می فرماید: بیماران خود را با صدقه درمان نمایید و با دعای خود بلایا را دور گردانید ورزق و روزی خود را نیز با صدقه دادن از خداوند درخواست نمایید.[ همان، ج ۹، ص ۳۷۴و۳۷۵، ح ۱۲۲۷۶]

به عبارتی، صدقه نوعی تجارت با خدا به شمار می آید.در این زمینه، امام صادق(علیه السلام) به فرزندشان فرمودند کهفلان مقدار صدقه بده و در پاسخ فرزندشان که اظهار داشتند: اگر این مبلغ را به عنوان صدقه پرداخت نماییم،دیگر چیزی برایمان باقی نمی ماند، فرمودند که خدا  رفع فقر و تنگدستی عوض آن را به ما می دهد چون صدقه کلید روزی است.[ همان، ج ۹، ص ۳۶۹]

دعای محبوبیت و رفع فقر

وسعت رزق در اطاعت پدر و مادر

در عیون اخبارالرضا از بزنطى نقل مى کند که گفت از حضرت رضا (علیهالسلام ) شنیدم فرمود مردى از بنى اسرائیل یکى از بستگان خود را کشت و کشته او را بر سرراه مردى از بهترین بازماندگان یعقوب (اسباط بنى اسرائیل ) گذاشت ، بعد مطالبه خون او را کرد.حضرت موسى (علیهالسلام ) گفت گاوى بیاورید تا کشف حقیقت کنم.حضرت موسى (علیه السلام ) هر نوع گاوى مى آوردند کافى در اطاعت و پیروى امر بود ولى سخت گرفتندچون توضیح خواستند خداوند هم بر آنها سخت گرفت.

پرسیدند چگونه گاوى باشد؟ گفت : بقره لافارض و لابکر عوان بین ذلک نه کوچک و نه بزرگ بلکه مابین این دو باشد.باز پرسیدند چه رنگ داشته باشد؟حضرت موسى گفت : « زرد رنگ نه مایل به سفیدى و نه پررنگ مایل به سیاهى.باز بر خود دشوار گرفتند خداوند هم بر آنها سخت گرفت.گفتند اى موسى گاو بر ما مشتبه شده واضح تر از اى توصیف کن.موسى گفت : گاوى که به شخم زدن آرام و نرم نشده و براى زراعت آبکشى نکرده باشد .

بدون عیب و غیر از رنگ اصلیش رنگ دیگرى در آن وجود نداشته باشد.بالاخره آن گاو منحصر شد به یکى و آنهم در نزد جوانى از بنى اسرائیل بود.وقتى که براى خرید به او مراجعه کردند گفت نمى فروشم مگر اینکه پوست این گاو را پر از طلا نمائید!»به حضرت موسى اطلاع دادند گفت چاره اى نیست باید بخرید.به همان قیمتخریدند و آن را کشتند.دم گاو را بر مرد مقتول زدند زنده شد و گفت یا رسول الله پسر عمویم مرا کشته نه آن کسى که بر او دعا مى کنند؛ بدین وسیله بنى اسرائیل قاتل را شناختند.

یکى از پیروان و اصحاب موسى گفت یا نبى الله این گاو را قصه شیرینى است.حضرت موسى فرمود آن قصه چیست ؟مرد گفتجوانى که صاحب این گاو بود خیلى نسبت به پدر خویش ‍ مهربانى مى کرد.روزى آن جوان جنسى خرید وبراى پرداختن پول پیش ‍ پدر آمد، او را در خواب یافت و کلیدها را در زیر سرش دید چون نخواست پدر را از خواب شیرین بیدار کند لذا از معامله صرف نظر کرد.هنگامى که پدرش بیدار شد جریان رابه او عرض کرد.

پدر گفت نیکو کارى کردى این گاو را به جاى سود آن معامله به تو بخشیدم.حضرت موسىگفت نگاه کنید نیکى به پدر و مادر چه فوائدى دارد.(بحارالانوار ، ج ۱۶، ص ۲۱ )امام صادق(علیه السلام) بهفرزندشان فرمودند که فلان مقدار صدقه بده و در پاسخ فرزندشان که اظهار داشتند: اگر این مبلغ را به عنوانصدقه پرداخت نماییم، دیگر چیزی برایمان باقی نمی ماند، فرمودند که خدا عوض آن را به ما می دهد چونصدقه کلید روزی است

ایسنا

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس